Sovjetunionen

Sitter och laddar för fullt inför kvällens aktiviteter nere på Johansfors IP. Lasse Mourinho ska bedriva träning med oss kunskapstörstande inom ämnet fotboll. Hoppas som vanligt på mycket folk och det finns enligt uppgifter som pekar mot en sjutton, arton man nere på den klassiska sjumannaplanen på IP. Att planen i sig är lite ojämn tycker jag personligen inte är något problem utan snarare ännu en sak att skylla halvtaskiga mottagningar och pass på. Det hör liksom till vårträningen för ett division sex-lag att träna på ojämna sjumannaplaner innan majsolen gör sitt till och gör många planer gröna,sköna och inbjudande. Egentligen hör det även till att bedriva vinterträning på en stelfrusen grusplan men det är vi skonade från i denna kommun vilket jag och många med mig är evigt tacksamma för.

Det ska eventuellt spelas match på Annandag påsk mot våra kommungrannar i Lindås/Långasjö. Vet inte hundra om det är spikat ännu men mycket tyder på att det kommer bli en match i alla fall. Det blir en sann värdemätare.

På Annandagen uppstod för övrigt Jesus som på på Långfredagen runt år 30 korsfästes av Pontius Pilatus. Bara i fall någon undrar varför vi firar påsk...

I morgon kommer det att bli samkväm hemma hos familjen Sjöndin.Bowling i Nöjeshuset först, sedan tacos och öl i Broakulla. Där har ni receptet på en lyckad påskfest. Påskbord i all ära, men tidigare nämnda kombination står över det mesta i matväg!

Är det någon därute som har en invite till Spotify och kan tänka sig att avvara den, hör av er till mig!!!

Sidney Crosby gick i natt som tredje spelare över den magiska 100-poängsgränsen i NHL när han genom två mål kröp upp på 101 poäng. Ryssarna Evgeni Malkin och Alexander Ovechkin har sedan en tid redan passerat den gränsen och att Crosby också gjorde det var nog viktigt för hela det hockeygalna Kanada. En tredje ryss, Pavel Datsyuk är på god väg även han. 97 poäng med tre matcher kvar och en hel del talar för att den spelskicklige ryssen även han lyckas kravla sig över för första gången i hans karriär.
Svenskarna då? Nicklas Bäckström fortsätter att imponera på mig och övriga hockeyälskare och har noterat ståtliga 85 poäng med två matcher kvar att spela och vinner av allt att döma den svenska poängligan i NHL. Tvillingarna Sedin följs sin vana trogen åt och har på 80 spelade match bägge två skrapat ihop 81 poäng vilket innebär att tvillingarna ligger på plats 13 och 14 i poängligan (Daniel ligger före Henrik i kraft av fler gjorda mål).

Annars är den stora svenska snackisen i NHL huruvida Nicklas Lidström ska hinna med att nå 1000-poängsplatån innan säsongen är slut. Lidström har i sin karriär hittils registrerat 996 pinnar varav 227 mål. Tre matcher kvar att spela och det återstår att se om Lidas blir den åttonde backen att klara av bedriften. Klarar han inte av det i år så lär han göra det nästa år om det nu blir en fortsättning för Västerås stolthet. han har varit med ett tag den gode Lidström. Så länge faktiskt att när han började i NHL som kom inte ryssarna från Ryssland utan från Sovjetunionen.

I kampen kring slutspelsstrecken så är det ovisst in i det sista.Stentuffa kamper om den så åtråvärda åttonde poch sista slutspelen i vardera conference rullar. NY Rangers tog en livsviktig seger i natt samtidigt som Florida Panthers förlorade. Två matcher återstår i Panthers och Rangers östra conference. I den västra står det mellan i första hand Anaheim Ducks,St.Louis Blues och Nashville Predators. I slutet på veckan vet vi.

