Jämnställdhet

Drygt ett dygn kvar till årets seriepremiär av division VI Emmaboda. För vår del innebär det bortamatch mot Örsjö IF på Strandängens IP. Vår trupp är för närvarande relativt intakt och endast lite småskavanker finns så på den punkten är läget optimalt. Det har kännts bra i veckan efter kämparinsatsen mot Lindås/Långasjö i söndags. Resultatet där gav oss lite nödvändigt självförtroende inför serien som vi hoppas kunna vara med i toppen på. Jag vet för närvarande alldeles för lite om faktiskt samtliga lag i serien för att kunna uttala mig om hur en eventuell sluttabell skulle kunna se ut så jag ger helt enkelt fan i det. Jag vågar dock säga så mycket att jag hoppas och tror att vi kommer vara med i toppen och slåss om en plats i femman.

Några som inte lär vara aktuella för vare sig femman eller sexan de närmsta millenniumen är Kalmar FF som igår på ett imponerande vis slog Helsingborgs IF med 4-2. Bröderna Elm hade stor show och låg bakom det mesta enligt vad jag har hört( jag hade inte möjlighet att se matchen på grund av att vi hade vår sista träning innan premiären) och gjorde tre mål , Viktor två och det kanske mest glädjande var att David äntligen fick sätte dit ett. Det blev jubel på IP då eftersom vi lyssnade på sportradion medans vi bytte om och jag såg med ens hur Joelsson drömde sig bort till dom stora fotbollsscenerna, fjärran från Strandängar och Bruksvallar...

Jag såg att Emmaboda Tidning hade den goda smaken att publicera en bild på Johansfors IF:s tre för närvarande mest bildsköna spelare. Axel, Klevtun och undertecknad fick posera för den välkände lockige fotografen efter Swedbank Cup i vintras. Jag minns det väl,  det är ett av mina finaste fotbollsminnen faktiskt. Bjuringer kunde ha valt vilka spelare som helst men han valde oss och det måste tyda på en viss känsla för stil och finess hos reportern.

Jag läste i Aftonbladet att Finland är Europas mest jämnställda land med 60% kvinnliga ministrar i regeringen.
Listan såg ut så här:
1. Finland 60%
2. Spanien 53%
3. Norge 52%
4. Frankrike 47%
5. Sverige 45%
6. Holland 41%
7. Liechtenstein 40%
Sådär fortsätter listan ner till Rumänien som hamnar sist med 0% kvinnor i regeringen ,vilket inte är en skitbra siffra. Aftonbladets Wolfgang Hansson skriver att Finland är mest jämnställt vilket jag har svårt att se. För antingen är jag dum i huvet, vilket är högst troligt i många fall,eller har han fel. Jag hävdar ju att Norge är mest jämnställt följda av Spanien och Frankrike pådelad andra plats,Sverige fyra,Holland femma och Liechtenstein och Finland delar sjätteplatsen.
För nog måste väl fallet vara som så att en regering är som mest jämnställd om man ligger på 50 % kvinnor och 50% män? Eller har jag fel där? Finland har definitivt högst procentandel kvinnor i regeringen men räknas inte jämnställdhet åt bägge håll?
Jag vill inte fördjupa mig mer i ämnet men jag vill bara visa att statistik ibland ljuger. Eller att jag är dum i huvet. Vilket som. Chansen är ganska stor att jag har tänkt fel...

Klevtun gjorde tidernas mål på träningen igår. Dock glömde han att spela kall och låtsas som om det var meningen. Det måste man göra i ett sånt läge Klevis...

Nu har Jojje kommit hem från Stockholm så nu blir det inget mer Guitar Hero på kvällarna. Jojje har nämligen som graviditetsproblem att hon blir svårt illamående vid elgitarrljud vilket väl måste ses som högst ovanligt. Tårt-Kennet som jag är (alla minns väl att Tårt-Kennet är en benämning på någon som inte är toffelhjälte utan steget värre, en sån som jag med andra ord). Just nu sover hon på soffan efter en lång resdag men jag ska nu gå ut och väcka henne. Det är ingen höjdare för övrigt och ännu svårare nu när hennes humör är lite lynnigt...

Imorgon efter matchen ska JIF till bowlinghallen så något längre referat här blir det inte förrän på lördag. När på lördag beror helt på hur roligt det blir dels på matchen och dels på bowlinghallen.

