Whisky och kassaskåp

En ganska tuff helg börjar dra sig mot sitt slut. Fredagens rockkonsert i Kalmar satte sina spår och lördagens whiskyprovning blev därför tyvärr lite lidande av det då jag var lätt sömnig och inte alls så värst sugen på alkohol.

Fredagens konsert med Backyard Babies på Palace i Kalmar var trevlig. Mycket trevlig. Backyard Babies hade jag förväntat mig ganska mycket mer av och jag misstänker att dom spelade playback annars gjorde dom en spelning som var riktigt jävla bra. Dregen är kung, så är det bara. Urtypen för en äkta rocker är han och i hans ådror flyter inte blod utan Jack Daniels, det är jag övertygad om.
En riktigt trevlig kväll som började med en förfest hemma hos Anna och Daniel där många bekanta och obekanta nunor dök upp. Bland andra så var Jens Bondesson där och det var inte i torsdags vi drack bärs i hop senast så det var rikitgt kul att snacka med honom igen. Förfester är av någon outgrundlig anledning nästan alltid roligast. Så även denna gång. Även bussresan in till Kalmar bidrog med ett strålande humör på alla deltagarna samt diverse burköl. Väl på Palace så ska jag inte på något sätt säga att det var tråkigt för det var det inte, men jag hade förväntat mig lite mer av Backyard. Nu ska det tilläggas att jag under ett samtal med Daniel Karlsson igår uttryckte min besvikelse över det faktum att ett av bakgårdspojkarna paradnummer, Minus Celsius, inte spelades var på Gantesbos backklippa ganska snabbt påminde mig om att den faktiskt visst spelades så jag ska nog vara ganska aktsam med eventuella omdömen på rockbandet.

När jag vaknade i lördags låg aktiviteten whiskyprovning inte mig allra närmast om hjärtat ska erkännas. Jag var bakfull helt enkelt och när jag är det så är det soffläge,dryck och mysbrallor som gäller tills det att träkepsen släpper. Det gjorde den faktsikt fortare än beräknat och när jag senare också fick i mig en pizza, en Amigo från Victoria, så började man se ljuset i tunneln.

Provningen skulle äga rum i Karlskrona hos Crille Lundin och tåget gick vid 16.32 vilket innebar att vi var framme strax efter 17. Crille hade verkligen lagt ner energi på provningen och hade dukat upp riktigt fint och seriöst. Tre sorter skulle avhandlas och denna gång var temat Highland. Det vill säga whisky som kommer från det området i Skottland. MAn brukar säga att det finns fem huvudregioner i Skottland när det gäller whiskey. Highland, Campbeltown, Islay, Speyside och Lowland. Denna afton hade Crille alltså fokuserat på sprit därifrån.
Sorterna vi gick igenom var Glenmorangie,Glengoyne och Clynelish. Vi antecknade,luktade,smakade och diskuterade och hade jättetrevligt. Alla var försedda med varsit protokoll där man bland annat fick skriva in sitt eget betyg. Efter vi provat klart så kollade vi vilken som fått bäst betyg och det blev Clynelish. Det innebär att den whiskyn kommer att gå till final. Vi kommer utse en varje gång som går vidare och sedan ska vi utse vilken som vi anser vara den bästa whiskyn. Riktigt kul hade vi. Visserligen är vi lekmän inom ämnet men jag måste säga att jag gillade det seriösa med att nollställa smaklökar,och verkligen,verkligen koncentrera sig på vad den ädla drycken egentligen smakade. För er som gillar whisky så rekommenderas en sådan träff.
Kvällen avslutades med några bärs och ett riktigt kul tennisspel på Lundins X-box.


Vinnarwhiskyn Clynelish
Foto: www.whiskyguiden.se


Idag har jag egentligen inte gjort så mycket. Dammsugit ett varv i kåken med en ljudbok i öronen. Har betat av ett par den sista tiden. För ett par veckor sedan lyssnade jag på "Flyga Drake" av Khalid Hosseini. Den var inte så bra som jag hopats på. Många vänner har gett den höga betyg men jag gillade den inte så mycket. Den går för övrigt som film nu på Bio Kontrast såg jag. Är mer inne på Liza Marklund nu. Lyssnade på "Gömda" och tyckte den var gastkramande bra. Otäck som fan men omöjlig att sluta lyssna på. Nu håller jag på för fullt med uppföljaren "Asyl". Båda böckerna handlar om "Mia Eriksson" och hennes kamp för att komma undan sitt libanesiske ex som försöker ha i hjäl henne. Riktigt skrämmande historia.

Stackars Linnea Leskovec. Hon skrev vad hon tyckte och fick inte annat än skit för det. Ahonen hängde till och med ut en bild på en grottmänniska (kvinnlig neandertalare för att vara exakt) i syfte att man ska dra paralleller till Leskovec på grund av att hon inte höll med snillet i frågan om hockeyslagsmål. Säga vad man vill Markku, men du är smidig som ett kassaskåp...

För Nybro IF:s fotbollslag som numera innehåller en massa emmabodaiter så har man under helgen deltagit i Åryd cup i Tipshallen. Man tog sig vidare från gruppen och ställdes i åttondelen mot Gransholm som man slog. I kvarten sen så mötte NIF Rydaholm som blev för svåra. Rydaholm avgjorde tillställningen med bara sekunder kvar av matchen och knep därmed semifinalplatsen från Nybro. Mattias Evestål och David Gustafsson ska ha fått ganska mycket speltid i slutspelet medans Zoran Cipra fick sparsamt med tid på planen.

Nu tror jag snart att det får vara för denna gången. Det börjar så sakteliga dra i hop sig till diverse sportsammanfattningar på TV. På tal om sport på TV förresten så var ju eftermiddagens stora match den mellan Liverpool och Chelsea som var på god väg att sluta mållöst om inte Fernando Torres beslutat sig för att få Anfield att nästan explodera. Spanjoren sänkte Scolaris mannar med två mål precis i slutet och sitter säkert med ett leende på läpparna just nu precis som alla fans till klassiska Liverpool.

Heerenveen visade prov på styrka när man igår kväll bortabesegrade Ajax med 1-0. Rykten gör gällande att Viktor Elm inte spelade på grund av sjukdom men hur mycket som är sant i dom ryktena vet jag dessvärre inte så ta dom med en nypa salt.

Nu är det februari, det känns oändligt mycket bättre än januari... God kväll!

/~~/

Kommentarer
Postat av: Linnea Leskovec

Haha tyck inte synd om mig! Jag vet vad jag tycker och jag står fast vid det! Tycker bara det är lite tråkigt att han hänger ut damishockeyn som han gör!

2009-02-01 @ 22:43:30
Postat av: Ante

Linnea Leskovec: Har du kollat www.hockeyfights.com? För folk med vårt intresse så finns där mycket att titta på!

2009-02-02 @ 20:20:22
URL: http://yzerman.se
Postat av: AK

Ante: Om det nu är boxning man är intressrad av att se förstår jag dock inte riktigt varför boxarna ska ha en massa hockeyutrustning på sig...den är ju bara i vägen...:-)

2009-02-02 @ 22:19:39
Postat av: AK

...och vill du snacka tacklingar säger jag bara hollänaren Rick Van Gog på Guy Lafleur i VM -81...tror Lafleurs VM varade typ...20 sekunder. Van Gog i sin tur gjorde inte mkt mer väsen av sig i sin karriär, men belönades i a f efter VN med ett proffskontrakt emd...jag tror det var ditt favvogäng Washington Capitals om jag inte minns helt fel...

2009-02-02 @ 22:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0