Kalmar FF spelade ju som de allra flesta av er redan vet, oavgjort i premiären bort mot Gefle IF. Verkligen inget katastrofresultat utan snarare ett ganska väntat sådant. Att sedan matchbilden var sådan att KFF kanske borde fått med sig alla tre poängen är en anna femma. Dock jämnar sådant alltid ut sig sett över en hel säsong. Rasmus Elm blev genom sin straff premiärmålskytt och David Elm gjorde en gedigen insats på sin nya position på innermittfältet. Jag gillar verkligen att se honom där. Henrik Rydström gjorde en kanonmatch ochd en nye brassen Assis verkar vara pigg. Jag tror som jag har varit inne på tidigare att det finns gott hopp till en framskjuten placering även 2009.

Så till listan!

PLATS 7: Amir Trnacevic. Lindås BK. I perioder mellan 1996-2004.

När Amir kom till Lindås någon gång i mitten av 90-talet så hamnade han och hans kompis Edin i vårt p15 eller p17-lag. Innan deras ankomst hade vi varit en strykpåse utan dess like. När nyförvärven från Balkan trillade in så vann vi efter det varenda match. Har nog aldrig sett två spelare dominera på en fotbollsplan som dom gjorde. Och sköt hårt så in i helvete minns jag.
I seniorsammanhang så vet jag inte riktigt hur det gick för Edin, men för Amir gick det lika bra där som i pojklaget. Sjukt snabb med bollen och med finter som fick division fyra- och fembackar att se ut som den schweiziske hockeymålisen vid Linus Omarks straff, dom låg med andra ord oftast bara och sprattlade.
Stengårt skott som sagt och en teknik utöver det vanliga. En riktig vinnare. Vann något år kommunskytteligan på herrsidan och vann väl den interna skytteliga i varje lag han representerade så gott som varje år.
Flyttade några gånger mellan Lindås BK och Emmaboda IS och var väldigt lyckosam i bägge föreningarna. Tog sedan steget uppåt i divisionerna och hamnde i Karlskrona AIF och gjorde enligt uppgift ganska bra i från sig även i division två. Återfinns nu i Jämjö. Mycket omtyckt och trevlig grabb som det ryktades om att han var på väg tillbaka till kommunfotbollen och spel i EIS. Tyvärr verkar det bara vara rykten.

Nu må väskan packas för om jag någon gång själv ska hamna på denna lista så lär det behövas träning, träning och åter träning... ähh vem försöker jag lura... Sanningen är snarare den att tränar man ordentligt kan man unna sig ett par pilsner och en extra klick bearnaisesås till helgen!

/~~/

Kommentarer
Postat av: PaKkE

Du har en invite i din mailbox :-)

2009-04-08 @ 23:34:11
Postat av: AK

Ante: Om jag var KFF-supporter skulle jag vara rätt orolig efter att ha läst din säsonganalys:

"Jag tror som jag har varit inne på tidigare att det finns gott hopp till en framskjuten placering även 2009."



Åtminstone om man minsn vad du skrev här inför Nybro Vikings premiär o hur det gick sen...:

"Trots att resultaten på försäsongen inte direkt har gett kommande allsvenska motsåndare skrämselhicka så tror jag ändå att Vikings med lite flyt kan gå en fin säsong till mötes."

2009-04-09 @ 09:11:05
Postat av: Ante

PaKkE: Tack och bock! Jag är skyldig dig en!

2009-04-09 @ 13:21:13
URL: http://yzerman.se
Postat av: Ante

AK: Som jag skrev så hade Vikings med lite flyt kunna gjort en fin säsong. En säsong präglad av oflyt och dåliga resultat innebar att så inte blev fallet. Om jag säger så här så tror jag att Kalmar har större chans att hävda sig i fotbollsallsvenskan än vad Vikings hade i hockeyns dito. Håller faktiskt en tumme för TAIF uppe i Haparanda i afton!

2009-04-09 @ 13:23:48
URL: http://yzerman.se
Postat av: AK

Ante: Mmm...fast inte ens din tumme hjälper,...:-( Godnatt grymma jord

2009-04-09 @ 20:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0