/~~/


Kommentarer
Postat av: Jonas (Lkpg)

Jämställdhet har som du skriver övergått i en feministisk utopisk verklighet. De har överfört begreppet till en abnormt tvivelaktig situation och satt kvinnan ÖVER mannen i samhället. Fortfarande strävar de efter att "nedåtställa" mannen och så att säga vinna mark på den maskulina bekostnaden, vilket de i deras verklighet har full rätt till och alltså strävar efter. I situationen som du beskriver så tycker jag det är så sjukt patetiskt att ens jämföra!

Rätt person på rätt plats som utför jobbet på bästa sätt. Så slipper vi diskussionen om jämställdhet och får ut största möjliga nytta av arbetet! Detta gäller framförallt inom politiken, samhällets sändebud och representanter! Inte är det nedtecknat någonstans (inom regeringsväsendet) att kvinnan ska "ta över" mannens priviligerade roll, däremot ska alla ha 'samma rätt och möjlighet att vara aktiva samhällsmedborgare!' Ska vi styras av människor som sitter där enbart för att de har ett specifikt kön? Bör de inte istället vara tillsatta som representanter, oavsett kön, med största möjliga kompetens? Beakta; Detta är helt klart min personliga uppfattning!

2008-04-24 @ 21:12:15
Postat av: AK

Norge hade solklart varit rätt svar på bingorundan, Ante...:-)
Sen kan man ju oxå undra...om att vara "feminist" nu är att sträva efter jämställdhet, är inte att vara "maskulinist" då samma sak?
Inget av de båda uttrycken är ju till ordalydelsen särskilt neutrala...

2008-04-24 @ 22:42:51
Postat av: Jonas (Lkpg)

AK:
Sen när är maskulinism ett begrepp? Är inte det bara ett påhittat ord som ska på något sätt beskriva motsättningen mellan feminism och de antifeministiska sidorna?

David: Det var ju alltså tidigare (efter tvåkammarriksdagens avskaffande) 350 ledamöter i riksdagen. Dock så visade det sig (precis som du skriver) rätt snart att det inte var bra, det blev lika i riksdagsvalet -73 (eller om det var -74). Men det var väl inte riktigt det som diskussionen rörde? Du vill alltså se en exakt fördelning av antalet platser utdelat på 175 av vardera kön? För där kan jag ju lika gärna se 300 kvinnliga som 300 manliga representanter, så länge de är mest lämpade för jobbet. Annars kommer jag (om jag motsätter mig den teorin) aldrig få jobb som lärare då jag, som man, är både aggresiv, okänslig och våldtar kvinnor(!?) enligt flera feministiska sidors bild på mannen. Ska rektorn som avgör om jag ska ha jobbet eller inte ta sådana principer i beaktande? Eller ska inte han/hon helt enkelt se till personlighetsdragen och individens kunnande? Jag hävdar att likställdhet inför prövning är grundpelaren i en sådan process och oavsett om det handlar om en arbetsintervju, ett prov i skolan eller ett riksdagsval så ska individen sättas i första rum och beslutet ska tas utifrån de givna förutsättningarna!

2008-04-25 @ 10:46:57
Postat av: Ante

Jonas (Lkpg):Ja, jag har alltid också varit av uppfattningen att rätt person på rätt plats är det optimala.Det handlar om sunt förnuft det där. Om man sedan är kvinna,man,arab,bosnier,finsk eller svensk bör inte spela någon roll.Så jag vill nog påstå att jag är emot kvotering jag också.
Jag är alltså för dödstraff och emot kvotering, jag vågar snart inte visa mig ute längre...

2008-04-25 @ 12:16:43
URL: http://yzerman.blogg.se
Postat av: David

Jonas: Nja, var väl inte riktigt det som diskusionen gällde, blev en liten "spinoff" på mina funeringar bara. Men visst fungerade samhället bättre när tvåkammarriksdagen fanns? En annan fundering om jämnställdhet, hur gör man om ett företag har 21 anställda och man ska ha total jämnställdhet? Måste dom då anställa en till, isåfall kan jag oxå har löst arbetslösheten, Reinfeldt borde slå mej en signal...

2008-04-25 @ 15:16:20
Postat av: David

Ante: Du kan vara lugn, man brukar inte sparka på dom som redan ligger...

2008-04-25 @ 15:21:42
Postat av: Ante

David och Jonas: Vad ni kan! Jag är imponerad!

2008-04-25 @ 15:30:07
URL: http://yzerman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0