Johnny kommer

Johnny Oduya kommer till VM. Tack och lov. Svenskarnas insats igår mot USA var allt annat än stabil. En makalös vändning på slutet såg till att den blågula äran räddades men bortsett från sista sjättedelen av matchen så påminde Sverige om ett damishockeylag där tuffa tag är strängeligen förbjudna.
När Johnny Oduya, eller Johnny Odåga som han kallades under sin tuffa era i DIF, när han kommer så får Sverige i alla fall någon som vågar gå in i närkamperna och trycka till motståndarna så där på gränsen till det tillåtna.
Oduya är en av svensk hockeys mest underskattade spelareoch nu när Lamoriello och hans stab i Devils lyckats tvätta bort "goon-ryktet" från Oduya så är han en av de tre som spelar allra mest i världens kanske bästa defensiva ishockeylag, New Jersey Devils.
Oduya är av kenyansk härkomst, hans far är därifrån och hans mor svenska. Området i Kenya där han har sina rötter har även lämnat fler bidrag till världen i form av USA:s president Barack Obama som även han härstammar därifrån.

Jag vill tillägga att jag kan vara lite partisk vad gäller Oduya då han alltid varit en stor stor favorit för mig med sin uppoffrande spelstil,vilja och förmåga att aldrig någonsin backa undan när det börjar osa katt. En riktig krigare som är mer än välkommen att göra sina första VM-landskamper för Sverige.

Just nu i skrivande stund gjorde Sverige 1-0 på Ryssland i slutspelsgruppen. Rickard Wallin. Alltid något.

För övrigt kan Bengt-Åke skicka hem Johan Åkerman för han hänger inte med känns det som.

I Kanadas VM-lag har man ett vansinnigt namnkunnigt lag och detta beror helt och fullt på en enda sak. Team Canada´s GM Steve Yzerman har gjort klart för samtliga kanadensiska tillgängliga spelare att ett nej till VM innebär automatiskt även ett nej till OS i Vancouver nästa säsong. Yzerman har enligt uppgift inte fått ett enda nej. Två Tampaspelare deltager, Marty St.Louis och Stevie Stamkos.

Bengt-Åke plockade in Carl Gunnarsson från LHC när han kunde fått Douglas Murray... Jag hade inte gjort det valet. Dock vet jag alldeles för lite om Gunnarsson för att kunna yttra mig mer i frågan.

En del undrar säkert varför en hockeytok som undertecknad inte har skrivit något om kaoset i Elitserien. Det beror på att jag inte riktigt vet vad jag tycker om det. Jag vill påstå att det finns både bra och dåliga saker med att bryta sig ur Hockeyligan, och håller de fem varandra om ryggen och hjälper varandra tror jag nog att det lutar åt att det positiva övervinner det negativa.

Nu ska jag lägga mig i soffan och knäcka en Zlatopramen framför hockeyn.

/~~/


Kommentarer
Postat av: NM

24 ligger i min postlåda om du vill ta den där...

2009-04-30 @ 18:00:28
Postat av: AK

Mmm...de 5 får väl göra som de vill men de ska ju bara inte tro att de kan komam tillbaka in i Elitserien igen om det sen visar sig bli ett publikfiasko för dem utan får då som alla andra börja om div 3.

Mig gör det faktiskt ingenting om Leksand Malmö Aik Västerås o Växjö ersätter dem i Elitserien.



Men som han sa irdföranen i nån av supporterklubbarna...inte söker man visum för att åka på en bortamatch till Minsk..:-)

2009-04-30 @ 18:32:43
Postat av: Ante

NM: Det blir inte i kväll. Kanske under morgondagen Jag ringer dig innan i så fall. Tack ska du ha!

2009-04-30 @ 19:07:05
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

AK: Nej jag håller med dig att har man lämnat Elitserien så kan man inte komma tillbaka hur man vill. För klassiska lag som Färjestad,Djurgården, HV och Frölunda blir säkerligen sejouren kortvarig i gärdsgårdsserierna om så skulle bli fallet, men för LHC tror jag att det skulle innebära katastrof. LHC har ju knappt etablerat sig i Elitserien innan man väljer att självmant eventuellt lämna den. Dock vill jag vänta och se innan jag väljer sida i detta fallet. Jag är ju som sagt för en stängd liga och KHL kunde ju vara ett bra alternativ, men precis som du säger: vem söker visum för att se en match i Minsk. Eller vem åker till Khabarovsk som ligger bara någon timme från den nordkoreanska gränsen för att se på hockey, knappt ens jag faktiskt... Dock kittlar tanken väldeliga hos mig om en internationell liga med hög status, eftersom NHL aldrig lär lägga en division i Europa kan kanske detta vara första steget mot något stort och intressant.

2009-04-30 @ 19:13:02
URL: http://yzerman.se
Postat av: AK

Hmmm...nu är visst inte Oduya klar för V; trots allt...

2009-04-30 @ 22:53:48
Postat av: Anonym

AK: Nä, jag hörde detta. Jag hoppas innerligt att det löser sig. Vill så gärna se Johnny O i VM. Han är så värd det.

2009-04-30 @ 23:04:22
Postat av: Ante

AK: Du fattade nog att det var jag som skrev förra kommentaren! Den råkade bli anonym.

2009-04-30 @ 23:05:14
Postat av: AK

Ja man gör ju sina val...först valde BÅG Jonas Gustavsson före Lundqvist o sen valde han Calle Gunnarsson före Oduya, Murray o Hävelid...

2009-04-30 @ 23:26:52
Postat av: Ante

AK: Det verkar som om att vi faktiskt är överens om att det är riktigt underliga val från Bengt-Åke...



Calle Gunnarsson var förvisso inte alls dålig i dag och jag tycker det är kul att han fick chansen, däremot är jag ytterst tvivlande till Johan Åkerman. Han borde stannat i Ryssland och överlåtit sin plats till Gunnarsson från första början och då hade det funnits plats till både Oduya och Murray. Två spelartyper som Tre Kronor skriker efter eftersom man fortfarande inte delat ut en enda tackling i detta VM.

2009-04-30 @ 23:49:44
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0