Tjeckoslovakien

Precis hemkommen från jobbet och har slängt i mig en tallrik havregrynsgröt (den fiberberikade, förstås...). Johanna, Malin och Ellie ska åka till Kalmar för att julhandla. Jag får inte följa med eftersom jag inte skötte mig så särdeles bra förra helgen i samma stad. Jag erkänner att jag inte är skapt att handla bland en miljard klappgalna människor och är således nöjd med min dom att stanna hemma denna tripp. Jag hoppas att Ellie inte har för mycket av mina gener i den frågan, för då kommer hon att vantrivas denna eftermiddag.

I kväll kommer det att bli ett träningspass innebandy i Flygthallen. Det är faktiskt ganska underskattat att träna på tidiga fredagskvällar. Fördelarna är ganska många, dels har man sällan något inplanerat just då och dels är det fullt legitimt att äta något lite onyttigare och dessutom skölja ner det med ett par tjeckiska.

Just tjeckisk öl är något jag är otroligt svag för. Vet inte varför, men underverk som Zlatopramen, Starobrno och Primator är öl som tilltalar mig. Annars är jag inte mycket för Tjeckien. Deras hockeyspelare har en spelstil som oftast inte tilltalar mig och deras fotbollslandslag är inte vad det en gång var. Men öl, det kan tjeckerna. Bättre än någon annan.


Jag tycker för övrigt att både Mariette och Tove borde varit med i finalen i Idol ikväll...

Det är för övrigt snart 18 år sedan Tjeckoslovakien upplöstes till de två suveräna staterna Tjeckien och Slovakien. Jag tycker inte det känns så värst länge sedan. Tittar man på världskartan i allmänhet och den europeiska i synnerhet så är det ofattbart vad den har förändrats de senaste 20 åren. Bara i Europa har det tillkommit mängder av nya stater i forna Jugoslavien,Sovjet och Tjeckoslovakien samtidigt som tyskarna enades i början på 90-talet om att bli en enda tysk stat.

I morgon blir det nog att jag tar cykeln bort till min Nottingham Forest-kollega Robban Lilja för att se vårt formstarka Forest förhoppningsvis göra processen kort med Swansea. Innan dess kanske det blir en tur till Allsbocupen. Vi får se.



Vad Markku Ahonen hittar för likheter i mitt och David Elms språk förutom att vi bägge två talar en vacker småländska vet jag inte, men uppenbarligen var mitt senaste inlägg där jag försökte skoja till det lite grand om Jessica Anderssons usla låttext, uppenbarligen var det inlägget alldeles för svårtolkat för herr Ahonen. Kan det ha varit den utrikiska touchen på inlägget som satte griller i huvudet på min antagonist? Be Ann-Louise att översätta och förklara de långa och svåra orden kan vara ett tips Markku...

10,7 miljoner gick ut på sex rätt på V64:n på Solvalla i lördags. En ensam vinnare sitter antagligen fortfarande och fnittrar förnöjt efter att superskrällen Zoccer Mickey orsakat tvärdrag i kuponghögen i sista avdelningen. I morgon tänkte jag att även jag skulle dra hem något liknande. December är av tradition ingen billig månad så en ordentlig vinst hade suttit stadigt.


Ellie var med på bild i Östran i dag. Söt som socker är flickan!

Tampas usla form håller dessvärre i sig. Förlust i sex av de sju senaste matcherna och tränaren Rick Tocchet är allt annat än nöjd med sitt manskap. Senast lät han Lecavalier, Stamkos och St.Louis sitta på bänken under mer eller mindre hela tredje perioden. En markering som jag är mycket glad att Tocchet vågade göra. Victor Hedman fortsätter dock att leverera och spelar fantastisk hockey. Hedman blev ånyo målskytt i onsdags natt när Lightning hemmatorskade mot Edmonton. I den matchen gick fightern Zenon Konopka två fina ronder mot Zach Stortini och jag vill nog hävda att de vann varsin. Konopka har nu slagits inte mindre än vid 13 tillfällen denna säsongen, mest i ligan. Och faktum är att han aldrig varit bättre än vad han är nu. Jag vet att detta är ett kontroversiellt ämne och är verkligen inte ute efter att skapa debatt, men jag vet att många gillar denna form av underhållning så därför vill jag rekommendera sidan www.hockeyfights.com. Där läggs alla fighter upp från NHL och är helt gratis.

/~~/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0