Kamrater

Hela långa helgen har tillbringats på Öland på Lundegårds camping för att precisera det ytterligare. En diger bunt på nio pers har trängt ihop oss i en husvagn med tillhörande förtält. Det gick över förvänatan faktiskt. En riktigt trevlig helg trots att vädret kanske inte hela tiden visade sig från sin bästa sida. Öland kallas ju för "solen och vindarnas ö"  och lägger man till regn och åska också så sammanfattar det vädersituationen ganska väl för den gångna helgen.
Efter att ha tillbringat största delen av fredagskvällen vid husvagnen, där grillning och även minigolf var kvällens huvudaktiviter. Jag vann förstås minigolfen framför svaga kort som brorsan, Nicklas Lindström, Natta, och Peter men efter att det inkommit ett krav om omräkning av protokollet då det föreföll sig mer eller mindre omöjligt att jag skulle ha vunnit, så vann Peter med ett slag efter att en 3:a misstagits för en 5:a i räkningen. Nåväl, jag fick vara vinnare i ganska många timmar och det är mer än vad jag är van vid.

I kväll har jag ganska stora planer på att spela lite boll med EFF. Jag fick ett fint SMS av AK igår där han i rent kamratligt syfte förstås, hyste stor omtanke beträffande det faktum att min speltid minskat kraftigt det senaste året, och erbjöd mig därför ett wild card till EFF i afton för att där försöka komma tillbaka i gammal god form. Jag lovar inget, men det är inte utan att jag är sugen.

KFF spelar ju också i kväll. stentuff bortamatch mot Malmö FF på deras nya arena. Jag hoppas att mina röda hjältar konserverat formen från slutet av vårsäsongen då man stundtals var riktigt bra.

Även för Nybro går det numera väldigt bra i division två. Man slog IFK Malmö med stensäkra 7-0 på hemmaplan där Robert Björklund blev stor matchhjälte med fyra mål. Men ur lokal synvinkel var det roligaste att även Mattias Evestål fick göra mål.

IFK Malmö är för övrigt ett av väldigt få IFK-lag i Sverige och Finland som inte spelar i blått och vitt. IFK står som många säkert vet för Idrottsföreningen Kamraterna. IFK:s första förening bildades av två 16-åringar i Stockholm i slutet av 1800-talet men dessa grabbar hade en vision om att sprida IFK-s kamratanda även utanför huvudstaden och det får man väl säga att dom lyckades med. 167 kamratföreningar existerar i dag och alla utom ett tiotal använder sig av blått och vitt som sägs symbolisera trohet och oskuld.

Läser just nu Stuart Pearce´s självbiografi "Psycho" och jag har inte kommit mer än knappt 100 sidor men kan knappt lägga i från mig boken. Det enda som är lite synd är att inget svenskt förlag översatt och att boken följdaktningsvis är på engelska och därför fattar man inte alla anekdoter och liknande då den inte heller är skriven på engelska för mellanstadieelever i Sverige.

Pearce gick under smeknamnet "Psycho" som han fick för sin kompromisslösa spelstil.

Pearce missade sin straff i VM-semifinalen mot Västtyskland i VM-90. Detta är något han har fått dras med sedan dess och det är väldigt intressant läsning att försöka sätta sig in i hur det känns att traska de där stegen från mittcirkeln i en VM-semifinal som fjärde straffskytt för världens mest fotbollstokiga nation. Att ha bestämt sig precis vart man ska skjuta bollen men sedan inse att målvakten, i detta fallet Bodo Illgner, har tänkt ungefär likadant. Man blir en hel nations syndabock för att man inte lyckats sparka en leksak förbi i tysk. Nu använder Pearce själv aldrig ordet leksak om fotbollen. Alla som är intresserade av fotboll och samtidigt hyggliga på engelska måste läsa denna självbiografi.

Liam är här på besök i dag och han har precis sprutlackerat köket och undertecknad med cous-cousgryta. Pojken har lärt sig att spotta och gör det i tid och otid och efter så sitter han och tittar upp på offret så sött med sina små ögon samtidigt som han applåderar sig själv...
 
Nu ska jag hänga lite tvätt har jag tänkt!

/~~/

Kommentarer
Postat av: AK

Sorry...glömde nog berätta att en fotbollsmatch är 90 minuter...:-)

2009-07-06 @ 19:48:26
Postat av: Ante

AK: Ja, du glömde visst det! Himla tur att Kalmar FF verkar ha koll på hur länge en match varar!

2009-07-06 @ 22:25:52
URL: http://yzerman.se
Postat av: panen

läser erik claptons biografi,lite hårdare, jag lovar dig.

2009-07-07 @ 02:54:42
Postat av: Klevis

Läst The dirt, Mötley Crüe´s Biografi 2:a gången. Där har vi hårda grabbar

2009-07-07 @ 08:54:24
Postat av: Ante

panen: Jag får väl ta och läsa den med! Tack förresten för whiskyböckerna!

2009-07-07 @ 09:51:55
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

Klevis: Jag har läst den jag med, definitivt bland det bästa jag har läst!

2009-07-07 @ 09:52:42
URL: http://yzerman.se
Postat av: underdog

varför kommer jag alltid i underläge? frågan till klevis.

2009-07-07 @ 10:16:09
Postat av: Klevis

För att jag är Alfahanen här

2009-07-07 @ 14:48:43
Postat av: zebbe

alfahanen brukar visa sig, stor och stark

2009-07-07 @ 19:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0