En liten känga

Har arbetat tolv timmar i dag eftersom orderingången kraftigt svängt till vår fördel vilket förstås är väldigt positivt. Faktum är orderingången faktiskt är skyhög så nu har vi alldeles för dåligt med material för att kunna göra det vi ska lik förbannat, men jag antar att det är den nya tidens tänk med Lean productions och annat som är boven i detta dramat. I min värld borde det vara tillåtet att ta hem tillräckligt med material, till och med betydligt material än vad som för tillfället behövs då allt material i verkstaden med 99,9 % sannolikhet kommer att användas. I stället blir det allt som oftast onödiga stillestånd och följden av det är att kunderna blir sura och till slut (förstås) väljer en leverantör som faktiskt kan leverera i tid.

Nu har vi som sagt väldigt mycket order, och i det ytterst prekära läge som hela Sveriges verkstadsindustri just nu befinner sig i så borde man skita fullständigt i om det står fyra (eller fyrtio för all del) pallar för mycket i pallstället. Bara kunden får det kunden beställt i tid. Det behövs enligt mig inga 16-åriga utbildningar eller miljonlöner för att förstå det. Det krävs klassiskt sunt förnuft. Sådant kryllade det av på W&WW när företaget fortfarande hette Flygt och var bäst i världen på det vi gjorde. Det är vi eventuellt fortfarande, dock är vi förmodligen också omständligast i världen. Jag, personligen, är rädd för att för mycket konstigheter och märkliga system till slut blir vår egen grav. Och jag är inte det minsta intresserad av byta jobb. Jag vill cykla till jobbet 6.15 varje morgon och cykla hem vid fyrahugget på eftermiddagen, det vill jag göra ett bra tag till. Inte för att mitt jobb är världens bästa, meningsfullaste eller roligaste, men det är mitt jobb ochn jag är van vid det och jag är vansinnigt rädd för att förlora det på grund av onödigheter. Nu har som sagt orderingången vänt till vår fördel och vi måste ju för satan ta till vara på detta tillfälle och skita i vad teorin säger. I praktiken måste man ha material för att kunna montera det en kund vill ha. Så är det och så kommer det alltid att vara och det har jag räknat ut trots att det enda "black beltet" jag har är det numera uttöjda som sitter runt mina arbetsbyxor.

Nu släpper vi den biten. Jag hoppas och tror att vi kommer att komma på rätt köl i det snaraste. Ingen vill väl att det ska gå illa för Lindåsfabriken?

På tal om jobb förresten så lystnade vi på linje 103 i eftermiddags på P3 när Kitty Jutbring och hennes sidekick skulle kora årets värsta sommarjobb. En förtvivlad kille ringde in och sade att hans förskräckliga sommarjobb var att köra skogsmaskin och att det var varmt i hytten. Arbetet var dessutom monotont och det var en bra bit att köra för att ta sig dit. Välkommen till verkligheten grabben...


Mjällby AIF är med stormsteg på väg mot Allsvenskan nästa säsong. Jag håller en liten tummer för att de ska lyckas och det ska jävligt mycket till om listerlänningarna slarvar bort detta. Patrik "Bagarn" Rosengren verkar inte ha tröttnat på allsvensk fotboll ännu!



Också på radion i morse hörde om något företag som hade fått tag i en tuss av Michael Jacksons hår. Dom skulle utvinna kolet ur den hårtesten och tillverka en diamant av det. Priset skulle bli hutlöst. Är det så att någon som läser detta funderar på att köpa denna diamant så föreslår jag istället att du lånar ut pengar räntefritt till undertecknad så att jag kan betala av mina lån utan ränta i resten av livet. Det hade varit en bättre affär. I alla fall för mig, och eventuellt även för utlånaren.


Michael Schumacher gör comeback i F1-cirkusen efter att Felipe Massa fått skrot i huvudet under helgens tävling, läser jag i Sportbladets nätupplaga som även gör en stor sak i att Zlatan och Leo Messi pratade med varandra på flygplatsen. Det känns som de allra flesta av oss anade att de två någon gång skulle byta några ord med varandra.
Dock är jag väldigt glad över att Zlatan bytte lag från Inter till Barcelona eftersom det innebär att jag nu slipper sitta och stirra på den ultratråkiga italienska ligan. Den spanska är enligt mitt tycke mycket bättre så jag ser fram emot premiären i slutet av augusti.

På fredag klockan 20.45 har Heerenveen säsongspremiär mot Roda. Matchen sänds på TV4 Sport och med allra största sannolikhet spelar Viktor Elm från start då. Jag sitter bänkad med en Lord Calvert och bara njuter av det faktum att det då är fredagkväll...



På fredag sparkar Viktor Elm och hans SC Heerenveen igång det holländska ligaspelet.

... dock blir det inte så mycket till helg misstänker jag. Rasslebygdarna ska ju utfodras och många av dom har den förträffliga smaken att intaga mat på Café Emma. Eftersom väldigt många väljer det alternativet, det bästa alternativet förstås, så innebär det också att det bli en satans massa disk vilket innebär att undertecknad kommer att infinna sig då mitt rykte som närmast oslagbar diskpojke knappt hunnit svalna sedan förra årets festival då brorsan och diskade så jävla bra att det mesta antagligen fortfarande är rent. Är det så att ni vill se mig i klädd förkläde rekommenderar jag å det starkaste ett besök på Café Emma i helgen!

Nu får det bli ett litet träningspass i källaren. Jippi...

/~~/

Kommentarer
Postat av: AK

Söndagsöppet i helgen?

Håller f ö med dig till fullo angående sevärdheten i en italienska o spanska ligan...

2009-07-29 @ 22:10:26
Postat av: Ante

AK: Japp, det är öppet på söndag.

2009-07-29 @ 22:18:27
URL: http://yzerman.se
Postat av: Freddy

Mycket härligt inlägg. Håller med dig fullständigt(som förmodligen dom flesta "arbetarna" gör) på leanfrågan.

Precis likadant med 4dagars veckorna som slog in för tok för tidigt. Är väl igentligen bara en avdelning som hade behövt det. Får hoppas att cheferna tar sitt förnuft till fånga och skiter i lean, 4dagarsveckor och den där förbannade kinafabriken innan det är för sent...

2009-07-31 @ 13:03:00
Postat av: Ante

Freddy: Tack ska du ha

2009-07-31 @ 16:52:48
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0