110 miljoner

Har spenderat nästan hela dagen uppe i Johansfors för att titta på fotboll i den så prestigefyllda Allsbocupen. Av tipslördagstekniska skäl så han jag bara att följa den första gruppen inledande matcherna i Johansfors grupp. I den första gruppen spelade både Lindås/L och Emmaboda IS men inget av de lagen lyckades att gå vidare. EIS får gälla som den stora besvikelsen hittills i turneringen. Man mönstrade ett mycket namnkunnigt lag, men endast Tommy Petersson motsvarade förväntningarna. Tommy var grym, och utan konkurrens den gruppens bäste spelare. Antagligen också hela turneringens. Det är sällan man ser en spelare vara så mycket bättre än övriga. Dock släppte EIS in alldeles för många enkla mål och vanligtvis stabile Pontus Nilsson i holken hade inte en av sina bättre dagar.


Tommy Petersson, turneringens bäste?
Foto: Tommy Flemmingsson, www.emmabodais.se

I Lindås/Långasjö var det ett gediget kämpande som gjorde att man inför sista matchen mot Orrefors fortfarande hade chansen att nå slutspelet men då krävdes vinst för att sno just Orrefors slutspelsplats. Matchen, som var fantastisk, slutade dock 6-5 till Orrefors. Toppar i L/L var Fredrik Arnesson och Andreas Petersson som gjorde ett par riktigt läckra strutar. Även i Lindås lämnade försvars- och målvaktsspel lite mer att önska.Kul var det också att se nye Anton Karlsson göra en pigg turnering för sin nya klubb. L/L kan säkert bli en obehaglig överraskning för många under kommande säsong och jag har mycket svårt att se att man skulle bli en slagpåse i femman om man kämpar på som man gjorde.

Vidare från första gruppen gick alltså Orrefors och Gullabo/Gullaboås som var förstärkta med kommunbekantingarna Jonas Svensson (tid. Vissefjärda) och Valter Johansson (JIF).

I eftermiddag blir det fotboll på tv i form av Swansea- Nottingham. För första gången på väldigt många år sänds Forests match i svensk television (TV4 Sport, 16.00) och detta missar jag inte. Nottingham har häng på toppduon Newcastle och West Bromwich och har spelat 12 raka matcher utan förlust, och jag vågar sätta en beskedlig peng på seger för de mina även denna lördag.

Emmaboda IS borde i mitt tycke lägga all sin energi (och även en slant) på att kontraktera Tommy Petersson inför kommande säsong i trean. Vilken lirare!


Idol går väl inte att undgå att kommentera. Säkert var det rätt man som vann. Han var antagligen bäst. Men ändå inte. Finalen borde ha stått mellan Tove och Mariette med den sistnämde som segrare. Erik gjorde en riktigt bra version av Queens magiska "The show must go on" som Freddy Mercury enligt obekräftade rykten plitade ner efter att fått diagnosen HIV.
Även Kalles första låt som var något av Led Zeppelin var fantastiskt bra. Musik helt i min smak. Personligen tyckte jag dock att vinnarlåten inte var någon större sensation oavsett vem av de tu som framförde den.

För övrigt mycket kul att se Peter och Dennis vid gott mod efter den senaste tidens tråkigheter. Bägge två i vanlig ordning i full flärd med att fixa och dona för Johansfors IF:s räkning. Jag har sagt det förr och säger det igen. JIF hade inte existerat utan dessa herrar och jag lyfter än en gång på hatten för ert arbete. Det är många som gör ett hästjobb ideelt i den föreningen och även ni övriga ska ha en eloge, men utan Peter och Dennis tror jag som sagt inte JIF hade funnits i den form den gör i dag.

David Elm är uttagen i Roy Hodgsons matchtrupp till Fulhams Premier League-match borta mot Burnley. Jag håller precis som vanligt varenda tillgänglig tumme för att David ska få speltid. PL-debuten kommer närmre och närmre, och den kommer att bli ett faktum innan december månad är all. Det vågar jag nästa lova.


Sker PL-debuten i eftermiddag månne?

Det kostade den norska staten över 110 miljoner kronor för att ta president Barack Obama till Oslo för att där emottaga Nobels fredspris. 110 jävla millar... Hade det inte varit läge att lägga den summan på att faktiskt bidra till fred, eller kanske mat till stackars arma satar i krigshärjade områden istället för att Obama ska sitta på en stoljävel i Norge bredvid någon nyrik norrman. Det kan väl knappast ha varit Alfred Nobels tanke. Jag tycker själv att känslan när man har skänkt en liten slant till någon som verkligen behöver det, den känslan är fantastisk. Och jag kan lova att jag inte är i närheten av några 110 miljoner. Tänk vilken nytta de pengarna kunde göra i Afrika,Afghanistan eller Irak. Ibland undrar man fan hur folk är funtade.

Ellie tog sin första fotbollscup med ro. Sov igenom hela turneringen och inte förrän det började dra sig mot hemdags för mig vaknade flickebarnet till för att ge sin pappa en hejdå-puss.
I går log hon emot mig så pass att jag trodde att hela mitt innanmäte skulle smälta. Vilken häftig känsla. Hon har varit på kanonhumör ett par dagar och det är skithäftigt!


Nu ska jag göra mig vacker...

/~~/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0