Vattenbärare

Mellandagarna är nu snart slut och i morgon är det årets sista dag som ligger på schemat innan vi går in i 2009. Jag har goda förhoppningar på 2009. 2008 slutade förvisso bra, med husköp och allt, men annars skulle jag vilja påstå att det för egen del var det sämsta året någonsin. Jag skulle gladeligen levt resten av mitt liv i en koja i skogen om beskedet den 28:e maj hade varit annorlunda. Jag tror faktiskt ärligt talat aldrig jag (eller Johanna) kommer komma över det där riktigt.
Jag har inte skrivit mycket om det här på bloggen, och tänker inte heller göra det nu. Men i bland är det skönt att skruva av locket på ångestburken och släppa ut lite i form av skrift. Det funkar för mig i alla fall.

Annars flyter det på bra med huset. Vi har kommit in ordentligt och i morgon är det det riktiga elddopet då en styck nyårsfest skall organiseras och genomföras på Genstigen med goda vänner,god mat och förhopningsvis en riktigt bra start på 2009. Klockan 16.00 drar vi i gång i morgon traditionsenligt med att tillsammans knåpa i hop den måltid som senare under kvällen ska förtäras. Förrätten ska precis som i fjol bestå av Toast Skagen, huvudrätten av Oxfilé och efterrätten av ananaspaj. Är dock lätt orolig eftersom min mage inte är som den borde vara. Misstänker att jag kan blivit matförgiftat av något slag i går och får lida för det idag. Har fortfarande inte ätit något i dag och är i ärlighetens namn inte heller det minsta hungrig.

Alla ingredienser är i varje fall inhandlade inför morgondagen. Så även fyrverkerierna. En nyöppnad fyrverkeriaffär belägen där den så kallade "turkaffären" en gång låg, tillhandahöll oss med det pyrotekniska och vi kan bara hoppas på att resultatet på natthimmlen blir bättre än i förra året då Peters mångmiljonköp av raketer slutade i ett antiklimax utan dess like.

"Turkaffären" var för övrigt folkölstörstande 16-åringars räddning på 90-talet. Legitimationskontrollen var väl inte överdrivet hård och även om man skulle behövt visa leg, så gick det oftast ganska bra att får ut sina 3,5:or i alla fall.

I går var det faktiskt bowling på schemat. Vi har varje år en liten intern uppgörelse med familjen Gustafsson vars två söner Johannes och Kristoffer är Martins och mina kusiner. Kristoffer är för övrigt känd som " Crizze med steget" efter en närmast oförglömligt fin arbetsinsats det året LBK tog hem juniorsegern i Nybro Open som kröntes med ett mål mot självaste Kalmar FF om ja ginte missminner mig.
Bowlingen gick skitbra. Dock inte för mig. För mig gick det käpprakt åt helvete. Började med att inte ens spräcka hundraplatån de två första rundorna för att sedan i de avslutande två i alla fall kravla mig över med nöd och näppe. Kvällens gigant var annars mina kusiners far, Alf. Affe spelade drömbowling och var överlägset bäst då han snittade ungefär 150 poäng per runda.
Det ända jag kunde tänka på var att det var en satans tur att det inte var VikingBowling för då hade jag legat pyrt till!
Nog om detta.

Swedbank Cup i helgen och för er som är intresserade av att följa Johansfors IF så kan jag meddela att vi spelar på fredagskvällen mot Boda,Lessebo,Madesjö, EIS och Vissefjärda. Kommer med all sannolikhet att bli underhållande och förhoppningsvis och mycket publik.

Har ju för tusan glömt att berätta om dopet! Jag och Jojje var ju utsedda till faddrar åt Liam på hans dop i Algutsboda i söndags. Jojje skulle bära pojken och jag skulle bära vattnet. En passande uppgift då det var det jag sysselsatte mig med under många år Lindås. Jag blev lätt nervös när gudstjänsten började och jag fortfarande inte fått något vatten vilket ändå får anses som en väsentlig del av ett dop. När prästen kom och hämtade och fick jag dock en karaff av vaktmästaren som smidigt överlämnade denna heliga kalk under marchen fram mot funten. Min enda uppgift efter detta var att på prästens kommande fylla dopfunten med tillräcklig mängd vatten vilket jag lyckades utmärkt med om ni frågar mig. Prästen såg också att det fanns kvaliteter i mig som vattenbärare och jag insåg att åren av träning i Lindås faktiskt gett resultat.
Liam fnissade sig igenom hela dopceremonin och skrattade högt när prästen hällde vatten på hans hjässa. Så nu är han döpt och han har mig som gudfar, och en sprajlans ny Kalmar FF-napp så den grabben kunde inte fått en bättre start på livet!

Tampa har överraskat alla genom att vinna två raka matcher och är nu inte längre sämst i ligan utan bara näst sämst. Alltid ett steg framåt.

Kikar för fullt också på JVM, vilket efter OS är den mest intressanta turneringen inom det ädla spelet ishockey. Sverige är dessutom ganska bra vilket gör att intresset för turneringen blir större. I går kväll var det Lettlands tur att få sig en lektion i hockey. Småkronorna vann med 10-1 och hade bara Oscar Möller fått in en fjärdedel av sina stolpskott så hade resultatet var det dubbla. Typ.
I morgon kväll vid 20.30 väntar ryssarna. Det kommer bli en sagolik batalj.

Simon Hjalmarsson kommer att bli något stort.

Nu ska jag åka och köpa tidningen och vila mig en stund så man hinner få ordning på magen innan festen i morgon kväll.

/~~/


Kommentarer
Postat av: Karro, Max, Peter

Din stackare!! krya på dej kompis så ses vi morgon!!

2008-12-30 @ 19:01:38
Postat av: Anonym

Jag önskar dig ett Gott Nytt År... Lycka till på fredag och ha en trevlig party i kväll

2008-12-31 @ 15:32:46
URL: http://nicke-grozdanovski.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0