Svar på tal efter derbyt

Så här dagen efter gårdagens kross av minikusinen Bodabruk, så känns det ganska gott faktiskt.  Det blev aldrig spännande då Bodabruk helt enkelt var ett par klasser sämre än oss trots att det fanns mycket i vårt spel som går att förbättra betänkligt.

Markku Ahonen har givetvis åsikter om denna match på sin blogg. Han hävdar bland annat att jag är en "snorvalp" eftersom jag kallade denna division 6-match för just en division 6-match. Ahonen hävdar att vi inte bjöd upp till kamp som i de derbyn på fornstora dagar. Jag håller nog inte med riktigt. Johansfors gjorde en gedigen insats och stod trots allt för fem mål som i ärlighetens namn borde ha varit det dubbla med lite flyt. Att sedan Bodabruk aldrig var i närheten av oss, det min kära vän, det är inte mitt bekymmer.
 
Och om det sedan inte såg ut som när Markku själv var i farten på 30-talet, det kan jag inte svara på, men jag antar att det på den tiden var elva elitspelare i varje lag som bara väntade på att bli utlandsproffs. Derbyna spelades antagligen inför flera tusen personer och det blev alltid Boda som vann efter avgörande mål av bloggaren själv. Det är den bilden jag har av "din tids derby" Markku....not.

Vidare anklagas jag för att ha varit offside vid målet jag gjorde. Det kan jag med bestämdhet garantera att jag inte var. Av två anledningar. Den första är att när Pettan slår bollen , (så står visserligen Dennis offside, men bollen går helt uppenbart inte mot honom utan mot mig) så befinner jag mig fortfarande på vår planhalva och där kan man så vitt jag vet, inte bli offside. Skulle det inte räcka så befinner sig även en styck bodaback (tror det var Elofsson) ganska långt ner och upphäver den offside som det hade kunna blivit om jag befunnit mig på Bodas planhalva. Jag var heller inte offside när Pettan i andra halvlek frispelade mig med en elegant klack. Men då ledde vi så stort att jag inte orkade tjafsa mer på domaren.

Vidare klankas det ner på mitt målgörande. Och där min vän, där håller jag med dig. Tre mål på en hel säsong är sannerligen inte mycket att hänga i julgranen. Men till saken hör ju att med tre mål på en säsong i Bodabruk så hade jag framstått som Cristiano Ronaldo, då endast Tomas Elmgren kan stoltsera med fler gjorda mål än så. Det hade jag sett som ett varningstecken, att typ 95% av ett lag inte klarar av att göra fler mål än en oduglig snorunge som jag, ja då är det illa.


Till och med jag och Dennis lyckades näta mot ett svagt Boda som Markku Ahonen uttryckte det.
Foto: Patrik Adolfsson

Håller för övrigt med dig helt om missen. Den var grov, och jag borde givetvis ha satt den. Riktigt illa faktiskt. Jag skäms lite grand faktiskt och kan inte säga något annat än att jag borde ha gjort mål. Bättre lägen än så får man inte. Men är man inte en bättre fotbollsspelare än jag, ja då kan man mycket väl missa en sådan möjlighet.

Richard Jäghagen är riktigt bra. Han borde testa att spela och träna lite högre upp i divisionerna tycker jag.

Dennis och jag hade långt gångna planer på att efter 5-1 målet sprida skräck i Ahonen genom att gå förbi honom och låta som två gräsklippare...

Domaren var inget vidare. Dock var han ganska dålig åt bägge håll tycker jag. En medioker domare i en medioker div.6-match helt enkelt. Domarna var antagligen även dom bättre när Ahonen spelade derbyn.

Nej, som sagt, helgen kunde inte ha fått en bättre start än så här. Nästa vecka kommer det att bli ohyggligt mycket tuffare motstånd när vi åker till Kosta. Kosta som imponerade i går kväll när man slog Åseda borta med 2-1. Det är starkt som fan och här krävs det att vi gör en betydligt bättre match än den i går för att åka hem med alla poängen.

Om jag är en "jäkla snorunge", då borde det göra dig till en jäkla gubbstrutt.... Och jag vet att du fortfarande funderar över detta Markku, så du får en chans till....  

Nu laddar vi inför VM-kvalet i kväll. Hade varit som  grädde på moset med lite JIF på planen i Tirana i afton. Bara för att göra en redan bra JIF-helg ännu bättre...

Jag hävdar fortfarande att "Bruksderbyt" är det mest passande namnet på denna division 6-match... "The Battle of Alsbo"...pfff. Ultratöntigt namn. "The Battle of Alsbo", det låter som om vi skulle rappa eller dansa mot varandra istället för att sparka boll. Men det lät väl häftigt på 30-talet...

/~~/

Kommentarer
Postat av: MA

Ante, du måste lära dig att respektera äldre och klokare personer än du. Läs David Elms blogg, där kallar han mig för herr Ahonen. Herr! Det är respekt det!

2008-09-06 @ 15:21:49
URL: http://markku.bodabruk.se/
Postat av: Nicke G.

Skönt att de finns fler än jag som inte är så förtjust i namnet "The battle of Alsbo" :-)

2008-09-06 @ 15:37:12
URL: http://nicke-grozdanovski.blogspot.com
Postat av: Ante

MA: Det är inte respekt. Anledningen är antagligen att han inte har en aning om vad du heter i förnamn...



2008-09-06 @ 16:18:37
URL: http://yzerman.blogg.se/
Postat av: AK

Ante: Jag kan i a f lugna dig med en sak.

Den person som påstår att det var offside när du gjorde mål kan endera inte den moderna fotbollens offsideregler, eller så missuppfattade vederbörande det aktuella fallet fullständigt.

Du var INTE offside. Däremot var båda dina medspelare offside när bollen spelades till dig men det har liksom inte med saken att göra eftersom bollen spelades till dig.

Däremot var Dennis minst ett par meter offside i det anfall där du missade bollen strax innan...

Faktum är väl f ö att ditt mål var en av de få gånger domaren gjorde en korrekt bedmning i offsidefrågan i första- och det ska medges att utan linjemän är det inte lätt, allra helst om man inte springer så mkt på planen som domare heller.



The Battle of Alsbo?

Ja, jag kan bara instämma med David E om att det var ett riktigt krig "out theer".

Ett krig mot alla dessa förbannade Alsbomygg...:-)

2008-09-07 @ 09:40:50
Postat av: pappa

Hej Ante !! Skickar en solig ( 30 gr ) varm halsning fran spanien, Grattis till segern i Il classico !!! Ha det bra det har vi /(/ Pappa

2008-09-07 @ 11:59:31
Postat av: Svärmor Barbro

Hej Ante jag tycker du var bra iallafall som gjorde mål, för det är väl det som räknas. Kram

2008-09-07 @ 12:18:35
Postat av: Ante

AK: Håller med dig helt

2008-09-07 @ 15:11:50
URL: http://yzerman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0