Jag, Svante och Jesus Kristus

Så var man hemkommen från utlandssemestern. Utlandssemestern gick denna gång till det natursköna Sassnitz i forna Östtyskland med sina vackra gråa lagerlokaler och sitt otroligt moderna färjeläge. Kort och gott fanns det en klart sovjetisk touch på den Rügiska hamnstaden. Nu var det inte för att titta på sevärdheter jag och svärfar Svante hade begett oss dit utan desto mer för att fylla upp förrådet på billig dryck. Tyskarna har inte haft många rätt genom historien men när det gäller att prissätta livskvalitetshöjande drycker så ligger dom långt före bland andra Sverige.

Efter att ha lastat Svantes V70 så pass att fjädrarna funderade på att stämpla ut så styrde vi under gårdagskvällen åter kosan mot Emmaboda efter en ganska dryg överresa med färjan. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att framföra fordonet från Trelleborg och hem och kunde således inte provsmaka på nyttigheterna i bagaget utan fick nöja mig med att sippa på en gammal Red Bull.

Nu gick även hemresan helt planenligt och vi kom hem välmående om än in i helvete trötta. Nu är sommaren räddad och Systembolaget två kunder fattigare under en förhoppningsvis ganska lång period.

När vi for igenom Sverige med P4 på radion så kommer oundvikligen nyheterna på emellanåt. En av nyheterna denna dag var att Kristdemokraterna ville att man skulle slopa de nuvarande reglerna om hur mycket öl,vin och sprit man får införa till Sverige. Jag har full respekt för att alla inte konsumerar lika mycket utav de varorna, men hur tänkte man här? Några dagar innan valet går man ut med en sådan grej som jag har väldigt svårt att tro kommer generera i särskilt många nya röster. Dom människor som inte gillar de reglerna röstar antagligen redan på KD, och gör givetvis rätt i det, men jag har väldigt svårt att tänka mig att man lockar till sig särskilt många nya röster med ett sådant utspel. Shoppingresor till Tyskland är arbetarklassens nya Mallorca på något vis och krabba för tusan inte med de reglerna. Låt dom som vill åka och handla göra det, och låt dom som inte vill slippa. I bland behöver det faktiskt inte vara svårare än så.

Mig veterligen var väl Jesus Kristus själv en snickare från arbetarklassen som var ganska såld på rödvin. Jag misstänker starkt att även den gode Jesus om han hade varit vid liv nu mer än gärna hade hängt med svärfar och mig på shoppingresa till Tyskland och käkat en halvtorr wienerschnitzel med underliga pommes på en halvsjabbig båt på östersjön för att sedan bunkra upp med något dussin rödvin i treliters bag-in-box. Det misstänker i alla fall jag. Jag hade gärna åkt till Tyskland med Jesus. Det hade nog kunna blivit intressant.

Martin Leskovec har uppenbarligen till och med synpunkter på anledningen till att jag inte vill rösta på Sverigedemokraterna. Mitt största skäl till det är att jag inte vill rösta på ett parti som är emot abort eftersom jag har erfarenheter från det området och vill att abortalternativet ska finnas tillgängligt för alla som behöver använda det. Om du någon gång hamnar i den situationen Leskovec så kommer du förstå. För även om jag tycker att du är en stor fjant många gånger, så önskar jag inte dig eller någon annan den situationen. Därför är den frågan betydligt viktigare för mig än de olika partiernas, inklusive Sverigedemokraternas, invandringspolitik. Jag ser inte invandringen som något jätteproblem och reflekterar därför inte så mycket över de frågorna. För mig är abortfrågan långt viktigare och det får du acceptera. Därmed är det ämnet utagerat.

Ska alldeles strax åka till Nybro för att se på när Johannas bror Jocke tar stundenten. Dessvärre verkar vädergudarna redan gått på sommarlov eftersom det ena stunden ösregenar för att i nästa stund vara soligt och klart. Jag hoppas förstås på uppehåll under Åkrahälls utspringning i eftermiddag.

Nu ska jag leta fram finskjortan!

/~~/

Kommentarer
Postat av: Hanna

din blogg är underhållande, tack för nöjet!

2009-06-05 @ 14:49:17
Postat av: Ante

Hanna: Jag tackar ödmjukast!

2009-06-05 @ 15:25:58
URL: http://yzerman.se
Postat av: fimpen

"därmed är det utagerat" haha diktatorstil på dig mannen! =)

2009-06-05 @ 15:27:01
Postat av: Ante

fimpen: Jag menar att jag personligen inte ämnar skriva mer i det ämnet då jag har sagt allt jag behöver säga. Självklart är det fritt fram för vem som helst att ha vilka synpunkter som helst på vad som helst jag skriver.

2009-06-05 @ 15:28:57
URL: http://yzerman.se
Postat av: Simon

Jag kan faktiskt förstå Martins poäng i det han skriver. Att man avfärdar SD i abortfrågan är kanske inte det vanligaste. Tanken att SD är ett rasistiskt parti brukar ju väga större, men jag förstod dig redan då och gör det nu med.

2009-06-05 @ 15:58:32
Postat av: Ante

Simon: Visst förstår även jag att SD vanligtvis är mest kända för sin flyktingpolitik. Det är inte där skon klämmer. Men som jag sa innan så är abortfrågan för min del långt viktigare, och den åsikten måste jag få ha utan att någon ens behöver reflektera över det, allra minst Martin Leskovec som jag aldrig i hela mitt liv ens pratat med. Jag personligen har inget problem med invandringen/flyktingpolitiken så därför är det inte den viktigaste frågan för mig.



2009-06-05 @ 17:22:17
URL: http://yzerman.se
Postat av: AK

Apropå rubriken.- är det ni som ven kallas för den heliga treenigheten? :-)

2009-06-06 @ 08:57:40
Postat av: Ante

AK: Alldeles korrekt

2009-06-06 @ 09:44:57
URL: http://yzerman.se
Postat av: panen

du har helt rätt ante.

2009-06-06 @ 15:24:01
Postat av: Ante

panen: Tack ska du ha.

2009-06-06 @ 16:41:04
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0