Slänga handskarna

Mer än halva veckan är redan avklarad. Skönt på ett sått men fortfarande lite oroväckande med tanke på att tiden går så fruktansvärt fort. I morgon är blir det med allra största sannolikhet torsdag vilket i sin tur innebär att det när man stämplar ut i morgon mer eller mindre är fredag och den dagen gillar jag särskilt. Just denna fredag kommer jag och några av mina vänner att bege oss till Kalmar för att där titta på när Dregen och de andra i Backyard Babies visar hur lirar rock´n´roll!

Måste krypa till korset och erkänna att jag inte läste riktigt vad Markku Ahonen skrev när han jämförde intelligens hos olika idrottsutövare. Ahonen skrev aldrig att man är mindre intelligent för att man spelar ishockey. Han skrev att det krävs mer intelligens för att spela fotboll. Eller för att citera korrekt: "Hockey är en fartfylld och intressant sport men kräver inte alls den intelligens som krävs för att spela fotboll" eller "Enkelt för publiken att fatta men inte alls på samma intelligensnivå som fotbollen att utöva."
Skillnaden är enligt mig i det närmaste noll men det är likväl en skillnad. Och eftersom jag nu inte återgav det korrekt vilket man absolut ska göra så är jag man nog att erkänna mitt misstag och kryper som sagt till korset.Och vaddå enkelt att fatta för publiken? Man behöver inte vara Einstein för att gå på fotboll heller...
Tycker i vilket fall som helst att det är det absolut  löjligaste och mest korkade påståendet någonsin från den bloggen. Och det säger en del.

Personligen är jag 100% säker på att det procentuellt sett finns lika många smarta som osmarta hockeyspelare respektive fotbollsspelare. Just när jag avslutade föregående mening insåg vilken otrolig sandlådeklass det är på detta ämne och släpper det till Ahonen att själv att fortsätta spekulera i.

Nästa grej att avhandla är min personliga syn på så kallade hockeyslagsmål. Jag, och övriga som inte är emot hockeyslagsmål,befinner oss "lika långt på evolutionstegen som neanderthalare" enligt Martin Leskovec som drog upp riktlinjerna för det epitetet. Men visst, Leskovec är ju fotbollsspelare så han borde ju veta. Säger han att det är så så är det med största sannolikhet så.

NHL är mitt stora intresse, som någon kanske redan gissat, och där är det en stor del av spelet. Det blir aldrig sådant liv på publiken i en ishall i Nordamerika som under ett slagsmål vilket i sig kanske är sorgligt men likväl ett faktum. Jag har upplevt NHL-hockey på plats så jag vet av egen erfarenhet att det är så. Oftast är det rollspelare som slåss med varandra i syfte att tända sitt lag och, tro det eller ej, det funkar faktiskt oftare än man tror. I NHL sätter man ett värde i att vara den i laget som går in på isen och visar att "nu jävlar grabbar, nu är det allvar!" och därför kastar handskarna och på så vis tänder de sina . Att det sedan kanske kan finnas bättre sätt att visa det på, det förnekar jag inte, dock få som är lika underhållande i min mening. Det fanns en tid då man kunde slå sig hela vägen fram till en Stanley Cup-pokal. Philly Flyers gjorde det ett par gånger på 70-talet med sitt då "klassiska" lag, " Broadstreet Bullies". Det är givetvis inte så det ska vara. Det får inte vara så helt enkelt. Det är verkligen inte det jag förespråkar. Men den tiden är sedan länge förbi och numera är det knappt aldrig några fighting majors i slutspelet.


Donald Brashear och Brian MacGrattan dansar hockeyvalsen
Bilden är tagen från: blogs.reuters.com

Jag tycker att i den mån det förekommer idag så är det helt OK. Det blir inte en bråkdel så många skador av slagsmålen som det blir av ryggtacklingar, slashingar eller crosscheckingar. Och i de tre fallen så väljer knappast "offret" själv att bli ryggtacklad,slashad eller crosscheckad. Det valet finns i alla fall allra oftast när det kommer till slagsmålen. Vill man inte slåss så behöver man inte. Dock borde det sannerlgien förbjudas i världens alla ungdomsligor. I många kanadensiska sådana är det faktiskt fullt tillåtet och det tycker jag är neanderthalstänkande om något. Småpojkar ska inte slåss, det kan dom lämna åt proffsen.För det är just vad dom är, proffs. Många har nämligen betalt för att slåss och frågan är om inte jag med hade kunnat ta en hel del stryk för dom summorna som trots allt finns där.

