Lokalfotboll

Som ni alla sydostbor är medvetna om så erbjöd vädergudarna oss en vinter som var en av de kallare i mannaminne och vid flera tillfällen gick temperaturen under -20 grader och då vr det bistert. De dagarna var som att sitta på en spinningcykel iförd skidoverall i Sahara om man jämför med den kyla som erbjöds denna afton nere på Emmaboda IP när centralortens stolthet mötte Räppe. Visserligen stämmer talesättet att det inte finns något dåligt väder bara dåliga kläder, och mitt val av kläder denna fredagskväll var inte optimalt, men det kändes som om det hade spelat kvitta om jag så hade haft en bastu med mig i kväll. Så kallt var det.

Spelet kanske inte heller värmde så värst, det var en medioker match som utspelade sig på IP. I alla fall första 70 minuterna (ja, den första kvarten såg jag inte så den kan jag inte uttala mig om), sedan tog ett betydligt segersugnare EIS över taktpinnen och i matchens sista spark så avgjorde inbytte Tobias Dietrichsson.
Kul att Dietrichsson fick avgöra tycker jag, en trevlig grabb som alltid sliter som ett djur när han är på planen oavsett om han börjar från start eller blir inbytt.

På det hela taget var EIS lite bättre än Räppe tycker jag. Gästerna hade förvisso ett par jättechanser att måla, men man gjorde inte det och eftersom hela idén med spelet är att göra just mål så vann Emmaboda rättvist. Särskilt efter den massiva press man hade mot Räppes mål sista kvarten där bland annat Tommy Pettersson hade ett jätteläge att avgöra någon minut innan Tobias gjorde det.

Lasse då? Jodå, han gör sitt. EIS väljer att spela honom som forward vilket jag i bland kan tycka vara slöseri med hans talang. Men samtidigt förstår det då EIS har en uppsjö av duktiga centrala mittfältare att välja mellan. Jag är hittills mest förvånad över Johanssons skicklighet i huvudspelet. Det syntes inte lika tydligt i FF, men här märks att han behärskar även det. Lasse var i kväll enligt mig klart godkänd, men bäst var Christoffer Pumplun som spelade mycket stabilt från sin vänsterbacksplats.

Johansfors IF inledde sitt seriespel på bästa tänkbara sätt när man på bortaplan spöade tuffa Flerohopp med 2-0. Jag har bara fått första målskytten och det ska enligt uppgift ha varit Robin Franksson. JIF börjar alltså med en seger och nästa vecka har man hemmapremiär och då räknar jag med att sitta på läktaren och njuta av underhållningen.
Efter denna fina skalp kan jag garantera att JIF:s utomordentlige allt-i-allo Kent "Frallan" Fransson sover gott som ett barn och drömmer om de ståtliga tre poängen som bärgades under kvällen. Bra jobbat grabbar!

På tal om JIF så har bröderna Elm gått in och sponsrat med ett nytt matchställ. En mycket fin gest tycker jag och högst troligt också Johansfors IF.


David, Viktor och Rasmus Elm har sponsrat JIF med ett nytt matchställ. Lagkapten Dennis Randewall visar här stolt upp detta.
Foto: Patrik Adolfsson

Kvällen i övrigt har mest handlat om att få igång värmen i kroppen igen och det gör man bäst genom att börja inifrån. Lord Calvert har hjälpt mig en del så nu är nog min kroppstemperatur på i alla fall 30+. Dock inte fötterna, jag har två tår som fortfarande inte går att få kontakt med.

Har jobbat över även idag. Mycket övertid har det blivit denna veckan och så här i efterhand känns det jättebra. Denna övertidsräd som vi har gjort denna vecka har i och för sig inneburit en hel del timmar på tu man hand med Franzén på banan. Detta strider mot alla regler vi har satt upp på jobbet då vi har sagt att vi alltid måste vara två man närvarande när den mannen jobbar för att övervaka och stötta. Nu har jag fått utstå detta på egen hand vilket har varit tufft, men det har ändå gått över förväntan. Problemet har varit vid de tillfällen den min kollega har varit tvungen att använda datorn för att flytta material till banan, och utan att på något vis ställa min vän i dålig dager väljer jag bara att göra en simpel jämförelse. Lasse och datorer går ungefär lika bra ihop som Spärren och Manchester City. Eller Per Stensson och Nybro Vikings...

Tobbe "Trollkarl" Fransson
lär ha gjort JIF:s andra mål på en hörna som gick rakt in. Hittade nyss Pakkes eminenta liveuppdatering från matchen! Kul för Tobbe som därmed prickade in sitt första A-lagsmål.

För övrigt har jag fått vetskap om att Anton Malmqvist lämnar EIS för att återvända till Vissefjärda GIF.



/~~/

Kommentarer
Postat av: Coffe

Får tacka för berömmet... inte helt rättvist men uppskattat från en underbar kille som dig.

2010-04-25 @ 00:08:29
Postat av: Ante

Coffe: Jag tyckte du gjorde en jättebra match. Dock verkade du sakna din gamle mittbackskollega från LBK-tiden!

2010-04-25 @ 10:28:32
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0