Kanada

Årets allra första måndag är snart lagd till handlingarna. I alla fall dess dagsljus. Denna måndag har jag i huvudsak ägnat åt att handla saker. Johanna och jag har varit på Willys i Nybro för att storhandla. Vi har en liten överenskommelse att i år försöka att bli rejält mycket mer ekonomiska och då kan ett bra första steg vara att börja handla billigare och även att faktiskt äta upp den mat som finns i kylen innan den blir för gammal. Även blöjor och liknande ting är oändligt mycket billigare i Willys-liknande affärer. Målet är att vi endast ska handla en gång i veckan. Kan funka. Förhoppningsvis gör det det.

I övrigt har vi ägnat förmiddagen åt att fika med David och Frida. David som nyss är hemkommen från sin fantastiska resa runt jorden med resmål som USA, Chile, Jamaica, Nya Zeeland och Indonesien. Ja, Frida var förstås med på merparten av den trippen hon med, men begav sig mot Moder Sveas trakter en månad tidigare än sin pojkvän. David ville därför gärna idag träffa Ellie och så blev det.

Passade för övrigt på att tala om för äldste broder Strand vad som gäller beträffande julklappsköp till flickvänner. David, svårt plågad av dåligt samvete hade gömt en julklapp till Frida varje dag mellan 1-24 december) . Någon kunde ligga i deras hem, någon i Lindås hos Hörlings, någon i Långasjö hos Strands och så vidare. Detta har satt griller i huvudet på många flickvänner här hemma däribland min egen. Jag har fått höra hur romantisk David är och vilken fin gest han gör. Det finns som ni män där ute förstår, inget som helst försvar mot denna typ av attacker utan man får nicka och hålla med om vilken toppenkille Strand är (vilket han förvisso är, men det var han redan innan denna köphysteri) och samtidigt erkänna vilken fullständigt oromantisk slusk man själv är. Allt detta för lite paketer. Jag har svår ångest för att lyckas hitta en enda klapp och skulle antagligen gå under om jag skulle hitta 24. Jag tog upp detta ämne med David och han bad om ursäkt för detta tilltag.

Min gode vän Jonas Johansson valde att häckla mig offentligt efter den så svidande förlusten i vår kompisliga i det fiktiva fotbollsspelet XpertEleven. Jag väljer att inte kommentera det faktum att jag kom tvåa med mer än följande ord: Hade jag fått möta Sturetorp hela säsongen hade jag inte tappat pöäng en enda gång. Jag får väl ändå gratulera dig Jonas till en väl genomförd säsong. Nästa säsong lär det bli Vinterstaden som står överst på listan.


Malin Sjöndin har som vissa bloggar spekulerat i skrivit på för IFK Kalmar. Malin säger själv att hon är sugen på att se om hon håller på så hög nivå, samt att IFK Kalmars träningsdos tilltalar henne.  Är ganska övertygad om att hon kommer ta en plats i deras div-1-lag. Division 1 för damer är för den oinsatte landets näst högsta serie och en jättemöjlighet för Malin att testa sig själv i. IFK kommer nog få ett tufft år i ettan men det ska bli mycket intressant att följa laget nu när "släkten" finns representerad. Lycka till Malin!

Småkronorna föll överraskande mot USA. Trodde faktiskt att de skulle ta jänkarna ganska komfortabelt. På pappret är man dubbelt så bra, men såvida man inte spelar luffarschack så vinner man inga matcher på pappret. Sverige blev, precis som vanligt egentligen, överraskade av den transatlantiska hockeykulturen. Rakt på mål, stenhårda tacklingar och inget bökande i sarghörnorna. Tre Ören hade förvisso inte haft en suck mot Team Canada i finalen. Det laget hade inte gjort bort sig i OS. Vad svenskarna borde börja göra är att studera mer transatlantisk hockey och inse att det de senaste 20 åren inte är Sovjet och Tjeckoslovakien som är världens ledande hockeynationer längre. Det epitetet går till Kanada båda vad gäller damer, herrar och juniorer. I Kanada följer man inte utvecklingen, man driver den.


Det är precis samma sak på seniorsidan. Har ni sett vilken djävulsk trupp Steve Yzerman plockat ut? Han valde att inte plocka ut världens bäste offensive back Mike Green, han valde att inte plocka ut världens mest hårdjobbande spelare Martin St.Louis. Han valde att inte ta ut världens i mina ögon mest komplette spelare Vincent Lecavalier. Superbackarna från Calgary, Dion Phaneuf, Robyn Regehr och Jay Bouwmeester var inte heller dom med. Även utan dessa herrar har Yzerman plockat ut det bästa hockeylag som någonsin ställts upp. Jag ryser vid åsynen av deras laguppställning. Och så gnäller vi i Sverige på att Micke Samuelsson var petad. Jag tror knappt Dion Phaneuf vet vem det är.
Kanada är världens största, bästa och vackraste hockeynation och vinner inte dom OS på hemmaplan så lovar jag att anmäla mig till Göteborgsvarvet nästa år. Det är ett löfte.

Nu ska jag cykla bort till brorsan en sväng.

/~~/


Kommentarer
Postat av: AK

Fast hur eller hur så var det ju nu det där Usa som var mycket sämre än Sverige på papperet som vann finalen över det där Canada som borde platsat i )OS...:-)



PS 1 Du såg väl förresten hur de båda gamla TAIF-arna imponerade i det svenska laget?



PS Tittat till tabellen för Allettan Södra på sistone förresten?

2010-01-07 @ 20:35:46
Postat av: Ante

AK: USA gjorde det bra, inget snack om saken! Och jag erkänner att TAIF:arna impade i laget. Oliver Ekman-Larsson var kanske hela turneringens bäste.



Tabellen har jag inte sett!

2010-01-09 @ 09:20:01
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0