För dom som är emot allt vad närkontakt heter så rekommenderas lightvarianten av ishockey. Damishockey. Där tillåts inte ens tacklingar och sannerligen inte heller några slagsmål. Jag kan inte förstå hur dom otroligt duktiga damishockeyspelare vi har bara kan acceptera att dom inte får tacklas. Diskriminering på allra högsta nivå. Hockey utan tacklingar är som "Fia med knuff" utan att få knuffas...

Precis som jag skrev så är jag fullt medveten om att mina åsikter i detta ämnet är kontroversiella så därför har jag den allra största respekt för folk som inte tycker om den företeelsen inom ishockeyn.
Jag gillar det, andra hatar det, men dom allra allra flesta skiter nog fullständigt i huruvida två kanadicker,ryssar,amerikaner,finnar eller stockholmare slår varandra på truten i en ishockeymatch. Precis som med allt annat i livet. Smaken är som baken...delad.
Jag kan omöjligt säga vad som är rätt eller fel utan kan bara stå fast vid mina åsikter och gör också det och lämnar därmed ämnet hockeyslagsmål för denna gång...

Runt 20 man i går igen på träningen vittnar om att det just nu råder goda tider i JIF. Ett härligt go i laget och en grym stämning ger förhoppningar om en trevlig och framgångsrik säsong. Det är faktiskt bara en dryg månad kvar tills träningsmatchandet börjar.
Vi ska spela i Smålandscupen också. I vår grupp hamnade bland andra Vissefjärda som kommer att bli en tuff nöt att knäcka. Två år i rad har vi mött VGIF på försäsongen och bägge gångerna har resultatet blivit 7-2. En gång till oss och en gång till de randiga från söder. Är tveksam till att det blir sådana siffror i år, men i en fotbollsmatch kan allt hända.

Jag ler fortfarande för mig själv när jag tänker på den djävulska tunnel jag utsatte Johnny Elm för i julas...

I dag på jobbet när jag stod och knegade på som bäst så kommer en lång ståtlig gestalt inramlandes på banan. Det var David Lindwall som var på hembesök. David bor nuförtiden i New York och jobbar som kläddesigner/modell/DJ. Det har med andra ord gått väldigt bra för den gamle "Darken" och det var riktigt kul att träffas igen! Det är lite konstigt faktiskt att när man minst anar det så kan vem fan som helst uppenbarligen dyka upp vart som helst! I morgon hoppas jag att Jennifer Aniston dyker upp i någon utav truckgångarna...

Mitt kära gamla Nottingham Forest har verkligen hittat toppformen igen. I går slog man Sheffield Wednesday med 2-1 och har därmed lämnat bottenträsket i The Championship. Forest inledde denna sejouren i näst högsta ligan på ett närmast katastrofalt sätt och låg tvärsist efter de inledande omgångarna. Nu verkar man ha fått upp ångan igen. På lördag väntar bortamatch "utomlands" för Forest då man åker till Wales för att där möta Cardiff på Ninian Park. Tufft kan tyckas och det lär det också bli.

För Tampa har den senaste tiden faktiskt varit riktigt bra då man vunnit en sex-sju matcher de senaste veckorna vilket har gjort att man nu har ett betydligt mindre gap upp till slutspelsstrecket. Ryktena kring Vincent Lecavalier fortsätter dock. Väldigt envisa rykten placerar honom i sin hemstad Montreal. Montreal är i skriande behov av en fransk-kanadensisk superstjärna och är enligt uppgift beredda att ge vad som helst för Lecavalier. Lecavalier som nyligen skrev på ett 11-års-kontrakt svarade på frågan angående transferryktena med att han räknade med att spela klart säsongen i Tampa. Spela klart säsongen tänker jag då? De övriga tio som finns på kontraktet då?

Rasmus Elm borde få spela från start i natt kan man tycka. Klockan 04.30 så kommer antagligen min klocka att ringa i morgon bitti eftersom jag har långt gångna planer på att se matchen. Nu vet jag hur jävla svårt det är att kravla sig upp vid den tiden, men jag tror jag tänker göra ett försök.
Elm och Farnerud borde vara givna i startelvan efter deras mycket fina insats mot jänkarna senast. Personligen ser jag väldigt gärna Marcus Lindberg en match till då jag som agt inte tyckte han var i närheten av så dålig som kvällstidningarna skrev. Tvärtom, han var ganska bra. Det känns spontant som om Mexico kommer att bli en tuffare nöt att knäcka. USA spelade uppenbarligen endast med en enda ordinarie landslagsman, hattrickskytten Kljestan. Mexico verkar ställa upp med ett på pappret bättre manskap. Är dock alldeles för okunnig i ämnet mexikansk fotboll för att egentligen veta något om saken, men enligt SvenGöran Eriksson så är det en väldigt viktig match för mexarna. Matchen spelas i Oakland, Californien.

