Skridskor och debutanter

Är man ledig en hel månad från jobbet för att sedan börjar jobba igen så glömmer man ganska fort hur snabbt en helg går. Nu är den förvisso inte slut riktigt än men söndagen är på något vis synonymt med ett visst mått av ångest inför måndagen. Så har det alltid varit.  Visserligen kommer helgerna att bli längre snart, och det är inte positivt, eftersom vi tvingas plocka ut våra semesterdagar i ett försök att slippa undan nedskärningar och liknande. Jag hoppas verkligen det fungerar.

Helgens stora grej för den fotbollsintresserade delen av kommunbefolkningen var väl annars Viktor Elms debut i Heerenveens match hemma på Abe Lenstra-Stadion mot Feyenoord. Viktor hade redan mött Feyenoord två gånger med Kalmar innan fredagskvällens drabbning och var säkert väl förberedd på det viset. Mellanbroder Elm placerades centralt på mittfältet och gjorde en jättefin match och spelade enkelt och vårdade bollen. Två Wayne-Gretzky-assist noterades han för när han bröt uppspel på mitten och låg på så vis bakom två mål vilket måste ha känts fantastiskt skönt. I slutet av matchen kom också ett gyllene läge att bli målskytt när Elm vände bort sin back och fick ett mycket bra skottläge med högern. Han själv hade nog hellre önskat att det var med vänstern för då hade den suttit. Viktor kommer med all säkerhet att lyckas i den holländska ligan och vi i moderklubben håller varenda tumme vi kan för att det ska bli så.

Heerenveen verkar ha ett ganska gediget lag. Stabilt på något vis. Dansken Kristian Bak Nielsen som knoppade in 1-0 i matchens inledning var riktigt bra och likaså kroaten Danijel Pranjic tyckte jag också verkade vara riktigt bra.Dock är dom inte fostrade nere på IP vilket talar emot dom. Det känns som en bra miljö för Viktor Elm att utvecklas ytterligare i, och skulle det skita sig så tränar vi tisdag,torsdag och lördag nere på konstgräset och Kent Fransson är tillbaka vilket känns oerhört tryggt. Ett rykte cirkulerar att han dessutom har skurit ner på rökat!


Heerenveens hemmaplan Abe Lenstra


Som sagt så tränar vi numera på konstgräset . I går var första passet nere på plasten och det ska gudarna veta att det är en jävla skillnad på att springa inomhus och göra 40-sekundersbyten, och på att spela utomhus med löpningar som är långa och många. Belv ganska besviken under gårdagens praktisering eftersom närvaron som varit så fantastiskt hög under inomhussäsongen nu endast var 12 man. Från nästan 30 till 12, det är ingen bra utveckling. Förhoppningsvis kommer det fler på tisdag klockan 19.00 då det är dags igen.
Visserligen hade vi tappra själar som var där väldigt skoj. Mycket spelövningar vilket alltid är ett säkert kort då det trots allt är därför man spelar fotboll. Även lite skott och kondition och på det hela taget så såg det nog ut som en försäsongsträning gör mest. Man var trött efteråt ialla fall och det är väl också en ganska viktig ingrediens när man tränar fotboll.

För er som vill se bilder på vad vi gjort med vårt hus så rekommenderar jag ett besök på Jojjes blogg.

Har planer på att under dagen bege mig ut på jakt efter ett par ny skridskor. Fick ett jävla sug efter att spela lite hockey igår när vi var ute och gick och hamnade nere vid ER-sjön och noterade att det där fanns en fullt duglig is. Nere vid Lindås skola brukar det också alltid finnas en spolad välskött skridskobana och där har man slagit ihjäl X antal timmar när man var liten.
Nu vet jag dock inte huruvida någon skridskoåterförsäljare i närheten har öppet denna söndag. Antagligen inte vilket gör att jag nog får ge mig till tåls tills efter avslutat arbetspass i morgon. Kikade lite på Stadiums hemsida men insåg ganska fort att det har hänt en del med prisbilden på grillor sedan jag senast inhandlade mig ett par, typ 1992.


Johanna och jag vid ER-sjön i går kväll.


Henke Ahlström tränade för övrigt i shorts i går. Nu tror jag inte att någon blir förvånad över detta faktum men jag villa ändå nämna det.

Tampas fina form höll tyvärr inte i sig. I natt blev det torsk mot ärkerivalen Florida Panthers hemma i Tampa med 4-3 efter att Lightning varit i ledningen med 3-1. Jag trodde verkligen att dom var på väg in i en lång segersvit men den sviten stannade innan den bara hade börjat.

Lottningen till Nybro Open har kommit. Vi spelar i kommunturneringen, fredagen den sjätte februari mot följande:
19.20,  Johansfors- Örsjö
21.20, Johansfors- Pukeberg
23.00, Johansfors- Flerohopp
En eventuell kvartsfinal spelas efter midnatt (00.10 eller 00.30).


Nybro Open är väl den mest klassiska av inomhusturneringarna häromkring och för många är det inomhussäsongens höjdpunkt. Det återstår att se om JIF kan följa upp två bra insatser i Allsbo och Swedbank med att ta sig vidare från gruppspelet.

Fortsätter man på temat Viktor Elm vs Feyenoord så spelar Heerenveen cupmatch på tisdag mot just Feyenoord. Det blir fjärde gången han möter dom och jag vet inte om han någonsin spelat mot något annat holländskt lag... 

Kikade på Premier League och drack bärs med min gamle vän Henke i går eftermiddag och vi spelade för en ansenlig summa pengar. Det visade sig dock ganska fort att det blir mixerverkstaden/gjuteriet för oss två även på måndag trots att vi faktiskt drog hem en trehundring. Även jag vann en liten slant, 158 kronor för att vara exakt när Chelsea gjorde mål i typ 24:e övertidsminuten. Dom 158 kronorna tillfaller dock Micke Axelssons, Mathias Fagerströms och mitt spelbolag så nu grabbar vill jag se er göra resultat också. Det är snart bolagsstämma igen och då vill det till att det finns pengar på kontot annars blir det Wasa-bröd, kaviar och Björnebrygds 2.8:or. 

Idag ska jag också träffa mina päron som har varit i Thailand och nu åter igen befinner sig på stabil svensk mark. 

I fredags var det examenskalas för Linda vilket förstås var trevligt. God mat och dryck  och trevligt sällskap. Mer än så krävs inte för att det ska bli en trevlig kväll. Linda och Johannes flyr landet och beger sig till Egypten nästa vecka så därför får jag tillönska er en trevlig tripp!

KFF värvar vidare. Årets fjärde nyförvärv blev klart i går när gamla bekantingen Daniel Mendes återigen valt att skriva på för de svenska mästarna. Kul tycker jag, då jag verkligen uppskattade hans spel under förra sejouren i Småland. jag ger mig fan på att Kalmar är med och utmanar i år också. 
Jag hoppas mycket på Tobias Eriksson som hämtades in från Sundsvall. Visserligen blir det tufft för honom att axla mantlen efter Viktor Elm, men vad jag har hört så ska Eriksson ha varit GIF Sundsvalls bäste spelare under fjolåret i Allsvenskan och det låter definitivt lovande. Jag hoppas fortfarande att det ska lösa sig met Mjällbys Erton Fejzullahu som ryktas vara på gång in. Det är ett mycket intressant namn i min mening.

Jag tror det börjar bli dags för frukost nu!
 /~~/


Kommentarer
Postat av: Kristin

Visst gick det bra för Viktor, får väl hyra en buss framåt vårkanten med ett gäng JIF:are o åka till Holland!

2009-01-19 @ 10:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0