Kalla det för bragd

För första gången i mitt liv är jag pappaledig efter konstens alla regler. Visserligen fick jag tio dagars fritt av staten i samband med förlossningen, men idag är det premiär för att ensam vara föräldraledig. Nu rör det sig endast om en förmiddag, men det är likväl en förmiddag. Johanna var tvungen att jobba. Fettisdagen är som ni säkert kan förstå en relativt bråd dag när man är konditor.

Ellie sover dock fortfarande varpå jag passar på att blogga, titta på olympiska sammandrag och lyssna på Skid Row så än så länge har föräldraledigheten flutit på i skön takt! Det lär nog bli liv i luckan snart, var så säkra...


Charlotte Kalla, denna underbara idrottskvinna. Hon gnällde varken på dåliga skidor eller dåligt väder (kanske för att hon hade bra skidor och bra väder...), utan hon malde ner hela världseliten som om det vore Emmaboda/Verdas klubbmästerskap för tioåringar. Guldmedaljen är dig väl unnad Charlotte och något säger mig att vi inte har sett tillräckligt ännu från denna atlet. Sveriges första olympiska guld för en dam i längdspåren sedan Toini Gustafsson vann för 42 år sedan vittnar om att vad Kalla har gjort inte är någon vardagsföreteelse.


Charlotte Kalla, världens bästa 10km-åkerska

En som förtjänade en medalj var annars Marcus Hellner som var en och en halv sekund efter Lukas Bauer i kampen om bronset i herrarnas 15 kilometerslopp. Hellner ledde länge med kroknade betänkligt på slutet och efter ett sekunddrama på upploppet fick den skövdeuppväxte gällivarebon ge sog mot rutinerade Bauer. Vad man med säkerhet kan säga att Hellner aldrig någonsin behöver grubbla på vad som hade hänt om han åkt lite fortare eftersom det inte fanns ett uns kraft kvar i hans kropp och bilderna på honom efter målgång, halvt medvetslös, vittnar om en järnvilja som jag knappt aldrig sett maken till. Jag hoppas innerligt att Hellner får med sig en medalj hem från spelen till slut.

Lasse Johansson
är nog inte så värst långt borta från EIS... Vilken klassvärvning man gör i sådana fall. Ryktena om att forne Kalmar FF- och Tönsbergsduon Christer Persson och Jon Björklund skulle vara på gång till klubben spricker i alla fall till 50% då Persson (med flickvän från Lindås) ritade på en förlängning med sin nuvarande klubb J-Södra. Björklunds status i frågan är mer öppen vad jag förstår. Hur det än blir med dessa värvningar ska EIS ha en eloge för att man verkligen försöker att bygga något stort. Vår fotbollsgalna kommun behöver ett riktigt bra lag som kan hävda sig i förbundsserierna.

Jag var kanske inte Hellnertrött efter gårdagskvällens spinning i simhallen, men normaltrött och svettig var jag och jag konstaterar glatt att något som i alla fall är ett frö till förbättrad kondition börjar infinnas i denna 90 kilo tunga lekamen. I kväll fortsätter tränandet med mitt favoritpass- två timmar innebandy. Missade dessutom fredagens pass så därför är jag sugen på att spela i kväll.

Skidskytte också i kväll. Damernas jaktstart med start vid 19.30 vilket innebär att jag högst troligt missar denna tävling på grund av innebandyn. Får se hur jag löser detta.

/~~/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0