Att avgöra matcher

Oavsett vilken nivå man spelar fotboll på så finns det alltid en liten dröm i bakhuvudet om att någon gång få vara den som avgör den där viktiga matchen. Hemma hos oss på Genstigen så kan vi stoltsera med att hushållets samtliga inneboende, det vill säga Jojje och jag, avgjorde sinia respektive matcher.

Vi börjar väl från början.
Johansfors skulle spela semifinal mot Läckeby och förhoppningarna om vidare avancemang var goda då vi kände att den känslan som fanns i laget under fredagens så lyckosamma grupp- och kvartsfinalspel till och med hade förstärkts under helgen och att vi hade en jättechans att spöa Läckeby. Lasse Mourinho beslutade sig för att till och börja med rulla på allt folk vi hade och jag tyckte persinligen att det var en mycket bra idé då seminfinalen var 20 minuter lång och tro det eller ej men det är faktiskt fruktanskvärt jobbigt att spela därinne.

Matchen börjar ganska avvaktande. Vi rullar bollen ganska väl mellan oss men skapar egentligen inte så mycket medans Läckeby skapar desto mer och har nog ett litet övertag på oss. Men ju längre matchen går och ju mer dåliga avslut dom tar ju mer börjar i alla fall jag känna att det nog fan ska kunna gå. För chanser får man alltid. I alla fall någon halvtaskig, och det är dom man måste sätta.

I stället så dunkar Läckebys Martin Johansson ursnyggt in bollen i krysset, helt otagbart för Axel i holken, och nu jobbade vi i uppförsbacke. Dock skapar vi tyvärr inte så särdeles mycket nu heller utan istället så är det Läckeby som trummar på med djupledsbollar på mötande forwards. Just en sådan här situation skulle bli vårt fall. Dessvärre var det jag själv som sabbade aftonen för laget. En boll kommer mot deras lagkapten, som jag vet är kvick rackare. Jag går upp i ryggen på honom med ett bra tag om nederdelen på hans tröja. Lagkaptenen gör dock en vändning mycket snabbare än vad jag väntat mig och vips så är han en meter förbi mig. Ett ödesdigert misstag. Jag släppte aldrig taget om hans tröja och Nybro Opens mest solklara utvisning är ett fatktum. Riktigt riktigt klantigt och jag tar helt på mig skulden för sorti ur turneringen. Jag ber laget om ursäkt för detta tilltag.
Mindre intelligent alltså att ta en utvisning med mindre än två minuter kvar. Och som om inte detta vore nog så sätter samme Martin Johansson till råga på allt elände den efterföljande frisparken och 2-0 som sedemera skulle visa sig bli slutresultatet.
Nu är inte 2-0 mot Läckeby, som dessutom var bättre än oss, så mycket att skämmas över egentligen. Den enda i laget som behöver skämmas, ja det är jag.
Axel gjorde ånyo en mycket stark insats i målet och var genomgående kagets bäste spelare. Vill även nämna Charlie Dziobek som ja gtyckte gjorde en stark insats turneringen igenom.

Desto gladare skulle man i alla fall bli någon halvtimme senare i Emmabodadamernas final mot Lindsdal. En ganska händelsefattig match med ett litet övertag till Emmaboda chansmässigt slutade i det grymmaste av alla avgöranden. Straffar. Amerikanska sådana dessutom.
Lindsdal börjar, och deras skytt gör inget misstag och nätar stiligt.
Emmabodas Frida Andersson, tjejen med ett av kommunens bästa tillslag herrar inräknat, stegar fram och sätter en behärskad straff i målvaktens vänstra kryss.
Lindsdals tur igen. Lalle i EIS-kasse räddar och sätter Lisa Franzén i en skön sits.
Franzén gör det hela bra men dessvärre ville inte bollen in och det är helt jämnt inför den sista straffomgången.
Lindsdal plockar fram sitt stora namn, Amanda Fredriksson som pressas ut av Lalle och Fredriksson missar.
EIS sista straffskytt. Lagkapten och dessutom kvinnan i mitt liv, Johanna Sjöndin stegar fram. Jojje placerar bollen till höger sett från henne själv och målvakten har hela vikten åt andra hållet och bollen rullar in till min,Jojjes och hela Emmabodas stora förtjusning. Segerchecken på 5000 kronor är inkasserad.
Jag avr så stolt att jag nästan sprack när jag satt på läktaren och tänkte att jag kan ta att bli syndabock i varje match om jag får se Jojje så glad. Jag vet hur hårt hon har kämpat för att komma tillbaka dit hon en gång var, men frågan är om hon inte är bättre än någonsin just nu!
Senare blev hon också utsedd till turneringens bästa spelare och då fick jag rysningar...

