Asiatiska Mästerskapen

Uppenbarligen var inte dom lagen som spöade Sverige i gruppspelet så värst dåliga ändå. Både ryssarna och spanjorerna är nu klara för semifinal vilket återställer en del äv äran för det svenska landslaget. Dessvärre återställer det inte mitt bankkonto som tog mycket stryk under EM-resan till Österrike utan att i gengäld få en enda futtig pinne tillbaka av Zlatan och de övriga. Men vad fan...man fick ju se Liechtenstein.

Olof Mellberg är den enda svensk som får godkänt av mig under turneringen eftersom jag anser att trots att både Ryssland och Spanien gått till semifinal så var Sverige ändå inte bra. Jag tyckte det syntes ganska tydligt på plats att flera av spelarna inte drar riktigt jämnt med varandra och gestikulerar uppgivet så fort någon lagkamrat gjort något mindre begåvat. Jag tillhör den kategorin som inte tror att man blir bättre fotbollsspelare av att se sådana gester på planen, visst måste man tåla att bli tillsagd och tillrättavisad om man inte sköter sitt arbete, speciellt på landslagsnivå, men det tråkiga var att jag aldrig såg samma spelare applådera eller göra någon uppmuntrande gest när lagkamraten gjorde något bra. Det var nog när allt kommer kring nästan det första man fick lära sig när man började sparka boll.

Olof Mellberg är för övrigt, trots att han själv inte vill, Sveriges rättmätige lagkapten. Utan tvivel. jag såg vilken pondus han hade på planen. Till och med Zlatan lyssnade på honom.

Har varit och jobbat idag för första gången på ett bra tag. Det kändes sådär i början men efter ett tag så kändes faktiskt ganska bra. 
Ska också träna i kväll för första gången på länge vilket jag ser fram emot med glädje. Ska bli kul att snacka lite skit i omklädningsrummet igen. Och för all del även att röra lite på sig...

Min gamla klassiska fingerskada har börjat spöka på allvar igen. Denna gången verkar det som om en del av det verktyg jag med perfekt precission massakrerade insidan av mitt vänstra pekfinger förra november, verkar vilja komma ut nu. Självmant dessutom. Två dagar innan jag äntligen ska få röntga fingret för att kolla om det finns något kvar därinne. Men jag kan alltså redan nu konstatera att om röntgenapparaten på Kalmar sjukhus missar denna metallbit så har Kalmar Läns Landsting bekymmer modell större.
Jag avskyr dessutom sjukhus. Det är någonting med den tragiska doften.

Kan inte riktigt släppa ryssarnas framfart i EM. Ledda av världens just nu hetaste spelare Andrei Arshavin från Zenit St. Petersburg så hoppas jag innerligt att man gör processen kort med kvarvarande motstånd också. Jag hoppas bara inte dom överskattar sig själva mot spanjorerna för jag kan lova att Villa,Torres,Capdevila och övriga i det spanska laget inser att matchen inte kommer bli lik den i gruppspelet som man van med klara 4-1.

Visst hade det väl varit ganska häftigt att se Ryssland-Turkiet i final i EM. Av två anledningar faktiskt. Dels givetvis att inte en själ på förhand någonsin hade kunnat förutse en sådan finalmatch och dels, och detta är ett intressant faktum tycker jag, dels ligger den stora merparten av respektive länder faktiskt inte i Europa utan tillhör på kartan Asien. Dock är bägge länderna medlemmar i UEFA vilket gör dom fullständigt europeiska i detta fall.
En final i Europamästerskapen mellan två till största delen asiatiska stater. Ja, gärna för mig. Jag har fortfarande inte glömt Fenerbahces hemmamatcher i CL i höstas och antar att om det  turkiska landslaget kan spela på en liknande nivå eller bättre, ja då kommer tyskarna att få problem i semifinalen.
Jag hoppas det blir så. Ryssland-Turkiet i final i EM.

Tampa valde som väntat Steven Stamkos med sitt förstaval i draften och förstärkte därmed sin redan starka offensiv med världens just nu hetaste talang. Men precis som Martin skriver i kommentarsfältet på föregående inlägg så var det historien om David Carle som fick de flesta att höja på ögonbrynen.
David Carle fick någon vecka innan draften (han låg omkring plats 65 på rankingen inför draftspektaklet) att han led av en hjärtsjukdom som kunde innebär att han hjärta stannade vid extrem ansträngning. Carle blev givetvis förkrossad över detta faktum att han kämpat så hårt och länge för att nå sitt stora mål, att bli draftad men att det nu var ett minne blott. Så var inte fallet... Nu offrade Tampa Bay Lightning sitt sista val i sjunde rundan, 203:e totalt, till att bara för David Carles egen skull drafta honom med motiveringen av Lightnings Oren Koules: ,"Grabben har jobbat hela sitt liv för att bli draftad och jag såg ingen anledning till att han inte skulle bli det."
Jag vet inte vad man ska säga om det riktigt. Visst var det en väldigt fin gest av Tampa, det var det faktiskt men det känns på något sätt så väldigt amerikanskt.

Nu ska jag damma av fotbollsdojorna!
/~~/


Kommentarer
Postat av: AK

1) Det var lite otur art Sverige inte mötte Ryssland i början när Arsjavin var avstängd...

2) Det är inte särskilt länge sen både du o jag såg Sverige besegra Spanien med 2-0...och det t o m utan Zlatan i laget...

3) Tampa måste- om texttv har rätt- vara det enda NHL-lag som anställer en tränare som inte varit verksam i rollen på 15 år...:-)

Ser di inte till att fixa fingret till på lördag så fixar jag lite x-tra bedövning...:-)

2008-06-24 @ 23:29:17
Postat av: Ante

AK:1)Jag tror inte att Sverige hade vunnit ändå. Ryssland har uppenbarligen en hel uppsjö av klasspelare i sin trupp.

2)Det var en fin match det...

3)Barry Melrose... eller som hans antagonister (och dom är ohyggligt många) brukar säga "Mary Belrose". Så här på förhand känns det ganska konstigt att Lightning väljer att satsa på honom. Det är trots allt sedan 13 år sedan sist och antagligen finns det en anledning till att ingen har viljat ha hans tjänster på den tiden. Men jag hoppas så klart att jag har fel. Tar han Lightning till slutspel och får in Steven Stamkos i laget på ett bra sätt kommande säsong så är jag mer än nöjd med det.

2008-06-25 @ 21:43:34
URL: http://yzerman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0