Två mål

I måndags var det ju som bekant idrottsgalan och jag vet inte ritkigt om jag kan tycka att Charlotte Kallas storslam var välförtjänt. Visserligen gillar jag Kalla och jag tycker hon är en lysande förebild och en duktig atlet men jag tycker att det finns folk i år som har gjort större idrottsliga prestationer. Jag var inne på det i ett tidigare inlägg och kan inte låta bli att återkomma till det, Henrik Zetterberg. Hallå Sverige? Kan svenska folket verkligen inte förstå vilken oerhörd prestation han gjorde under förra året. Stanley Cup OCH Conn Smythe. 42 mål och över 90 poäng i grundserien plus ytterligare 27 i Stanley Cup. Hockey är förvisso en lagsport men i laget Detroit Red Wings, som tills vidare är världens bästa hockeylag, så var en 28-åring från Medelpad bäst av alla.Inte bara i laget utan av alla. Jag må vara lite part i målet då jag går under många beteckningar såsom hockeynörd,hockeyfjant och liknande men jag anser att Zetterbergs prestation är så ofantligt mycket svårare att åstadkomma än att vinna två världscuptävlingar. Ta inte detta fel nu, jag tycker även att Kalla gjorde en fin säsong som kröntes med segern i Tour de Ski vilket är jättebra, men man kan inte jämföra det med Zetterbergs prestation. Zetterberg borde ha fått priset för "Årets Prestation". Inte Kalla.

Att Kalla sedan fick Jerringpriset var även det lite oväntat. Många med mig trodde nog på Zlatan.

Nanne Bergstrand fick enligt mig mycket välförtjänt priset för årets ledare. Många misstänkte nog att det skulle hamna hos Pia Sundhage men där tog juryn sitt förnuft till fånga. Som jag skrev innan så kan jag lova att Nanne också hade vunnit OS-guld med jänkartöserna, samtidigt som Sundhage aldrig i helvete hade kunna tagit SM-guld med ett småländskt bonnalag.

Peter Settman är som klippt och skuren för den galan. Suverän programledare. Jag minns att jag skrev något liknande i fjol, men i år var han ännu bättre.

En annan höjdpunkt var annars Robert Gustavssons imitation av Per Gessle. Klockren. Dennes potpurri av omgjorda Gyllene Tider-låter som riktade sig till mindre lyckade svenska idrottare under året var suverän. Underbart att någon vågar ge Klüft ett hugg angående hennes fullständigt oförklarliga satsning på längdhopp. Jag liksom mång andra vill se den sagolika idrottare som Carolina definitivt är när hon håller sig till det hon är bäst i världen på. Sjukamp. Fan, allt i livet är inte alltid roligt. Så är det. Som Stefan Schwarz en gång sade: "Man är inte redo för att bli proffs förrän man inser att man inte alltid måste tycka det är roligt att spela". Det ligger antagligen något i det.

Var det bara jag som såg när Malena Ernman fick fullständigt frispel under hennes och Peter Johanssons magiska tolkning av Barcelona. Hon vräkte ur sig en ramsa ord som man, om mina läppläsningskunskaper är tillförlitliga, inte direkt hör i kyrkan. Jag antar att något blev fel med hennes mikrofon. Ungefär 3.30 in.

Nu lämnar jag idrottsgalan och ger mig i stället på idrott som verkligen betyder något, nämligen den holländska cupen.

Viktor Elm visade definitivt var bokhyllan ska stå då han stänkte in två mål i Heerenveens cupmatch bort mot...hmm..Feyenoord. Heerenveen vann matchen med Viktor har fått en dröm start på sitt proffsäventyr och som vanligt så håller hela kommunen tummarna så knogarna blir vita.

Två mål borta mot ett storlag som Feyenoord visar på klass, form och ger väl om inte annat ett härligt självförtroende kan jag ana. Själv har jag inga minnen av att jag någonsin gjort två mål i A-lagssammanhang men sköt ett ganska hårt skott i ribban en gång i våras på en träning, så nog vet jag vad det innebär med en självförtroendeboost.
På lördag väntar Roda Kerkrade för Viktors manskap. Om Roda, från staden Kerkrade i södra delarna av Nederläderna  vet jag verkligen inte mycket mer än att min gamle vän Jonas Berg var supporter till dom under högstadiets ljuva dagar av okänd anledning. Pa Modou Kah, den norske gambianen med ett förflutet i AIK om jag inte missminner mig återfinns i Roda, men trots detta faktum tror jag att det kommer att bli svårt för sydholländarna när Heerenveen kommer på besök.

Intervju med Viktor Elm om matchen finner ni här, ungefär 2.30 in i videon. För att se målen föreslår jag att ni använder denna länk som går till David Elms blogg där han i sin tur länkar vidare!

För övrigt skulle jag nog ha tittat på Sveriges handbollsmatch mot Spanien i tisdags. Den ska ha varit smått fantastisk.

Bra uppslutning i går på träningen när tjugo man beslutade sig för att komma ner till konstgräset för att där sparka boll och snacka skit. Kul var det och förhoppningsvis blir vi lika många i morgon. Fan, det är redan torsdag i morgon och veckorna går fortare och fortare ju äldre man blir har jag lagt märke till.

/~~/


Kommentarer
Postat av: AK

Den stora skandalen var naturligtvis inte Kallas pris utan, precis som de flesta krönikörer- utom möjligen du.- också påpekat- hur ett SM-guld (Bergstrand) kan värderas högre än ett OS-guld- tillika Dveriges enda (Sundhage).

Det var den riktigt stora skandalen.

2009-01-21 @ 22:10:43
Postat av: AK

Och Nanne hade f ö aldrig fixat ett OS-guld till USA-s damer var så säker.

