Årets första dag

En ny dag, en ny vecka, en ny månad, ett nytt år och rent av ett nytt decennium har i dag inletts. 1 januari är oftast en dag som bruka präglas av lätt huvudvärk och dåliga filmer soffan under eftermiddagen. Faktiskt har jag personligen sluppit huvudvärken, men en dålig film i soffan har det likväl blivit.

Vi var här igår och firade in det nya året och vi hade precis som vanligt en förträffligt trevlig kväll med helt otroligt god mat så i dag känner man att det efter ledigheten börjar bli dags att leta fram träningskläderna ur garderoben för  numera liknar man mest en daggmask som svalt ett äpple.


Förrätten vid åt igår var en rent djuriskt god kräftsoppa som jag å det varmaste vill rekommendera er att prova. Nu kan jag inte receptet personligen men vid intresse ska nog det gå att plocka fram. Huvudrätten bestod av oxfilé och potatisgratäng vilket även detta råkar vara en av mina stora favoriter vilket säkerligen också syntes på mina portioner. Efter dessa två nyttigheter valde vi att spela ett parti Rappakalja över en whisky(Ardbeg, suveränt rökig) för dom som ville ha. Spelet vanns förstås av undertecknad som i ordspel är erkänt svårslagen. Ja, egentligen är jag ganska svårslagen i alla spel, men just Rappakalja och Risk spelar jag oftast mycket väl. Är öppen för utmaningar...

Tolvslaget dök precis som väntat upp och det nya året kunde skjutas in. Dock höll det på att gå illa då den fyrverkeripjäs vi inhandlat välte efter drygt hälften av knallarna och det innebar givetvis att de sista skotten gick av åt vår riktning. Nu hände som tur väl var ingenting, men nyårsafton kunde ha fått en tråkig avslutning.

Vad beträffar Ellie så var hon lite hängig igår. Flickstackarn har blivit lite förkyld. Hon sov dock som en klubbad ekorre vid tolvslaget när raketerna small som värst och därmed var hennes öron fullständigt avstängda för den typen av oljud. Även Max som kämpade tappert för att vara vaken så länge som möjligt föll på målsnöret och slumrade in fem minuter innan det nya året började.

Nästa år fyller jag 30... Hmmm... Jag som fortfarande minns glansdagarna på dagis som om det vore igår. Det är i runda slängar snart 25 år sedan man gick där. Hua.


Johanna har fixat och donat i Ellies rum och jävlar i havet vad bra det blev. En rosa-lila fondvägg som jag själv innnerst inne var relativt skeptisk till i början, blev en riktig succé. Ellie kommer att älska det rummet när hon är stor nog att bo där inne. En fin svart bokylla med plats för hennes leksaker, en svart byrå till hennes kläder matchar den svart spjälsängen fantastiskt bra. Jag hade inte gjort det bättre själv.

I kväll blir det självklart På Spåret. Många tycker att firma Luuk/Lindström inte når upp till samma standard somm Hellberg/Oldsberg och självklart är det så. Inget progamledarpar i Sverige kan matcha de herrarna. Men Kristian Luuks team gör det faktiskt väldigt bra. Jag var väldigt skeptisk i början, men är överbevisad. Fredrik Lindström är för övrigt oerhört underhållande och helt suverän på att prata.

Funderar också på att titta på NHL:s Winter Classic som i natt spelas på väldiga Fenway Park i Boston mellan hemmalaget Bruins och tuffingarna Philadelphia Flyers. Matchen börjar 19.00 och för er som gillar idrottsshower så är detta ett måste. Man kan säga vad man vill om amerikanare, men den här typen av underhållning är dom bäst i världen på. Matcherna som spelas under bar himmel brukar dock inte alltid bli dom bästa, men kringarrangemanget brukar som sagt vara häftigt.

Väl inne på ämnet hockey måste också nämnas att Rickard Fagerlund på nyårsaftonen tyvärr avled av en hjärtattack. Fagerlund hade ett finger med i spelet i mer eller mindre allting inom svensk, och till viss del även internationell hockey. Något som så sent som för två veckor sedan uppmärksammades när han valdes in i Hockey Hall of Fame, vilket är det största erkännade in hockeypersonlighet kan få. Jag lyfter på hatten för Rickards arbete för ishockeyn.


Henrik Sedin är för övrigt tvåa i NHL:s poängliga och det är stort utav bara helvete. Och hans broder spelar kanske sitt livs bästa hockey just nu. Behöver jag säga att jag längtar till OS. Sverige kommer att bli livsfarliga där.
I JVM är fortsätter man att imponera. I går kväll krossades lillbrorsan med odiskutabla 7-1. Jacob Markström ska enligt uppgift ha gjort en av sitt livs bästa matcher. Nu kan det bli som så att Sverige får möta Finlad i semifinalen igen. Det är bara att hoppas på att Markström är lika het då.

Vad hände förresten med svininfluensan?? Debatten kring den dog ut lite tycker jag...



Med önskan om en god fortsättning på det nya året.

/~~/



Kommentarer
Postat av: Anso

Stackars lilla Nasse...

2010-01-02 @ 15:52:44
Postat av: Ante

Anso: Ja, lite synd om honom är det allt!

2010-01-02 @ 22:24:17
URL: http://yzerman.se
Postat av: Jonas

Jag tycker att Luuk/Lindström är lite för stressade för min smak, om Lindström ändå ska köra sina anekdoter borde det väl finnas tid för de tävlande att fundera i 5 sek iafl?..



Ville bara "gratulera" till andra platsen i XP11 också. Det räckte inte hela vägen fram men du var en fullvärdig utmanare ;)

2010-01-03 @ 09:48:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0