Semifinal

I kväll blir det, det fina vädret till trots, förstås U21EM-semifinalen mella Sverige och England. En match som har alla förutsättningar att bli fantastisk. Jag gillar England och framför allt fullständigt avgudar jag Stuart Pearce som är anledningen till att jag personligen är ett osvikligt Nottingham Forest-fan. Dock gillar jag Sverige mer och jag tror att svenskarna har en jättemöjlighet att sparka engelsmännen raka vägen över Kattegatt och Nordsjön till regniga England. Det jag har sett av Sveriges matcher har verkligen imponerat och det finns absolut ingenting som tyder på att Sveriges nya favoritlandslag skulle sluta upp och imponera i kväll när det gäller som mest. Jag tror det kommer bli jämt, men jag tror att Sveriges fantastiska offensiv kommer avgöra. 1-0 till Sverige.

Matchen kommer att ses här på Genstigen i sällskap av ett väldigt diffust antal jobbarkompisar. Ska bli trevligt!

I morgon sedan så spelar vi kommunderbyt mot Bodabruk på IP klockan 15.00. Vi har sannerligen inte rosat marknaden på det vis vi hade förhoppningar att göra denna säsongen, men vi ger oss aldrig. Vi ger förstås rubbet för att ta tre poäng i morgon och på så vis kunna pusta ut lite grand på årsfesten på kvällen. Boda kommer förstås att göra allt för att ge oss en så tråkig afton som möjligt. Vi vet sedan gammalt att Boda brukar vara supertaggade mot oss och det gäller sannerligen att se upp. Vi är fortfarande relativt skadedrabbade men får i alla fall tillbaka Robin Franksson efter sjukdom. Peter Andersson är ett mycket osäkert kort som fortfarande inte lämnat besked.

På kvällen sedan så kommer det att bli partaj modell större i Broakulla Folkets Hus när 80-årsfirandet av Johansfors idrottsförening fortskrider. Jag tror att det kommer att bli en riktig kanonkväll. Förutsatt att vi vinner matchen mot Boda på eftermiddagen innan förstås.

Michael Jackson är död. Hans hjärta stannade i går kväll och varenda radiokanal har spelat hans musik oavbrutet idag känns det som. Hans skiva "Dangerous" var den första CD-skiva jag någonsin köpte. Gillade sannerligen inte Michael Jackson som person, men skriva musik det jävlar kunde han.

Beställde för övrigt Stuart Pearce´s självbiografi på Adlibris idag. den och ett helt knippe andra böcker. Det gäller att vara väl förberedd på lata dagar. Förhoppningsvis lata dagar i solen, men annars bara lata dagar. 

I natt kan jag rekommendera den kvällspigge att sitta uppe och titta på NHL-draften. För den sjukligt NHL-intresserade är draften kvalitetsunderhållning. För den normala människan är det ungefär lika intressant som att se en repris av Uutiset. Jag tillhör dock den första kategorin och kommer definitivt att se hur lagen fördelar sina draftval. Tampa väljer som nummer två och kommer med allra största sannolikhet att drafta Victor Hedman. Etta i hela spektaklet väntas kanadicken John Tavares att gå, NY Islanders sitter inne på förstavalet och kommer förmodligen att värdera Tavares högre än Hedman, vilket även faller väl ut för Tampa som enligt mig har beydligt större nyttan av en duktig och spelskicklig back av Hedmans kaliber än ytterligare en stjärnforward.

Stuart Pearce anses av många förståsigpåare vara en av de tuffaste spelarna som någonsin spelat spelet fotboll. En arbetargrabb som gick den långa vägen och nådde hela vägen fram. Tidningen Times i England gjorde en gång en ranking av de tuffaste spelarna i fotbollsvärlden, Pearce vann föga oväntat men vad som fick många att höja på ögonbrynen var att fransmannen Basile Boli låg på tredjeplats. Han knep bronspengen enbart av den anledningen att han var den enda i världen som vågat skalla Stuart "Psycho" Pearce. Tuff historia tycker jag...


Stuart Pearce vrålar ut sin glädje efter att i EM ´96 satt sin straff och därmed fått revanch på missen i Italien sex år tidigare.



Jag tror att Rasmus Elm gör Sveriges mål i kväll...

/~~/



Kommentarer
Postat av: AK

Tavares och Hedman i all ära. Personligen tycker jag det känns rätt häftigt att en kille som växt upp i gamla Dackehallen- och som f ö petades ur JVM-laget i vintras- går som sexa i hela j-vla NHL-draften. det är riktigt stort och han lär t o m bli större än morfar landslagsbacken.

2009-06-27 @ 05:15:54
Postat av: Ante

AK: Ja, Oliver Ekman-Larsson går förmodligen en mycket ljus framtid till mötes

2009-06-27 @ 10:57:07
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0