Kommunderby och deckare

Som många av er redan vet så har det denna sensommarkväll spelats toppmatch i division 6, Emmaboda. Toppmatchens bägge parter bestod av seriesuveränen Vissefjärda GIF och förstås oss själva i Johansfors IF.
Vissefjärda hade inför matchen endast tappat poäng i en enda match som slutade oavgjort, övriga elva hade man vunnit. Någon ny vinst för polkagrisarna blev det inte i kväll, inte heller någon förlust eftersom kommunderbyt slutade mållöst 0-0.
Ett mycket rättvist resultat. Bägge lagen var jämna i stora delar av matchen med ett litet övertag till Vissefjärda i första och ett litet övertag till oss i andra enligt mig.

Vi spelade så här:
MV: Axel Karlsson
YB: Oskar Andersson (ut 85), Andreas Johansson (
ut- och inbytt vid flera tillfällen under matchen)
MB: Henrik Svensson, Henrik Ahlström
YM: Charlie Dziobek, Anton Gustafsson
IM: Zoran Cipra (C), Valter Johansson, Oskar Ahlström (+)
ANF: Adam Wellrup


AVB: Magnus Lundegårdh ( in och utbytt flera gånger), Henrik Nordström (in 25 ut 50), Tobias Fransson (spelade inte).

Matchen började lite trevande när två bra division 6-lag kände på varandra. Vissefjärda skapade per omgående ett gäng halvchanser men Axel Karlsson i målet var riktigt bra matchen i genom. Personligen fick jag markera en kvick och duktig grabb på deras mittfält och eftersom jag varken är särskilt kvick eller duktig så slutade det hela i en varning och ett tidigt byte för att vi skulle få fortsätta med elva man på planen. Jag kan tänka mig att matchen var ganska trist att titta på med väldigt mycket kamp och långa bollar, relativt ofta till helt fel adresser. Men så emellanåt så bröts tristessen av med något jättefint anfall från något av lagen som då inte bar frukt. Som sagt, en hård, tuff men i det stora hela en ganska juste match som logiskt slutar oavgjord. Skulle Vissefjärda nu vinna mot St. Sigfrid i nästa omgång så tror jag att man mer eller mindre säkrar kontraktet till femman nästa år.

I Yzerman-cupen så var det i dag Vissefjärdas allt-i-allo Tony Johansson som stod för poängutdelandet och han valde att fördela de så eftertraktade poängen enligt följande:

*** Valter Johansson
**  Adam Wellrup
*   Zoran Cipra


Tony och pratades vid på telefon alldeles nyss och Tony ville också ge ett hedersomnämnande till Axel som stod för en prickfri insats och jag kan inte annat än att hålla med min vän. I sammandraget ger denna utdelning följande ställning:

17, Henrik Ahsltröm
14, Zoran Cipra
9, Oskar Ahlström
7, Johannes Medin, Adam Wellrup
5, Axel Karlsson, Robin Franksson
3, Teddy Rydberg, Peter Andersson, Valter Johansson
2, Andreas Cornelsen
1, Henrik Svensson, Anton Gustavsson, Andreas Johansson


Detta innebär att Valle får äran att bära Rasmus Elms plusbindel på måndag när Alsjöholm står för motståndet. I övrigt knappade Zoran in en poäng på Henke, men då herr Cipra missar de kommande två matcherna så har Henke Ahlström en ypperlig chans att lägga in ett avgörande ryck i denna tävling!

Om jag får lyfta fram någon i Vissefjärda så väljer jag deras lagkapten och speedkula Jon Eriksson som hade många fina bataljer med vår egen speedkula Wellrup. En lite mindre snabb mittback i Vissefjärda och Wellrup hade satt minst två idag. Ante ´82 gör heller sällan en dålig match. Även den snabbe fan som jag hade på min kant förtjänar ett plus. Har dessvärre inte en aning om hans namn, men duktig var han.

Skönt att säsongen är i gång igen. Och skönt att känna att vi faktiskt hängde med Vissefjärda riktigt bra även om det antagligen inte fanns en enda aktör i blått och vitt som inte hade krampkänning efter matchen. Det är precis så som det ska vara i ett kommunderby.

Nu lämnar vi derbyt.

Har inhandlat mig sex stycken ölsejdlar på IKEA. Öl ska drickas ur sejdel för bästa upplevelse och just detta upplever jag just nu. Sejdlarna gick på hela nio spänn styck och är gjorde i Ryssland. Är dom gjorda i Ryssland är jag inte orolig för det känns om ryssarna vet hur alkohol ska intas...



... och om ryssarna vet hur alkohol ska drickas så vet uppenbarligen finnarna hur en sanning fungerar. Jag vet inte hur många gånger jag har ifrågasatt intelligensen hos i alla fall minst en av våra kära grannar i öst, men nu lyfter jag på hatten och bockar och bugar. Vårt broderfolk är mer klarsynta än vad de flesta svenskar är. Här är beviset. Finnarna hade aldrig i helvete tillåtit detta att ske.

En god vän tipsade mig på JIF:s jubileumsfest i somras om deckarna som är skrivna av journalisten Anders Roslund och kriminalvårdsdebattören Börge Hellström. Var på Dillbergs bokhandel igår och inhandlade de fyra första deckarna i serien. Roslund och Hellströms böcker sägs skilja sig ifrån uppsjön av deckare eftersom frågeställningen efter varje färdigläst bok är vem som är offret och vem som är brottslingen. Läste de fyrtio första sidorna av deras debutroman "Odjuret"  i går kväll och jag hade kalla kårar från sida ett tills det att jag lade i från mig boken.

I morgon blir det ytterligare en tur till Kalmar för att se när Kalmar FF förhoppningsvis spöar erkänt svårspelade Gefle IF hemma på Skansen. Vi åker in ett par timmar tidigare för att på så vis förhoppningsvis få tag i sittplatser, men även för att hinna få oss en bit mat och några bärs (ingen bärs för Jojje förstås!). Jag gillar lördagsmatcher i Kalmar. Jag gillar att åka dit ett par timmar i förväg och käka och titta på folk och dricka ett par pilsner. Helgnöje på allra högsta nivå. Förhoppnigsvis följer även Peter, Karro och Max med i morgon och då blir det ännu trevligare.


I morgon ser jag mer rött måljubel. Gärna med David Elm som målskytt.

" Vad fan sysslar hon med" undrade de finska journalisterna... En ytterst relevant fråga.

Nu tror jag att jag ska surfa vidare på nätet och gå igenom min dagliga skörd av bloggar som jag följer.

Med önskan om en god natt för er alla!

/~~/

Kommentarer
Postat av: Nicke

Speciellt tråkigt var inte matchen från åskådarhåll, utan tvärt om en ohygglig spännande tillställning mellan två bra lag.

2009-08-14 @ 23:14:33
URL: http://nicke-grozdanovski.blogspot.com
Postat av: Anonym

Killen på din kant var Niklas Lundmark iaf tills du och Henke bytte.

2009-08-15 @ 06:02:24
Postat av: Ante

Nicke:Så bra!

2009-08-15 @ 08:25:50
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

Anonym: Tackar ödmjukast för infon.

2009-08-15 @ 08:26:36
URL: http://yzerman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0