Som sagt, vi avgjorde varsin viktig match. Jojje åt rätt håll och jag åt fel håll. Och om någon hade sagt innan matcherna att det skulle bli så så hade jag inte sagt emot. Dock trodde jag att jag hade så pass mycket rutin efter alla dessa år somk spelare att jag skulle kunna gömma en försvarares bästa trick, tröjdragningen, lite bättre. Jag var inte på planen under ett enda baklängesmål under hela turneringen, men likväl lyckas man strula till det. Det mina damer och herrar är en konst i sig.


Turneringens bäste spelare, Johanna Sjöndin!


Nu ska jag gå och se i fall leendet på Jojje sitter kvar. Det är jag rätt övertygad om. Hon kommer sova med det leendet. Och då är jag nöjd!

Nybro IF vann elitturneringen efter att man besegrat Slätthög i finalen med 2-1.

Grattis Emmaboda IS till segern. Ni var turneringens bästa lag och väl värda segern!
/~~/


Kommentarer
Postat av: Lasses dotter

Johanna borde få frukost på sängen imorgon :)

2009-02-08 @ 23:07:44
Postat av: AK

Ante: Tycker inte du är riktigt sanningsenlig just nu när du ger dig skulden för JIF:s respass.

För ni låg redan under när du blev utvisad och egentligen ingenting tydde då faktiskt på att ni skulle göra mål för ni skapade egentligen ingenting framåt då.

Dessutom...oavsett utvisningen lr inte så gjorde de ju mål på frisparken, och hade du inte tagit frisparken så hade han haft friläge så vad fasen...

Däremot får du allt träna lite mer på den diskreta tröjdragningskonsten...tror inte nån i hela ishallen missade den...

Men jag tycker ändå ni i JIF gjorde en riktigt bra turnering.



Och vad Jojje beträffar kan jag bara hålla med dig.

Vet att det låter knäppt men det slog mig faktiskt under EFF-andet i B-hallen av alla ställen, riktigt HUR bra hon faktiskt är nu, och det är väl svårt att unna nån att få höja den där bucklan mer än henne, eller hur?

2009-02-08 @ 23:51:14
Postat av: Ante

Lasses dotter: Jo, det hade hon varit värd.Men att ge en bagare frukost på sängen innan hon hennes jobb kategoriseras nästan som kvällsmat!

2009-02-09 @ 06:22:40
URL: http://www.yzerman.se
Postat av: Ante

AK: Det var mitt fel. Punkt slut.



Visst unnar jag verkligen henne det. Jag är nästan lika glad som hon.

2009-02-09 @ 06:24:22
URL: http://www.yzerman.se
Postat av: Tappen

Fotboll spelas ute på gräs!

2009-02-09 @ 08:22:51
Postat av: Nicke.G

Strunt i detta nu... sånt som händer. Tänk att snart börjar utomhussäsongen och du har 20 matcher i sexan på dig att avgöra :-)

GO JIF GO

2009-02-09 @ 12:26:34
URL: http://nicke-grozdanovski.blogspot.com/
Postat av: PaKkE

Kolla denna !

http://www.youtube.com/watch?v=tBsIcRZBh3A

2009-02-09 @ 20:45:02
Postat av: Ante

PaKkE: Moon river!

2009-02-09 @ 22:03:44
URL: http://www.yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0