Välkommen Yzerman

För er som skiter högaktningsfullt i allt vad NHL och Tampa göre sig icke besvär att läsa detta inlägg då det till allra största del kommer att handla om vad som hände i Tampa Bay Lightning tidigare i dag. Nä, ni som finner den sortens info värdelös, er vill jag gärna bespara några minuter.

En jättebomb briserade i eftermiddags i NHL. En bomb som i allra högsta grad rör mig. Steve Yzerman tar över som General Manager i Tampa Bay Lightning. Den i mina ögon mest fantastiske hockeyspelaren genom tiderna tillika den den som över huvudtaget fick mig intresserad av NHL tar alltså över mitt favoritlag. En osannolikt bra kombination som utan att veta någonting egentligen om Steve Yzermans tränaregenskaper kan bli en vinnande kombination.


Välkommen till Tampa, Steve Yzerman

Tampa som efter Stanley Cup-titeln 2004 sakta men säkert år för år trillat längre och längre ner i NHL:s källare och som lite överraskande valde att göra sig av med den omtyckte  förre GM:n Rick Tocchet. Tocchet gjorde det bra och hade spelarnas fulla respekt av den anledningen att han var en framgångsrik spelare själv under 80- och 90-talen. Och går man enligt den matrisen så borde de ha lika stor eller ännu större respekt för Steve Yzerman som för övrigt är den som har varit lagkapten längst av alla i NHL:s historia. Något som borde tala för att han har vad som krävs för att lyckas som GM i Lightning.

Vincent Lecavalier, Tampas lagkapten och hjärta fick en gång frågan om vem som var hans förebild inom hockeyn. Svaret; Steve Yzerman. En vinnande kombination månne. Förhoppningsvis.

Dock måste man vara realist. Yzerman lär inte göra Tampas för närvarande ganska skrala trupp till mästare, men han kan förhoppningsvis göra som John Tortorella gjorde, ta små steg mot framgång för att sedan helt plötsligt vara med i den absoluta toppen.



Jag hoppas att Tampa fortsätter satsningen med ett par riktigt heta namn även på spelarfronten. Ilya Kovalchuks kontrakt går ut, men jag är väldigt tveksam till att Tampa har plats under lönetaket och sedan tror jag definitivt inte att den ryske superegoisten passar i ett lagbygge signerat Steve Yzerman. En gudomlig spelare är det i alla fall och den kategorin spelare kan man aldrig få för många av.

Johan Harju är förvisso klar för organisationen och jag tror nog han kan ta en tröja i tredje eller fjärdelinan med lite flyt men jag tror nog att Lightning-fansen kräver ett större namn än så.

Jag ser redan fram emot nästa säsong. Vilket lyft för Tampa Bay Lightning!

/~~/




Kommentarer
Postat av: AK

Blr lite knepigt för dig att kritisera GM nu va?

"Yzerman sågar Yzerman...":-)

2010-05-26 @ 14:10:00
Postat av: Tappen

Välkommen Tom Koivisto!! Lika stort i min värld.. Finns bara bingo i Nybro...

2010-05-28 @ 09:13:25
Postat av: Jonas

Det här är ju fantastiskt, vilken kombination i "din värld"! Ungefär som att Viktor Elm skulle bli spelklar för Liverpool nästa år... i min värld ;)

2010-05-28 @ 11:13:28
Postat av: Ante

Tappen: Bingo och vikingar. Och du förstås!

2010-05-28 @ 17:03:32
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

Jonas: Ska Viktor Elm till England är han förmodligen intelligent nog att välja Nottingham Forest!

2010-05-28 @ 17:05:41
URL: http://yzerman.se
Postat av: Tappen

Jupp bara negativa saker finnes i Nybro :)

2010-05-28 @ 22:12:33
Postat av: Ante

Tappen: Tvärtom min vän. Tvärtom!

2010-05-29 @ 00:43:25
URL: http://yzerman.se
Postat av: Tappen

Nu var du överdrivet snäll...

2010-05-29 @ 07:57:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0