Tråkiga Kalmar

Redan helg igen! Det är inte klokt vad veckorna rusar iväg. Trots en riktigt tuff vecka på bruket så blev det tillslut fredag ändå. Och det gick som sagt fort som fan!

Kan man bli annat än imponerad av Kalmar FF:s bragdmatch i Rotterdam, i går kväll? Man inte bara vann matchen mot Feyenoord utan man gjorde det rättvist.
För er som inte är så insatta vill jag poängtera att Feyenoord inte är vilket halvtaskigt europeiskt lag som helst, för så är inte fallet. Feyenoord vann hela UEFA-cupen så sent som 2002 och laget har haft spelare som Johann Cruyff, Henrik Larsson, Ruud Gullit, Ronald Koeman, Wim Jansen, Pierre van Hooijdonk, Johan Elmander, Dirk Kuyt, Ove Kindvall, Tobias Linderoth, Giovanni van Bronkhorst (som var lagkapten i går),Salmon Kalou, Jon Dahl Tomasson och Robin van Persie för att nämna några. Med andra ord en viss skillnad mot Racing Union från Luxemburg.

Kalmar började piggt som tusan och var minst lika bra som holländarna i första halvlek, och även om motståndarna möjligtvis ägde bollen lite mer än Kalmar så var det svenskarna som skapade det absolut farligaste chanserna genom främst Patrik Ingelsten som nog borde ha satt åtminstone ett av sina frilägen. Nu blev det inte så. Feyenoord hade även dom en jättechans när en reltaivt omarkerad spelare fick nicka bollen ungefär från straffpunkten mot Wastå i holken. Nu behövde inte den forne Torsås-keepern ingripa då De Guzman nickade bollen utanför.

I andra var Kalmar FF bättre än sina betydligt mer europacup-rutinerade motståndare och skapade många fina chanser men det skulle behövas två forna forsare för att få det holländska storlaget på fall. I den 72 minuten tilldöms KFF frispark som förvaltas på bästa sätt. Rasmus Elm slår en mycket fin och hård boll mot straffpunkten som Viktor Elm möter med huvudet/axeln och förpassar på så sätt bollen förbi Henk Timmer i målet. 1-0 stod sig sedan matchen ut och jag vill nog påstå att Viktor Elm aldrig gjort en bättre match i KFF-tröjan. Inte som jag har sett i alla fall. Heerenveen är antagligen nöjda med sitt fynd i dag och Viktor visade med besked att han kommer att kunna mäta sig med de bästa även när han i december blir utlandsproffs.

Nu gäller det bara för Kalmar att inte bli övermodiga inför returmatchen på Borås Arena om två veckor. Kalmar har ett utmärkt läge men jag tror inte att Feyenoord har gett upp ännu.

Jag skrev ju igår om ishockey i allmänhet och om matchen mella Nybro Vikings och Västerås i synnerhet och glömde ju gnälla på det jag egentligen tänkte gnälla på!
Spelarentrén??? Vad var den? Det var det lamaste jag har sett på tusen år i Victoriahallen. Och vem fan hade hand om musiken där i onsdags? Ska man spela Guns n´ Roses klassiker " Welcome to the Jungle" så ska man spela den högt. Annars ska man ge fan i att spela den alls. Tidernas kanske bästa låt för övrigt.
Victoriahallens ljudanläggning fick min gamla kassettbandspelare från 1983 att framstå som en Manowarkonsert i jämförelse med det usla ljud och den in i helvete snålt tilltagna volymen på musiken... Vrid upp ett par hack till nästa gång och lägg ner lite energi på spelarentrén. Bara ett tips.

Vincent Lecavalier blev idag utsedd till lagkapten för Tampa Bay Lightning. Det var tamejfan på tiden.

I helgen blir det relativt lugnt. Förvisso kräftskiva i morgon men eftersom det är match på söndag eftermiddag så får det bli en kräftskiva av det lugnare slaget. Åtminstone för mig. Jag kan nämligen inte spela fotboll bakis. Jag kunde det förr i tiden när man spelade i Lindås B-lag. Då var de flesta ganska slitna på söndagarna. Men jag fixar inte det längre så därför är det inget alternativ att festa dagen innan match. Är dessutom väldigt sugen på att vinna matchen och då hjälper inte heller en bakfylla till så värst mycket. Jag får hålla mig till saft...

I morgon eftermiddag så tror jag att jag ska se när Lindås/Långasjö kämpar förr nytt kontrakt i femman när man på tar emot Tvärskog på Lindåsvallen. Det är upplagt för dramatik eftersom ungefär halva den serien riskerar nedflyttning och både Lindås/Långasjö och Vissefjärda finns med i riskgruppen. Norrliden är redan rökta så därför finns det bara en nedflyttningsplats för övriga lag att undvika. Kan vara nog så svårt... Det kan alltså bli ytterligare ett kommunlag i Emmabodasexan nästa säsong. Vi får snart döpa om den serien till "kommunmästerskapet" !

Är det så här övriga världen ser på oss svenskar??

/~~/


Kommentarer
Postat av: AK

Personligen tycker jag nog ni i JIF också får ta o slipa lite på det där med spelarentrén faktiskt...:-)

2008-09-19 @ 19:54:19
Postat av: Tappen

Skandal att sno Taifs gamla intro låt welcome to the jungle... hitta på ngt eget!

2008-09-19 @ 20:20:51
Postat av: Ante

AK: Vårt intro är väl bra...!

2008-09-19 @ 21:16:49
URL: http://yzerman.blogg.se/
Postat av: Ante

Tappen: Om det ändå hade varit såväl att Nybro använt "Welcome to the Jungle" som intro. Så var det tyvärr inte, den spelades i en periodpaus på lägsta hörbara volym... Nybro hade inget intro alls att tala om.

2008-09-19 @ 21:18:19
URL: http://yzerman.blogg.se/
Postat av: Tappen

Aha så går det när man skummläser....:)

2008-09-20 @ 14:27:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0