Snillen spekulerar om intelligens

Precis som jag misstänkte i går kväll innan jag gick och lade mig så blev det måndag idag. Kanske inte min favoritdag men va fan. Ryktet säger för övrigt att det är fredag lika ofta som det är måndag även om det kan vara svårt att tro på.
Faktiskt ganska skönt att vara helledig på måndagskvällar som jag är. Ingen träning och inga andra uppgifter heller inplanerade. Skönt med en liten mjukstart på veckan.

En lokal  bloggare som får medhåll av en annan har lyft fram den mest fantastiska frågeställning jag någonsin läst om. Eller frågeställning och frågeställning, man konstaterar snarare att om man spelar ishockey så är man inte lika intelligent som om man är fotbollsspelare.Eller att det skulle krävas mindre intelligens för att utöva spelet ishockey...Kom igen grabbar... Jag tror faktiskt ärligt talat aldrig jag har hört ett löjligare uttalande och då har jag ändå spenderat många år på diverse dagis och fritis.
 
Dessutom får jag uppenbarligen betecknas som neanderthalare, då jag tycker att ett gruff mellan två tända hockeyspelare är en sann fröjd för ögat. Trots att jag borde vara nästan lika smart som ni då jag ,även om man inte kan tro det ,faktiskt spelar fotboll regelbundet.

Jag personligen är helt övertygad om att intelligensen mäts på andra vis än vilken sport man utövar. Jag skulle rent av vilja gå så långt och påstå att det finns säkerligen oändligt många smarta hockeyspelare och fotbollspelare och liksaå finns det oändliga mängder spelare som inte är fullt så intelligenta. Men, för tusan, jag tyckte ju det var rätt att ge Nanne Bergstrand priset som årets ledare på idrottsgalan så vad vet jag.

Juryn som utsåg Nanne till årets tränare bestod enligt obekräftade spekulationer av  Peter Forsberg, Jari Kurri, Erika Holst,Kenneth Kennholt, Linnea Leskovec och Esa Keskinen...

I morgon är det åter dags för att träna fotboll.19.00. Tyvärr inomhus i Allsbohallen av okänd anledning. Så är det i bland och det är bara att bita ihop.På torsdag är det dags för utomhusträning igen.

Nästa helg har Mensa möte i ishallen (av alla ställen...) för att där under fyra dagar bedriva Nybro Open. Rykten gör gällande att anledningen till att turneringen går så sent i år är att man helt enkelt missade att boka den vanliga helgen i Victoriahallen. Det var säkert Fredrik Olausson som skulle sköta bokningen av ishallen...

För alla ickefotbollsspelare så vill jag tala om att Mensa är en organisation för folk med väldigt högt IQ. 131 på  Weschlers IQ-skala, 133 på Stanford-Binets, eller 149 på Cattells skala; samtliga är mätningssätt som uppmäter ett IQ som är högre än 98% av befolkningens. En klubb jag med andra ord inte är med i och heller aldrig kommer kunna ta mig in i. Ordet Mensa är latin för "bord" . Föreningen har i Sverige idag 2000 medlemmar men i det allra närmaste tror jag nog att den siffran har ökat till 2002.


Skådisen Geena Davis är en av många medlemmar i Mensa
Foto: www.leninimports.com


För övrigt så har jag inte något mer intelligent att komma med för närvarande. Men det förstås. Jag är ju Yzerman...Och dessutom inte ens smart nog för att spela hockey...
Jag får nog hålla mig mig till VikingBowlingen! Där är samtliga på samma intelligensnivå vill jag lova! Visserligen är den inte hög men kul har vi och det är det som är meningen med all idrott jag är inblandad i.

Lagerbäcks uttalanden om Viktor och Rasmus Elm var inte dåliga. Viktor var aktuell för startelvan mot Portugal och även Rasmus fanns uppenbarligen med i tankarna inför den ytterst viktiga kvalsäsongen.

Den av i första hand Dennis Randewall skötta JIF-bloggen fyllde igår 100 inlägg och jag lyfter på hjälmen! Jag vill se minst 100 till herr ordförande.


Skriver du 100 inlägg till Dennis,så tycker jag du får fira med att ta en snus i stället för att bara lukta!


 Med önsknigar om en fortsatt trevlig måndagskväll så slutar jag bloggandet för i afton och återkommer när tid finnes, vilket jag hoppas blir snart då bloggning är bland det absolut roligaste jag vet!

/~~/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0