Duggregn

Jävlar vilken kylslagen lördag detta har varit. Jag har dessutom ägnat en betydande del av den på Grönmovallen i Nybro för att se träningsgenrepet mellan Nybro IF och Emmaboda IS. Grönmovallen som säkert i sina bästa stunder erbjuder allt en fotbollsåskådare kan tänkas vilja ha, men inte idag. Iskallt väder och duggregn i luften under hela den timme jag mäktade med att titta.

Nybro var bättre. Det ska sägas. EIS, anförda av Lasse Johansson, gjorde nog vad man kunde och slet på bra men var nog helt enkelt klassen sämre än NIF som vann med 1-0 efter att Sanin Filovic nickat in matchens enda mål efter typ tjugo minuter av kampen. Lasse själv gjorde vad han kunde och kan absolut kvittera ut ett godkänt betyg. Trodde inte han avr så bra på huvudet som han var. Han vann nästan alla nickdueller. I EIS annars tyckte jag att Rickard Albertsson, Koffe, Sebastian Abrahamsson och Spärren stod för bra insatser.Det ska bli intressant att följa centralortens stolthet i trean i år och jag tror säkert att man kan göra livet surt för många lag i den serien även om Nybro i dag var nummret för stort.

Följer just nu Twente- Heerenveen på Canal + Sport 2. Viktor Elm spelar från start i Heerenveens mittförsvar (!) och det ska bli kul att se hur Viktor axlar denna uppgift.

På tal om TV-sport vet jag inte om jag över huvudtaget lämnar soffan i morgon. Högklassig fotboll från Premier League, KFF-MFF och när man tröttnat på detta så sätter den riktiga idrotten igång, hockeyn. Kvalserien avgörs på Hovet när AIK och Växjö brakar samman och nu ska jag säga något som jag vet kommer reta gallfeber på många, men jag anser att det hade varit förträffligt för hockeyn om AIK tog klivet upp till Elitserien. En stad med nästan 2 000 000 invånare måste ha heta derbyn i landets nationalsport. Så är det bara. Södertälje räknas förvisso numera in i Storstockholm men derbytraditionen är inte samma sak mellan SSK och DIF som den är mellan DIF och AIK. AIK behövs således i eliten så därför håller jag en tumme för AIK i morgon. Hyfsad hockeyhelg 08-området har haft förresten. Djurgården till SM-final, SSK klara för Elitserien och AIK har jordens chans att säkra platsen dit i morgon.

Säkrar elitserieplatsen i morgon?

Självklart blir det El Clasico i kväll. Jag vill se mer av Messis magi och tror nog att han har fler trick i hatten inför kvällens drabbning. Synd som fan att Zlatan inte är med. Jag tror att han hade behövts.

Nicklas Bäckström. Hatten av för dig. Som nionde svensk genom tiderna sprängde han inatt den magiska 100-poängsgränsen i NHL. Efter två mål och en assist så sällar sig nu Valbos stolthet till ett mycket exklusivt sällskap. Ett problem uppstod dock i samband med Nicklas etthundrade poäng. Den råkade vara en assist till Alex Ovechkins 50:e mål för säsongen. I NHL har man som tradition att ge pucken som den aktuella milstolpen nåddes med till den spelare som nådde platån. Ovechkin lovade efter matchen att han och Bäckström skulle såga pucken mitt itu och av döma av hans minspel så var han fullt allvarlig. Ovechkin gick dessutom förbi Henrik Sedin i kampen om poängligatiteln eller Art Ross Trophy som den titeln officiellt kallas.


I kväll kommer det att lagas plankstek på Genstigen, sedan kommer Malin förbi för att umgås och se El Clasico här.

Min gamle vän Lord Calvert har kommit hit och gör mig sällskap framför tv:n och datorn. Detta till tonerna av världens kanske bästa låt genom tiderna; Welcome to the Jungle med Guns´n´Roses.


Ellie och Johanna är ute på en blixtvisit i Broakulla. Ellie tyckte att fotbollsmatchen på Grönmo var sådär. Hon sov som en stock från det att vi satte oss i bilen på väg till matchen tills att vi återigen kom till Emmaboda. Jag antar hon är mer en hockeytjej...


Ellie får här för första gången i sitt liv syn på famlljen Sjöndins hund, Herman. Liam övervakar i baakgrunden så hunden är snäll mot han kusin.

Nybro Vikings hjälpte sånär ärkerivalerna Tingsryd till Allsvenskan igår. Dock kvitterade Sundsvall Nybros ledning med dryga minuten kvar och kunde sedan vinna i straffläggningen. Hade Nybro vunnit hade TAIF varit klara för Allsvenskan nästa säsong. Nu blev det inte så, så allt avgörs i Medelpad i morgon när Sundsvall tar emot just TAIF i en direkt avgörande match. För Tingsryd räcker ett oavgjort resultat efter fulltid, medan således Sundsvall måste vinna efter full tid. Något säger mig dock att TAIF gärna vill ordna den allsvenska biljetten på egen hand. Utan hjälp av Nybro...

Viktor Elm gör bra ifrån sig som mittback hittils...

Jätteskrällar gjorde att det inte blev några pengar på V75 i dag heller. Svårspelat som fan när inte ens megafavoriter som Maharajah håller.'

/~~/


Kommentarer
Postat av: frisk

Ibland är du bara så ??????????????????

2010-04-10 @ 23:39:29
Postat av: Tappen

v75an var inte lätt... Men tills nästa lördag ska jag göra ett allvarligt försök att verkligen läsa på för en gångs skull.... Så livet i fattigdom är snart ett minnet blott. Kan bli ännu en lång hemsk hemresa för Taif idag uahhh..

2010-04-11 @ 07:39:19
URL: http://jennymelin.bloggagratis.se/
Postat av: Anonym

Tyvärr Tappen tror jag du får rätt om det sistnämnda. Det är ju på nåt sätt Tihgsryds (och Leksands) lott i det här livet att ständigt vara nära men alltid ändå stupa på målsnöret...

2010-04-11 @ 11:35:14
Postat av: AK

Hmmm glömde visst signera...

2010-04-11 @ 11:36:03
Postat av: Ante

Tappen o AK: Nästa V75 ser jag antagligen live på Åby. Vårt travbolag ska åka dit. Vad gäller TAIF så tror jag att dom fixar det u kväll.

2010-04-11 @ 17:15:32
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0