Svar på tal!

Postat av: AK

Tror inte det kommer finnas nån allsvenska med en stängd elitserie.
Utan elitserien som morot o drivkraft kommer det inte att gå att driva några allsvenska lag i hockey då det inte finns nåt sponsorintresse för en sån serie- det går ju knappt idag.
Än värre om lagen inte ska kvalificera sig på sportsliga grunder utan väljas in.
Då blir det lika mycket pajaseri som NHL där man flyttar hela lag till andra städer, snacka om själslöst, men det är väl oxå därför NHL för mig är så ointressant.
Mitt svenska hockeyintresse kommer för övrigt dö mer eller mindre helt den dagen detta sker och bli lika stort som för den stängda basketligan. det vill säga inget alls...

Tack AK för kommentaren!

Vi börjar med det du säger om att man i NHL flyttar hela lag till andra städer. Helt sant. Anledningen är att man inte uppfyller en rad ekonomiska krav som NHL ställer och därför köps laget upp av en annan ägare, ofta i en annan stad med en annan målgrupp och en annan marknad. Man kan göra så i USA efter som det finns mängder av storstäder där som inget hellre vill än att ha ett lag i någon av de fyra stora ligorna, Major League,NFL, NBA och NHL. I Sverige hade det varit svårare, det medger jag. 
Men i NHL kommer man runt alla ekonomiska bekymmer på det viset, och sen bör det ju tilläggas att det inte flyttas lag varje månad, det har hänt ett några gånger de sista tjugo åren och kommer säkert att hända fler gånger men jag ser inte det som enbart negativt, man ger nya städer och nytt folk möjlighet till ett eget lag.
Sedan finns t.ex Minnesota som hade ett NHL-lag som hette North Stars i början av 90-talet som flyttades till Dallas på grund av just ekonomin. För några år sedan var staden redo igen för ett NHL-lag och lyckades få dit ett franchise som senare blev Minnesota Wild.

Vad gäller Sveriges stängda basketliga så säger jag som du att basket är för mig fullständigt ointressant men jag kan lova dig att under alla år som jag har följt idrott så har aldrig basketen varit större än vad den är nu. Jag vet inte hur många gånger i veckan jag sitter och svär när jag tittar på Sportnytt att det bara handlar om massa jävla basket.I 08-området skulle jag nog vilja påstå att den är nummer två efter fotbollen. I Luleå kanske till och med den största idrotten. Även i förorter kring Malmö och Göteborg så är basketen självklar etta. Så jag tror inte basketen har förlorat någonting på att stänga sin liga utan snarare tvärtom.Det mediala intresset har i vart fall ökat enligt mig.

vad gäller Allsvenskan utan Elitserien så tror jag att det skulle bli ett par riktigt tunga år i början men sedan tror jag att ett alternativt mästerskap skulle skapa stort intresse.
Det funkar ju med Ishockey-VM. Säga vad man vill om den turneringen men det är en jävla B-turnering som ändå varje år engagerar halva Sveriges befolkning.

Nu är lunchen slut så nu måste jag jobba...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0