2009-01-21 @ 22:12:23
Postat av: Ante

AK:Har aldrig påstått att ett SM-guld värderas högre än ett OS-guld. Däremot är Nannes bedrift större än Sundhages. Nanne har kört på sin linje och stått fast vid sina idéer hela tiden och un resulterade det i ett SM-guld. Sundhage kom till ett dukat bord så att säga. Nanne dukade sitt själv.

2009-01-22 @ 06:17:10
URL: http://yzerman.se
Postat av: Anna

Visst säger hon "men för fan" "helvete" :)

2009-01-22 @ 13:16:08
URL: http://alexandersliv.blogg.se/
Postat av: AK

Men om det nu inte spelar nån roll vad det är för nivå på tävling kunde ju lika gärna Lasse Mourinho fått priset enligt ditt resonemang då?

Viktor Elm kunde lika gärnn fått guldbollen som Zlatan, Johan Davidsson kunde lika gärna ha svarat för årets prestation som Henrik Zetterberg osv...

2009-01-22 @ 13:16:52
Postat av: Anonym

AK: Ja, Kalmar FF's herrlag hade vunnit OS-fotbollen för damer om de hade fått ställa upp. Eller hur menar du nu med "nivå på tävling"?

2009-01-22 @ 15:52:19
Postat av: AK

Att ett SM inte går att jämföra med ett OS om jag ska förtydliga mig. Apropå din jämförelse kan jag ju säga att Robert Kronberg utklassat Sanna Kallur i häcklöpning också...men jag tror inte Kronberg varit aktuell för några galapriser för det...

2009-01-22 @ 16:12:09
Postat av: Ante

AK: Njaae, det var jag inte riktigt om jag tycker. JAG tycker bara att Nanne Bergstrand är en bättre tränare än Pia Sundhage och det räcker för att JAG ska tycka att han var mer värdig priset som årets tränare. Ganska logiskt va? Jag förringar aldrig Sundhages prestation utan tycker att hon också gjorde en jättefin insats och förtjänar verkligen all beröm hon kan få, men jag tycker att Bergstrands prestation är svårare att uppnå än Sundhages.Fler hade klarat av att leda USA till ett olympiskt guld än som hade klarat av att leda KFF till ett SM-guld. Det där med nivån förstår jag inte riktigt vad du menar. Om den tränare som är på högsta nivån alltid skulle få priset så vore det väl fullständigt meningslöst att dela ut pris i den kategorin. Man måste väl uppnå någonting också, och det är precis det jag menar när jag skriver att Nannes prestation är svårare att klara av än Sundhages även om hennes prestation därmed inte är en lätt uppgift. Det har jag aldrig påstått.



Angående Viktor Elm och Zlatan så anser jag inte att Viktor var en bättre fotbollsspelare än Ibrahimovic 2008. Både Zlatan och Elm gjorde fina säsonger men jag Zlatans var nog strået vassare i min mening. Elm får vänta till nästa eller nästnästa gala innan han får sitt exemplar.



Johan Davidsson är inte en lika bra hockeyspelare som Zetterberg. Punkt slut.

För övrigt skulle jag bli ytterst förvånad om Lasse Mourinho någonsin kvitterar ut det priset. Men samtidigt skulle jag vara den första att lyfta på hatten!

2009-01-22 @ 16:25:58
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

Anna: Ja, jag tror det va?

2009-01-22 @ 16:26:35
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

AK: Bara så att du vet så är den anonyma skribenten inte jag!

2009-01-22 @ 16:27:55
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

AK: Jämförelsen mellan Kallur och Kronberg är löjlig AK. Jag hävdar bara att Nanne gjorde en större bedrift än Pia.Och för min del så är SM i fotboll en större tävling än OS i fotboll. Jag är helt enkelt mycket mer intresserad av Kalmar FF än vad jag är av USA:s damlag så nivån på en tävling ligger till viss del i betraktarens öga.

Det har absolut ingenting att göra med Pias och Nannes könsroller även om de i vissa fall kan vara otydliga.



2009-01-22 @ 16:31:41
URL: http://yzerman.se
Postat av: AK

SM större än OS??????

Seriöst?

Du tycker därmed även Andre Jeglertz ligger före Pia Sundhage på listan då? :-)

Och att du tycker att hockey-SM naturligtvis är större än OS behöver vi förstås inte diskutera heller då...



Men- om Lasse Mourinho lyckas med målet att föra JIF till Superettan på 8 år så vete fansen om han inte är aktuell för priset även utan OS-guld...:-)

2009-01-22 @ 20:33:49
Postat av: Ante

AK: Så sa jag inte. Jag sa att för MIG är SM i fotboll mer intressant än OS i fotboll. I damturneringen i OS följer jag med glädje Sveriges matcher men sannerligen inget mer. I herrturneringen bryr jag mig inte ett skit då man av någon helt oförklarlig anledning inte spelar med bästa lagen.



När nämde jag ishockey. Du vet lika väl som jag att jag verkligen inte rankar ett sketet hockey-SM före ett OS. Men jag säger ju att det handlar om vad man är intresserad av. Jag, personligen är mycket mer intresserad av Allsvenskan i fotboll än OS-turneringen i fotboll oavsett om det är herrar eller damer som spelar. Speciellt så länge det är USA vi snackar om. Sveriges matcher tittar jag gärna på. USA:s resultat skiter jag högaktningsfullt i. Om dom så skulle ha Lasse Franzén som tränare.



För mig är damfotbollen i trean långt mycket mer intressant än OS-diton. Så det så.



Andreé Jeglertz tycker jag är en fjant.



2009-01-22 @ 21:11:36
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0