Nyår

Det börjar dra sig mot nyårsafton. Och framför allt så börjar det dra sig mot 2010.2009 har på många vis varit omtumlande men till slut visade det sig bli det allra bästa året i mitt liv tack vare vår underbara dotters födelse. Det finns högst troligt inget som kan överträffa den händelsen.  2010 är ett år som för mig som är sjukligt sportintresserad är späckat med godbitar som framför allt OS i Vancouver i februari och fotbolls-VM i Sydafrika i sommar som även utan det svenska landslagets närvaro kommer att bli roligt att följa.

Vi skulle ha åkt till Kalmar i måndags men på grund av en sällan skådad mellandagsrush till caféet så tvingades Malin att jobba över och vi insåg att tisdagen skulle passa bättre till denna form av ändamål så därför for vi inte till stan förräns i går vid lunchtid. Brorsan,jag, Malin, Johanna och Ellie var det som stod på laguppställningen. Innan ens motorn hunnit svalna smaskade vi i oss en förberedande buffé på Zorbas som var sig lik. På Zorbas får man vad man pröjsar för, men någon nyhet i bufféverksamheten någon gång hade kanske lockat till och med fler kunder även om det förvisso var snudd på omöjligt att få in mer folk där igår.

Efter detta så gav vi oss ut på jakt efter ett par svarta jeans till undertecknad. Några minuter senare var denna sak ur världen då den första affären som sålde jeans, i detta fallet Jezz, också uppfyllde alla mina krav varpå både jag och Jojje traskade ut ur affären med nya mål framför ögonen. Tjejerna skulle ut till Hansastaden medans vi färdigshoppade bröder beslutade oss för att gå och ta en bärs på Krögers. Så belv också fallet. Faktum är att vi hann också att besöka KM och O´Learys. På det sistnämnda så träffades vi allaesammans efter avslutad shoppingdag och såg en halvlek på Aston Villa- Liverpool över en hamburgare och en Starobrno. Matchen i sig var oerhört tråkig och händelsefattig så efter en timmes spel så tog vi beslutet att börja resan hem mot Emmaboda.

Idag har det mest städats här hemma. I morgon vankas det fest när Peter, Karro, Max, Johannes och Linda kommer bort framåt eftermiddagen för att fira nyår tillsammans med oss. Vi brukar vara samma gäng varje år som firar denna högtid och vi brukar också träffas tidigt för att laga en trerättersmeny tillsammans. Detta år består menyn av följande läckerheter:

Förrätt: Krämig kräftsoppa med brödpinnar och kräftstjärtar.
Huvudrätt: Oxfilé med potatisgratäng. Bearnaise- och rödvinssås samt grönsallad.
Efterrätt: Vaniljglass med varm hallonsås

Något säger mig att man kommer bli mätt då vi har oxfilé för ett helt kompani. Dock är många i vårt glada gäng mycket duktiga på att käka, jag själv inte minst som en bra dag antagligen skulle kunna äta ett kilo filé själv.


Småkronorna fortsätter att imponera i JVM. Snygga 4-1 på Ryssland imponerar och vägen mot en ny drömfinal mot Kanada ligger öppen. I morgon kväll möter man Finland i sista gruppspelsmatchen och vid poäng där är man semifinalklara och där väntar med storsannolikhet Finlad igen eller ännu mer troligt USA som Tre Kronor inte piskat upp i JVM sedan 1995. Förvisso är traditionens makt otroligt stor inom ishockeyn, men jag tror inte ett 14-årigt jänkarspöke klarar att skrämma 23 urstarka svenska vikingar.

Jag undrar hur Ellie ska ta det vid tolvslaget när det smäller. Vi är förberedda med hörselkåpor så att flickebarnet inte blir vettskrämt under sin första nyårsnatt.

Finland har plockat ut sin OS-trupp och det är inte utan att man blir lite imponerad av vilka oerhört fina spelare det finns inne hos grannen. Man kan tycka att Teemu Selänne och Saku Koivu snart kanske gjort sitt, men knappast. Selänne har varit glödhet hela säsongen och även om Koivus miljöombyte till Anaheim kanske inte var det bästa steget att ta så är dessa två herrar två av hela OS största profiler som ska beaktas med största respekt. Kul också att Janne Niskala från Frölunda fick en plats. Även Tampas målis Antero Niittymäki fick en spade i truppen. Han lär dock antagligen bara få öppna båsdörren åt trötta lagkamrater. Finland har trupp nog att ånyo gå långt i turneringen.


Saku Koivu och Teemu Selänne blir profiler i OS.

Nu verkar det som om min dotter som ligger här bredid och sover, börjar vakna till samt är i stort behov av ny blöja. Ansvarstagande far som jag är släpper jag allt och rusar!

Om jag inte hinner skriva i morgon vill jag önska alla mina läsare ett riktigt Gott Nytt År!!!


/~~/


Kommentarer
Postat av: Mamma

Gott Nytt År på er.Ge Ellie tusen pussar från mej.

2009-12-30 @ 20:30:21
Postat av: Betina Mattias Och Thea

Gott Nytt År på er, Ha en trevlig kväll och hälsa alla.

2009-12-31 @ 08:33:19
Postat av: HM

Gott Nytt År på er, hälsa dina nyårs kamrater ett gott slut på året!! Du skulle varit på ullevi i måndags det var en häftig upplevelse!!

2009-12-31 @ 16:30:27
Postat av: Ante

Tack detsamma allesammans!

2009-12-31 @ 17:19:30
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0