Ledarhund

Helgen fullständigt flög i väg utan att egentligen någonting väsentligt blev gjort. Vinterdäcken blev förvisso pålagda, huset städat och farsan blev firad så lite hanns det med trots att det kändes som motsatsen. Helgerna går för fort, så är det bara. När man stämplar ut på fredagen så känns det som ett mindre sommarlov framför en, men när man står framför samma djävulsmaskin (stämpelklockan) på måndag morgon så känns det som om man bara varit hemma och hämtat nytt bröd. Nåväl, man börjar vänja sig vid detta nu. På börjar snart mitt tionde år inom stänglset, (trettonde IP inräknat) och det kan väl på ett sätt vara lite tragiskt för någon som nyss fyllt 28. Men jag trivs för all del, annars hade jag antagligen inte varit kvar så länge.

Hur överlevde man förut när man inte hade Spotify?

En miljon fotbollsmatcher har jag sett i helgen, men ingen lika underhållande som Barcelonas fullständiga överkörning av Zaragoza med 6-1 i går kväll. Jag kan erkänna att jag relativt fort blir rastlös av att titta på fotboll, men det händer aldrig när Barca spelar. Vilket lag, vilket spel och vilken fantastisk forward man har i Zlatan Ibrahimovic som i går var bäst i världens bästa fotbollslag. Sug på den.

Såg också Liverpools match hemma mot Man United som inte alls kom upp till den standard vi har blivit vana att se Sir Alex Fergusons manskap prestera. Liverpool vann helt rättvist med 2-0.

Även Kalmar FF:s match sågs, och jag tyckte nog att mina rödvita hjältar nog var värda alla tre poängen mot ett märkbart tamt Helsingborg ledda av en Henrik Larsson som mest verkade sur över att behöva vistas utomhus i höstkylan. Nu slutade matchen oavgjort och i och med det tog KFF ett stort steg närmre spel ute i Europa även nästa säsong.

Här hemma är det mest spänd förväntan inför vad som komma skall. I morgon tisdag är det två veckor kvar till beräknat datum så det känns som om det kan hända när som helst nu. I morgon eller om en månad, det vet ingen men häftigt är det!


Till helgen kommer jag att spendera en ansenlig mängd tid i sporthallen för att där avnjuta Vissefjärdas damturnering. Jag brukar uppskatta att se den turneringen och räknar med att uppskatta den även i år. Tror för övrigt att Madesjö tar hem hela skiten. Emmaboda ställer uppenbarligen hela tre lag på benen i turneringen och det tycker jag är minst ett för mycket. Dock förstår jag att arrangörerna vill fylla luckor i grupperna och EIS har antagligen väldigt mycket fotbollssugna damer.

Nybro tog en skön trea i går när Malmölaget Pantern spöades med klara 5-1 i en match som enligt uppgift inte var någon av vikingarnas bättre. Faktum är att det sällan den här säsongen som Nybro gjort någon av sina bättre matcher...

Trodde aldrig i mitt liv att det skulle ske, men jag har sett två raka avsnitt av Idol och funnit programmet småmysigt och småtrevligt. Som om inte detta vore nog satt jag i lördags och intresserat följde SVT:s Dansbandskampen. Är ju ett Black Ingvarsfan sedan tidig tonåring och fylldes av skön nostalgi när dessa rockare rev loss. Ett ganska kul program faktiskt. Fast de flesta artisterna var sämre på att uppträda än vad Tommy Salo är på coacha hockey.


I NHL åkte Tampa på en bitter förlust efter straffläggning hemma mot Buffalo Sabres. Lightning ledde matchen med 2-1 när det återstod endast 17 sekunder av matchen när Tampas Victor Hedman styrde in en slumppuck i egen kasse. Hedman hade dessförinnan serverat en motståndarforward en klassiks indianare med alla dess tillbehör som resulterade med ett mål i arslet. Tuff kväll defensivt för Hedman, som dock offensivt fanns på isen vid bägge Tampas mål också. Lite plåster på såren alltså.
Victor Hedman har fortsatt enormt förtroende av Lightning-coachen Rick Tocchet och kommer att bli något riktigt stort.

Öster tillbaka i Superettan...jippi...

En grej jag undrar mycket över är den dekal som pryder ingången till Konsum i Emmaboda som kungör att där går det bra att ta med sig ledarhunden in i affären. Ett jättebra initiativ, verkligen, all hjälp våra synskadade kan få ska dom också få. Men jag undrar så smått om dom verkligen är i behov av en ledarhund om de lyckas med att läsa på dekalen i dörren. Ledarhundar är kanske de mest fantastiska djur som befolkar vår jord med den enorma kunskap de besitter, men mig veterligen finns det ingen hund som lärt sig att tyda skrift och framföra skriftens budskap till sin matte eller husse ännu. Eller vet COOP någonting som gemene man inte vet?

Ledarhundar är välkomna på Konsum i Emmaboda


Nu blir det lite film i höstrusket.

/~~/




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0