I morgon är det åter träning på konstgräset vilket känns bra. 19.00, sist kan jag ha skrivit fel tid här vilket orskade stort rabalder.Ihärdiga rykten gör gällande att vi snart ska lägga in extra träningspass i form av spinning. Dock inte på konstgräset.

Och förresten..Vad var punk?

/~~/

Kommentarer
Postat av: AK

1) Ja, det vore väl kanske bra om ungdomshockeyn inte hade tacklingar fast kidsen gör som de stora gör inte som de säger man ska göra...det är som med alkoholen.



2) Skulle hellre se fram emot lite mer slagsmål o fighter på fotnollsplanen. Det borde väl också vaar okej o få lite stänming på publiken?

Kim A försökte ju i handbholl i a f.



3) Nä du får inte tacklas i damhockey. Men det får du inte i basket heller o det funkar rärr bra o är bra tryck på publiken i staterna där med.

Forza Maria Rooth!



3) Marcus Lindberg bra? Ja, med den bedömningsnivån var ju faktiskt alla i det svenska laget rätt bra...



PS Ska inte du oxå anlita Marcus när di har chansen? :-)

2009-01-28 @ 22:41:00
Postat av: Tappen

Inte ett ord om Nybros Hockey(damer)? Undrar Varför?

2009-01-28 @ 22:57:45
Postat av: Tappen

Typiskt medgångssuppotrar!! 18 0 4 28-76 4.

Sämre än Lenhovda!

2009-01-29 @ 13:06:12
Postat av: AK

Ja men lite häftiga fighter på fotbollsplanen vore väl kul?

JIF o Vissefjärda ska ju mötas snart så jag tänkte du o Martin kunde väl fortsätta er intelligensdebatt på planen fast med nävarna- till publikens stora jubel...:-)



Om basket och hockey nu var en dålig jämförelse undrar jag vad basket och pingis i så fall är???

I pingis får du ju inte ens befinna dig på samma planhalva som motståndaren så hur i helskotta man skulle kunna tacklas där fattar jag inte riktigt (om du inte menar rundpingis...).

I basket vore det väl minst sagt fullt möjligt med en utveckling lite åt rugbyhållet med tacklingar...om man nu vill ha hårdare tag liksom. Prsonligen tycker jag dock inte det är nåt fel på intensiteten i basket- o det utan vare sig tacklingar eller slagsmål.



Klart som 17 att det är din personliga åsikt o det är klart du ska stå för den.

Vore ju rätt märkligt om du skrev nån annans åsikt på din egen blogg...

Sen är det däremot alltid kul att glida in här o "tugga" emot lite :-)



Med tanke på vad Marcus gjort med både EIS sida o Jojjes blogg så tror jag det vore en gpd idé. Inget fel på din sida- inte så jag menar- men Jojjes är verkligen skitsnyggt designad.

2009-01-29 @ 14:06:16
Postat av: Ante

Tappen: Jag som trodde att Nybro var utan vinst på bortaplan. 18 stycken dessutom...Det är bittert att hamna på negativt kval på en sådant facit!

I fall Nybro och Tingsryd möts i kvalet är du varmt välkommen hit innan matchen på ett par bärs!

2009-01-29 @ 16:02:38
URL: http://www.yzerman.se
Postat av: Ante

AK: Jämförelsen med pingis var ironi, det trodde jag du förstod.



Basket är ju för tusan ingen kontaktsport och det var därför det var en usel jämförelse i min mening.

Inom basketen blir det aldrig sådana närkamper som i hockeyn och det finns heller ingen anledning till att det skulle bli det. Tror inte heller att basketen kommer att utvecklas mot rugbyhållet. Ser inte det som något som kommer hända inom en snar framtid i allafall.



Jag är usel på att slåss, och skulle dessutom aldrig i helvete få för mig att slå någon jag inte ens vet vem det är i verkliga livet. Leskovec är säkerligen en bra grabb, inelligent om inte annat...Känner honom som sagt inte, och kommer därför definitivt inte att puckla på honom heller.



AK, du är alltid välkommen att tugga emot precis hur mycket du vill. Det är lite det som är meningen med kommentarsfältet tycker jag!



Beträffande designen på sidan så hoppas som sagt även jag på ett uppryck här inne. Marcus är grym på det där och kommer med största sannolikhet snart att få en förfrågan!

