En tabell ljuger aldrig

"They can go fuck themselves". Så lät Mikael Samuelssons spontana kommentar till kanadensisk media igår efter att det blivit klart att mycket överraskande inte platsar i Bengt-Åke Gustafssons OS-trupp. Samuelssons plats gick i stället ytterst oväntat till Fredrik Modin som hittils under säsongen endast mäktat med att göra en enda poäng i NHL att jämföra med Samuelssons stabila 24.

Samuelsson var mycket besviken och förvånad precis som merparten av hockey-förståsigpå-arna. Också jag blev väldigt förvånad över uttagningen ur två aspekter. Först och främst då petningen av Samuelsson som verkligen har gjort en gedigen säsong i Vancouver och utan tvekan borde ha fått representera Sverige i hans egen hemstad. Varför BÅG valde Modin tvistar de lärde. Några hävdar att Modin ska användas i en checking-lina men de som påstår detta kan inte ha sett Modin spela hockey över huvudtaget för senast denne herre delade ut en tackling värd namnet spelade han antagligen i Brynäs J18. Modin var under sin tid i Tampa en pålitlig målskytt med ett djävulskt slagskott som bästa vapen, men efter traden till Columbus så har det sakta men säkert gått nedåt för honom och jag vill hävda att Mikael Samuelsson är bättre på allt utom just slagskott än Modin. Men varför är han då med? Jo, jag tror att Modin själv är lika överraskad som alla andra över sin plats och därmed med lätthet kan acceptera en plats i fjärdekedjan med ytterst begränsad speltid, och han kan säkert också finna sig i att bli bänkad under stora delar av matcher. Jag tror inte att Samuelsson hade varit lika accepterande på den punkten. Modin har också en oerhörd rutin från mästerskap ochd et måste vara dessa två kriterier BÅG värderat i detta fallet annars förstår jag ingenting.


Mikael Samuelsson fick ingen plats i OS-truppen

"They can go fuck themselves" översatte den samlade svenska kvällstidningskåren till " De kan dra åt helvete". Det är väl inte det ordagranna betydelsen men ändå. Kan på ett sätt förstå Samuelssons frustration men på ett annat tycka att det är lite löjligt att göra ett sådant uttalande. Herregud, hade jag vräkt ur mig en sådan svada efter varje petning i min karriär hade Kapten Haddocks vokabulär framstått som en änglapsalm i jämförelse.

Den andra överraskningen är att Linköpings Magnus Johansson fick en plats. Jag anade det lite eftersom han är högerskytt och övriga uttagna backar är vänsterskyttar. Detta lär innebära att Johansson till största del kommer att användas i powerplay men borde utöver det få relativt begränsad speltid. Både Johnny Oduya och Douglas Murray är med i truppen och det är tydlig markering att det kommer att göra ont att möta Tre Kronor. Jag vågar sätta en ansenlig slant på att någon av de två kommer att slänga handskarna. Jag tror också att det är därför Gustafsson valde att ta med åtta backar istället för det normala antalet sju. Just för att klara en avstängning eller för all del även en skada.

Nicklas Lidström blev lagkapten. Föga överraskande och helt välförtjänt. Sveriges bäste back genom tiderna förtjänar att leda trupperna fram till guldmedaljerna och lär göra sitt yttersta för att se till att så blir fallet. Sätter mina pengar på att Zetterberg och Forsberg blir assisterande kaptener.

Bengt-Åke Gustafsson gav för övrigt ett nästan omoget intryck stundtals under tillkännagivandet av truppen i går eftermiddag. En del underliga uttalanden och en del märkliga svar bjöd han på.

Truppen i sin helhet:
Målvakter: Henrik Lundqvist, NY Rangers, Jonas Gustavsson, Toronto, Stefan Liv, HV 71. Backar: Tobias Enström, Atlanta, Magnus Johansson, Linköping, Nicklas Lidström, Detroit, Niklas Kronwall, Detroit, Douglas Murray, San Jose, Johnny Oduya, New Jersey, Henrik Tallinder, Buffalo, Mattias Öhlund, Tampa Bay. Forwards: Daniel Alfredsson, Ottawa, Nicklas Bäckström, Washington, Loui Eriksson, Dallas, Peter Forsberg, Modo, Tomas Holmström, Detroit, Patric Hörnqvist, Nashville, Fredrik Modin, Columbus, Samuel Påhlsson, Columbus, Daniel Sedin, Vancouver, Henrik Sedin, Vancouver, Mattias Weinhandl, Dynamo Moskva, Henrik Zetterberg, Detroit.

Nu lämnar vi hockey för idag.Nä förresten, en grej till. Den aktuella tabellen i allettan måste förstås redovisas först:
Lag GP P
Mariestad 0 0
Nybro 0 0
Olofström 0 0
Pantern 0 0

Skåre 0 0
Skövde 0 0
Tingsryd 0 0
Vita Hästen 0 0

Den observante ser att Nybro skrivande stund ligger inte mindre än sex placeringar bättre än TAIF, som nog måste ta sig i kragen för att kravla sig över det så förrädiska playoffstrecket. Att fira jul som seriens näst sämsta lag måste svida, men som min gode vän Lasse Franzén brukar säga: En tabell ljuger aldrig. Jag litar på att det är så och njuter läget.

Har blivit övertalad att åka med in till stan på mellandagsrean i eftermiddag. Dock kommer brorsan att få ansvara för mig då Johanna och jag som sagt inte alltid är på samma våglängd när vi shoppar. Brorsan har lockat med buffé och pubbesök varpå jag inte var sen att tacka ja. Han vet vilka knappar han ska trycka på.

Johanna och jag firade för övrigt sexårsdag igår. Sex år går fort och tänker man på vad dom innehållit så måste man nog påstå att de har varit späckade med händelser.

Var ute och sprang i går. Vanligtvis är det tungt av bara fan att ägna sig åt den sysselsättningen, efter två veckors svullande av julmat och julöl är tungt ett så kallat "understatement". Vid ett flertal tillfällen under rundan så trodde jag att jag skulle dö. Malin, som också kutade med hade trots svårt håll, inga större problem att hänga med utan såg rapp ut.
Har beslutat att öka träningsdosen markant nu. Från "nästan aldrig" till "någon gång ibland". Tycker att detta låter som ett rimligt första steg att ta för att inte chocka kroppen för mycket.

Nyårsafton är på intågande och 00-talet är på väg att bli 10-tal. Ett decennium som gått väldigt fort kan jag tycka.

Nu ska jag ladda mentalt för en dag i Kalmar...

/~~/


Kommentarer
Postat av: Anna

Då är ni ytterligare ett par som träffats på Amigo på juldan. Eller? :)

2009-12-28 @ 19:22:09
URL: http://alexandersliv.blogg.se/
Postat av: Ante

Anna: Korrekt.

2009-12-28 @ 23:17:04
URL: http://yzerman.se
Postat av: Tappen

1 match sen var ordningen återställd!

2010-01-07 @ 11:58:21
URL: http://jennymelin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0