Smala Sussie

Lördag förmiddag, den sista för månaden oktober faktiskt och ute märks det att det går mot kallare tider då frosten fortfarande ligger vit på gräsmattan utanför. Jag personligen uppskattar den annalkande vintern till skillnad mot den stora majoriteten av landets befolkning, men som sagt så tycker jag att vintern är en vacker och fridfull årstid som inte har fullt så många måsten som sommarmånaderna har. Har under dagen planerat att räfsa löv, dammsuga, städa köket, blogga, lämna in hästarna och följa desamma.

Ingen bebis ännu. Jag låg i morse och lyssnade på Johannas mage och hörde bebisens hjärtljud så väl. Häftigt känsla. Det är inte långt kvar nu. 10 dagar till beräknad födelsedatum. Känns fortfarande helt overkligt.

Hockeysveriges stora snackis är förstås att Leksands IF fick gå före hela jävla Dalarna i vårdkön till vaccineringen mot svininfluensan. Ren och skär skandal om ni frågar mig. Hur fan kan man låta unga, vältränade, friska elitidrottsmän få vaccineringen för gamla, sjuka och riskgruppspatienter som har livet att kämpa för i stället för poäng. Hoppas de stackars hockeyspelarna i Leksand (det är säkert fler lag med samma skuld) kan läsa dödsannonserna i lokaltidningarna med gott samvete...

En annan stor snackis i idrottvärlden är förstås helidioten Marlon King som tafsade på en 20-årig tjej vid ett krogbesök i London. Tjejen tackade vänligt men bestämt nej till Wigan-anfallarens lite underliga invit till kuttrasju, varpå King slog ner henne så hon bröt näsan och handen om jag är rätt underrättad. Påföljden blev att King får spendera 18 månader i fängelse och att klubben, Wigan Athletic med omedelbar verkan säger upp kontrakten med illgärningsmannen. Jag tycker att klubben gör helt rätt som bryter med honom. Det finns ingen anledning att stryka en sådan idiot medhårs. Nä, personligen hoppas jag att King i fängelset personligen blir tafsad på och vid ett eventuellt nej från hans sida så får han ta konsekvenserna om jag uttrycker mig klart... Man kan aldrig acceptera ett sådant beteende somklubb och därför gör Wigan helt rätt som bryter med honom.

Har upptäckt ett helt nyfunnet intresse för spel på hästar. Förr i tiden var hästarna bara ett irritationsmoment i väntan på att fotbollen skulle börja. Nu ser jag definitivt tjusningen i denna ädla form av vadslagning. Drog in nästan 700 spänn i onsdags på V64 plus lite annat smått och gott. I dag hoppas vi på nya vinster.

Var nere i gårkväll i Emmaboda sporthall och kikade någon timme på Vissefjärda GIF:s damcup. Jag har förbannat svårt att få ro på sporthallens allt annat än ergonomiska bänkrader som må fylla sin funktion, men som kanske inte riktigt är tillverkade för min rygg och nacke. Jag gav upp efter någon timme och begav mig hemåt för ryggläge i soffan med lite snacks och Idol på tv. Det var inte så dumt faktiskt. Fattar dock inte hur fan svenska folket röstar när en kille som inte ens sjunger i takt ändå får fortsätta. Konstigt, me efte rosm jag inte röstade själv så ska jag kanske inte ha för mycket synpunkter på detta faktum.

Såg på filmen Smala Sussie igår. Vilken klockren film. Jag har sett den säkert tio gånger, men den blir bara bättre och bättre. Karaktären Pölsa är fantastisk!

Tampa gjorde en kanonmatch i går när man slog Ottawa med klara 5-2 hemma i St. Petes. Andraårsspelaren Steven Stamkos fortsätter att producera mål och assist på löpande band och fortsätter pojkvaskern på den inslagna linjen så kommer han vara uppe och nosa på 100-poängsnivån i år. Nu tror jag inte att han kommer hamna så högt redan i år, men Stamkos visar sina belackare från i fjol att han är en gudomlig spelare som om han sköter sig borde finnas med i diskussionerna om en plats i Team Canadas OS-trupp till spelen i Vancouver i februari.

Steven Stamkos


Lightning har även, precis som jag efterlyst i så många år, skaffat sig två riktiga tuffingar i gamle hederlige Todd Fedoruk som på tränarens order skulle slänga handskarna mot en meteor och Zenon Konopka (faktiskt kanadick) som är ett nytt namn för många efter att 28-åringen harvat i farmarligorna mer eller mindre hela sin karriär. Konopka är stor publikfavorit i Tampa för hans kompromisslösa spelstil och hans vilja att ta (och kanske framför allt ge) stryk. Zenon Konopka leder i skrivande stund hela NHL:s utvisningsliga och detta är inte alltid odelat negativt i NHL. Konopka har endast tagit fyra tvåminuters straff på tio matcher. Övriga minuter är slagsmål vilket innebär att även motståndarna får en man i båset under minst fem minuter och eftersom Zenon Konopka kanske inte är Lightnings bäste hockeyspelare rent generellt så är karln inte dummare än att han slåss med npgon i motståndarlaget som är av mycket högre kaliber inom hockeyskicklighet än han själv varpå han lag har en enorm fördel när denne senare sitter utvisad. NHL är fantastiskt... Utöver dessa herrar finns även Matt Walker, Stephane Veilleux, Steve Downie, Mattias Öhlund, Kurtis Foster, Vincent Lecavalier och Paul Ranger som ingen har några större problem att stå upp när det börjar osa fight.



På tal om fighters så såg jag att min allierade i hockeyslagsmålsfrågan Linnea Leskovec höll på att sänka självaste EIS i en match i går i damcupen efter ett läckert nickmål. Nu vände EIS efter två mål i slutskedet av matchen av Hanna Franzén som är begåvad med ett fantastiskt målsinne som inte lär vara en genetisk gåva från hennes fader.

Tampa spelar förövrigt på Viasat Hockey i kväll vid 20.00. Dessvärre har jag inte den kanalen vilket svider vill jag lova. Ni som har den bör se matchen för att få en lektion i hur attraktiv och tuff hockey spelas.


Nu ska jag se vad dammsugaren går för, det ska skina i huset när jag är klar!'

/~~/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0