Denna jävla hockeyn

Alldeles just precis hemkommen från en timmes innebandy i Flygthallen. Lite lugnare tempo än i tisdags men för all del tillräckligt för en icke-atlet som undertecknad. Innebandy är enligt mig den ultimata balansen mellan nytta och nöje. Ett väldigt kul sätt att röra på sig med andra ord. Och röra sig får man sannerligen göra.

I onsdags var jag på den kanske märkligaste ishockeymatchen som utspelat sig i Victoriahallen på år och dag. Nybro Vikings skulle visa alla belackare att underpresteringen i några av de inledande matcherna endast var tillfälligheter och att onsdagens motståndare, pop-laget Karlskrona HK skulle få käka snö. I två perioder verkade allt gå enligt planen och ett ruggigt taggat Nybro Vikings var bättre på precis allting. Man ledde välförtjänt med 3-0 efter två perioder och när man genom kapten Gustafsson i inledningen av tredje även ökade på ledningen till 4-0 så var frågan bara hur stor utklassningen skulle bli. Klacken skanderade "Vi ska tillbaka" och Torgny Bendelin flinade förnöjt när mannarna spelade precis efter hans instruktioner. Men då jag är väl medveten om Murphys lagar, för er som inte vet så är det lagen om alltings jävlighet, så kändes detta scenario lite för bra för att vara sant och när KHK omgående reducerade Vikings ledning till 4-1 så kom glädjen av sig lite.

När man senare gjorde även 4-2 kom en ilning av skarpt obehag krypandes längs ryggraden. När sedan blekingarna reducerade till 4-3 var hjärtat i halsgropen, Bendelin pionröd i fejan och Vikingsklacken tystare än vad jag var på Birgitta Fröbergs tyskalektioner. När sillastryparna med ungefär 40 sekunder kvar av matchen också kvitterade densamma så skanderade hela den röd-svart-vita publiken en ramsa som initierade att domaren hade ett nära släktskap med självaste hin håle, och till och med en mycket välkänd lokal fotbollsdomare, vi kan kalla honom "Elof" stämde i den ramsan för kung och fosterland vilket fick mig att gilla honom lite mer. Matchen gick till förlängning.

Här nedan följer just Murphys Lag...

1. Om något kan gå fel så gör det det.

2. Om det finns en möjlighet för flera saker att gå fel, då kommer det som orsakar största skadan att gå fel först.

3. Om något bara inte kan gå fel, så gör det det ändå.

4. Om du märker att det finns fyra olika sätt på vilket något kan gå fel och förebygger dessa, då kommer ett femte sätt, som du inte alls är förberedd på, att ögonblickligen dyka upp.

5. Överlämnade åt sig själva, tenderar saker att gå från dåligt till värre.

6. Om något verkar att gå bra, så har du osvikligt missat något.

7. När naturen visar sig överlägsen, är det för att dess brister är dolda.

8. Moder natur är en hynda.

9. Om något som kunde ha gått fel ändå inte går fel, så visar det sig snart att det hade varit bäst om det trots allt hade gått fel direkt.



Min ärade vän och kollega, tillika slagpåse samt tränare Lasse Mourinho attenderade även han fighten i Victoriahallen. Lasse som dagarna innan uttryckt sitt enorma supporterskap till KHK genom att när vi frågade honom om han kunde någon spelare i laget, svara med två könsord och en motfråga.

Förlängningen gick helt i Blekinges tecken och ärligt talat borde Karlskrona avgjort matchen där. Nu gjorde man inte det och matchen gick till straffar och där lyckades Nybros annars högst mediokra målvakt för kvällen Daniel Palmkvist på något vis spika igen kassen och i och med att Fredrik Näslund satte sin straff så fick Nybro bonuspoängen och lyckades på något vis likväl vinna matchen även om denna vinst kändes som den bittraste av förluster. Nåväl, inte mycket att orda om nu. Vikings möter i kväll Halmstad och jag vågar sannerligen inte ta ut någon seger i förskott mot seriejumbon från Per Gessles hemtrakter utan väljer diplomatiskt att yttra mig kring denna match först efter att jag vet resultatet.



Som sann viking tar det mig emot att skriva dessa följande rader, men jag anser mig kunna en del om hockey och därför vill jag säga att om inte Tingsryds AIF går upp i år, då lär det dröja. Laget fullkomligt dominerar den tuffaste av alla division ett-serier och har gjort ett fantastiskt nyförvärv i Matt Davidson med nästan hundra NHL-matcher samt enligt uppgift uppemot 600 AHL-matcher. AHL är första farmaliga till NHL och kan mycket väl jämföras med Elitserien i klass. Kanske snäppet bättre rentav. Som Elitserien fast mycket mycket tuffare.

Frekvensen mellan inläggen har denna vecka inte varit speciellt hög. Orsaken är väldigt väldigt enkel; tidsbrist. Jag älskar verkligen att blogga och kommer verkligen inte vare sig lägga av eller trappa ner som en del har undrat, och bloggen har fler läsare än någonsin frånsett i den vevan när jag intervjuade Viktor Elm. Jag bloggar när jag har tid helt enkelt!

Har just hällt upp mig en liten pilliknarkare i form av en Lord Calvert. För många kan systemets billigaste whisky låta som ett rent yrselmedel, men jag fullkomligt älskar denna kanadensiska dryck och är evigt tacksam för att vårt Systembolag inte tar ut mer i pris för dessa droppar.

I morgon har jag planerat att hjälpa mina kära svärföräldrar lite i deras flytt. Jag skäms som en hund att jag hittils inte gjort ett handtag därute, men i morgon ska jag försöka bidra med lite arbetskraft. Om tid finnes kommer jag även senare att försöka hinna till EIS avgörande kvalmatch mot Hovslätt klockan 15.00 på Emmaboda IP.

Andreas Sandell
var bäst i Nybro i onsdags och pojkfan skjuter hårt som tusan. Jag tror att han kommer blomma ut till en kvalitetsback i år. Jag gillar hans attityd på isen och jag gillar att han inte viker undan till skillnad mot många andra Vikings.

På kvällskanten ser jag förstås när Sverige pulveriserar dom där stöddiga rackarna på andra sidan bron. Ryktet gör gällande att en liten ölkväll hos en av mina allra yngsta vänner, Max är på G. Max dricker förvisso inte öl men det gör hans far så därför lär jag och Jojje hamna där.

Jojje ja,...hehe, ja hom är vackrare än någonsin och definitivt också rundare än någonsin. En månad kvar nu till beräknat födelsedatum och vi längtar så mycket så det nästan gör ont i oss. Ja, i Johanna gör det förstås ont  emellanåt på riktigt, men den kvinnan gnäller inte i onödan vill jag lova.

Sverige vinner i morgon med 4-1, Zlatan gör två, Mellberg ett och Rasmus sätter ett...


/~~/

Kommentarer
Postat av: Martin

Danmark vinner 0-2. Tror verkligen inte på sverige. Danmark är riktigt svårspelade på parkern. 0-2 är därför mitt tips.

2009-10-10 @ 00:01:38
Postat av: Oscar

Ja Danmark lär ju vinna, sa de inte något om typ 30 år utan förlust på Parken på sportnytt igårkväll?



Bloggen har alltså fler läsare än någonsin, hur många rör det sig om på ett ungefär?

2009-10-10 @ 11:51:58
Postat av: Ante

Oscar: Det rör sig om ett par tusen en bra vecka.

2009-10-10 @ 17:08:30
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0