Fotboll till förbannelse

Helgen så här långt har mest bestått utav den ädla sporten fotboll. En match i B-laget och en match i A-laget samt en styck landskamp på TV i går kväll.

Jag börjar med landskampen som mycket mycket glädjande innehöll Rasmus Elm i startelvan mot Portugal igår kväll. Rasmus gjorde en helgjuten insats och ska vara nöjd med sin prestation. Matchen slutade som ni alla säkert redan vet 0-0 med ett visst spelövertag för portugiserna anförda av världens bäste, Cristiano Ronaldo. Men inte ens Ronaldo var rätt man att dyrka upp det svenska mittförsvaret som i går var grymt. Vikingen Mellberg var bättre än någonsin och till och med Daniel Majstorovic som jag har så svårt för var enastående i går. Spelar Sverige ett sådant försvarsspel fortsättningsvis så kan man nog räkna med ett sjätte mästerskap i följd för Lagerbäcks mannar. Framåt var det dock ganska uddlöst. Henke Larsson var mer osynlig än på väldigt länge och Elmander fick det inte alls till att stämma han heller. Anders Svensson tror jag aldrig jag har sett så blek som igår och jag antar att det var fler än vi i vårt lottöppnargäng som efterlyste en styck mellanbroder i stället för kapten Elfsborg.  

Matchen tittade vi på hemma hos Johannes och Linda efter att ha avnjutit en fantastisk middag med älgstek och potatisgratäng. Det var grejer det!

I går så spelade även vårt B-lag mot ELL:s P17 lag. En match som vi dessvärre förlorade med 3-2 efter att ha varit klart bättre än våra motståndare under första halvan av matchen men sedan tappat i andra. Pigga smågrabbar med hur mycket spring som helst i benen hade stundtals ganska kul mot spelare i vårt lag som led hårt av efterdyningarna från fredagskvällens aktiviteter nere på bowlinghallen.

Innan matchen så var jag faktiskt och kikade en halvlek på Bodabruks match mot Flerohopp där det jag såg inte skrämde mig nämnvärt. Ska vi vara med i toppen så är det vinster som gäller mot både Boda och Flerohopp. Flerohopp vann senare matchen med 4-2.

Som många av er redan vet så är Zoran Cipra klar för JIF. Papprena är påskrivna och ivägskickade och Zoran väntas bli spelklar för oss under nästa vecka. Snacka om klass-nyförvärv! Peter Fagerström, Henrik Ahlström, Andreas Cornelsen och Zoran Cipra.Det är mumma för ett division sex-lag det! Lägg där till Martin Johansson, Johan Eriksson, David Håll så förstår ni att de värvningsansvariga i JIF verkligen har gjort ett kanonjobb. Dessvärre har vi under veckan tappat Hampus Eriksson till Emmaboda IS vilket förstås är tråkigt men jag kan inte annat än att önska Hampus lycka till i sin nya klubb!


Zoran Cipra, nyförvärv nummer sju till JIF

Så till dagens A-lagsmatch i Smålandscupen mot Örsjö nere på konstgräset. Det var egentligen alldrig något snack om saken. Vi var minst en klass bättre matchen igenom. Tyvärr har vi uppenbara problem med att få in bolljävlen bara. Mängder av klara chanser i första halvlek som vi borde vunnit med ett par,tre mål. I stället stod det 0-0 när domaren blåste av för halvtid.
I andra så lossnade det emellertid och Andreas Cornelsen kunde göra det förlösande 1-0-målet ganska tidigt och sedan flöt det på. Till slut så skrevs slutresultatet till 4-1 efter att Örsjö fått in sitt reduceringsmål med matchens sista spark. Utöver Cornelsen så gjorde Peter Andersson två mål varav ett på straff och det sista av David Håll. Det var som sagt en ganska bra genomförd match där Dennis Randewall och Peter Andersson för tjänar lite extra beröm.

Det har snurrats på klockor i natt också. Jag tycker absolut att det är skönt med lite ljusare kvällar, det gör jag. Det är bara det att jag inte fattar varför man ska envisas med att vrida tillbaka klockan i oktober igen. Det kunde väl vara sommartid alltid. Det blir bara krabb och missförstånd med detta systemet.

Och HV71 tog sig till final i SM-slutspelet. Där tror jag dock att det tar stopp för Jönköpings stolthet. Färjestad ser urstarka ut och kommer inte att vika en tum mot HV. Jag tror Karlstadlaget har 15 raka segrar och även om jag inte tror att dom kommer gå obesegrade igenom finalserien så tror jag ändå att FBK får en ganska behaglig resa mot SM-tecknet.

För Nybro Vikings del så avgörs hela serien egentligen i eftermiddag. Nybro ör i Närke och spelar mot Örebro. Vinner Örebro där så är det kört för Vikings. Vinner däremot Nybro så är det helt öppet om vilka som ska spela allsvensk hockey i höst. Tingsryd tar emot Huddinge och jag tror att tigrarna får tuff där. Mattias Evestål och jag var inne och kikade på Nybros fredagsmatch mot just Huddinge och dom var inte så dåliga. För en gångs skull så var Nybro däremot ganska bra om man bortser från en katastrofal första period där stockhomarna tog ledningen med 2-0. Bobby Williams var isens gigant och förhoppnigsvis är han lika framträdande i eftermiddag .

Listan rullar vidare:

PLATS 11: Tommy Holmqvist. 1996-2003.
Tommy Holmqvist var spelande tränare för LBK när jag och min årskull på allvar skulle slå oss in i A-truppen. Jag minns inte exakt hur länge Tommy var aktiv som spelare men jag vet att han gjorde lite B-lagsmatcher mede LBk en bit in på 2000-talet innan hans hälsena gick av på en plan i Åryd om jag inte missminner mig.
En grym huvudspelare, kanske den bäste jag spelat med,  som gick att använda var som helst i centrallinjen. Fantastiskt spelsinne,tillslag och målgörarkvaliteter. Tyvärr ganska skadedrabbad. Hade sin storhetstid i EIS på 80-talet men bibehöll många av de kvalitéerna karriären ut.

När nästa inlägg skrivs så är vi alltså inne på top-10. Det börjar dra ihop sig! Kan fortfarande knappt fatta att denna lista skulle skapa ett sådant intresse på byn. Riktigt kul måste jag säga!


Veckan som följer kommer att bli av det kortare slaget då jag är ledig torsdag och fredag eftersom vi då ska till Malmö. Jag fick biljetter till Sveriges träningslandskamp mot Schweiz av Johanna i present på Alla Hjärtans Dag. När vi åker hem på fredag så kommer även Liam att följa med då hans föräldrar ska till Göteborg för att gå på bröllop om jag inte är helt felinformerad. Så det kommer att bli en toppenhelg för oss!

Nu får det bli en tur till affären tror jag. Ska ge mig på att tillaga en egen rödvinssås till middagen i kväll har jag tänkt mig. VI får se hur det kan tänkas gå.

/~~/

Kommentarer
Postat av: Tappen

Nu har vi allt i egna händer!! Målsättningen att degradera Nyvvbo lär lyckas! Skulle det behövas lägger vi oss hemma mot Örebro! Skadeglädjen är den ända sanna glädjen :)

2009-03-30 @ 17:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0