2009-01-29 @ 16:13:04
URL: http://www.yzerman.se
Postat av: AK

Ante: Apropå det där du skrev om ironi så förutsatte jag nog att du fattade att det där om en fight mellan dig och Martin L också hörde hemma under just den rubriceringen...:-)

2009-01-29 @ 18:35:10
Postat av: Linnea Leskovec

Detta är det bästa jag läste på länge om slagsmål inom hockey! Hockey är en kontaktsport och kan man inte vara aggressiv så platsar man inte i sporten! Samtidigt ska man inte förespråka våld, men jag tycker att ett hederligt slagsmål ingår i en match, värre då med crosscheckingar, bording och checking from behind! Det borde alla ha vett att inte fullfölja!



Diskriminering på hög nivå är det mellan herr-och damhockey! Jag kan säga att vi har försökt ändra det, men förbundet ser inte så positivt på det! De vill ha, som de säger själva, "ett renare, tekniskt spel". Eh ursäkta varför? Dam-och herrfotboll har ju samma regler? Damishockeyspelare fick ju inte ens skjuta slagskott för 15 år sen, helt sjukt!



Hockey ska innehålla tacklingar, slagsmål och neanderthalar publik annars är det inte äkta! ;) (Tycker man inte om det behöver man varken spela eller kolla på hockey, då finns tex balett eller plasthockey (innebandy) :P ) //Meriterad Damishockeyspelare ;)

2009-01-29 @ 22:22:51
Postat av: Ante

Linnea Leskovec: Man får tacka! Jag märker att du och jag har samma syn på både dam- och herrishockey. Och med tanke på dina meriter inom hockeyn så känns det fantastiskt bra att få medhåll av någon med meriter i Tre Kronor!



Fula crosscheckingar,boardingar och ryggtacklingar och andra cheapshots, det är dom som är hockeyns riktiga bovar i min mening. Och uppenbarligen även i din.



Om det du skriver stämmer angående att man inte ens fick skjuta slagskott inom damishockeyn för 15 år sedan så är det helt och hållet sinnessjukt. Herrar och damer ska givetvis ha samma regler. Annars är det väl ingen mening.Inom alla övriga lagidrotter så tävlar man på lika villkor oavsett kön och där är det ingen som klagar, varför skulle då inte ishockeyintresserade tjejer och damer kunna göra det. Jag tycker det är rent av skamligt faktiskt.



Precis som du säger ska hockey innehålla stenhårda tacklinga, gärna en fight då och då och tokig publik. Det är hela grejen! Tar man bort det så förlorar tyvärr ishockeyn en ganska stor del av det som enligt mig gör den attraktiv att titta på.



En ära att till och med landslagsmeriterade ishockeyspelare läser bloggen!

2009-01-30 @ 12:37:08
URL: http://www.yzerman.se
Postat av: Tappen

Bärs! Now w´re talking!

2009-01-30 @ 13:08:18
Postat av: Freddy

Rätt intressant diskussion ni har. Ska jag läsa mellan raderna så har jag uppfattat att hockey är den enda sporten man ska bryta reglerna emot?

Slå en på käften och ta emot publikens jubel.



Synd att alla idrotter inte kunde vara utformade likadant. För jag lär aldrig bli bra på någon av dom sporterna jag utöver på det gamla hederliga sättet.



Har verkligen inget emot hockey i övrigt. Kan vara den roligaste sporten att kolla på stundtals. Men just det här med bråken och alla jävla fasthållningar förstör sporten, enligt min åsikt måste tilläggas.

2009-01-30 @ 14:52:15
Postat av: Ante

Tappen: Visst fan det!

2009-01-30 @ 15:20:32
URL: http://www.yzerman.se
Postat av: Ante

Freddy: Hockey är inte en sport där man ska bryta mot reglerna, men det är en sport där det likväl bryts mot reglerna. Precis som i många andra även om det inte är så vanligt att folk slåss med varandra i andra sporter.



2009-01-30 @ 16:17:00
URL: http://www.yzerman.se
Postat av: Freddy

"Många har nämligen betalt för att slåss och frågan är om inte jag med hade kunnat ta en hel del stryk för dom summorna som trots allt finns där."



Hockey är iaf den enda sporten som man får betalt för att bryta mot reglerna. I dom flesta andra sporter får du böter och dylikt ifall du gör något dumt.

2009-01-31 @ 16:31:02
Postat av: Ante

Freddy: Sant. Men likväl förekommer det.

2009-02-01 @ 09:44:51
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0