Swedbank Cup

Vilken skillnad på inställning det var från vår sida idag jämfört med Nybro Open förra veckan. Som natt och dag . Vi spelade stundtals riktigt bra och rubbade flera av favoriterna

Match 1. Johansfors - Lessebo 3-0.
Vi fick precis den start vi behövde och besegrade ett för dagen väldigt svagt Lessebo. Jag rullade in första målet efter några minuter ochn sedan avgjorde Henke Nordström matchen med en djävulsk kanon som spelade flipper spel innan den letade sig upp i krysset. Charlie Dziobek punkterade sedan tillställningen när han på slutet nickade in 3-0. Sammantaget en väldigt bra match från vår sida där alla kämpade och slet och då blir det väldigt mycket enklare att vinna matcher.

Match 2. Johansfors - Bodabruk 0-0.
Bruksderbyt blev precis som väntat en tät match med väldigt lågt tempo. Jag tar själv på mig ansvaret till att vi inte vann matchen då jag brände två jättelägen. Boda var inte alls uddlösa utan visade att dom kommer bli en tuff nöt att knäcka i serien senare i år. Axel i vårt mål fick briljera ett par gånger på klara Boda-chanser.
Smågrinigt och småfult och en hel del varningar men ett rättvist resultat på det stora hela.

Match 3. Johansfors - Emmaboda IS 1,  0-4.
Den enda riktiga plumpen i protokollet kommer väl här. EIS gör precis som dom vill med oss under matchens samtliga 16 minuter och borde kanske till och med ha haft något mål till. Vi har lite för stor respekt för Emmaboda och bjuder dom på lite för mycket ytor som dom inte är sena på att utnyttja. Ett katastrofalt byte av oss,där jag själv var inblandad i högsta grad, genererade i att EIS enkelt kunde göra matchens första mål och sedan rullade det på.

Match 4. Johansfors - Lindås BK 2,  1-2.
Prestigemöte för min egen del.Lindås ställde upp med gamla sköna namn såsom Ricke Magnusson, Fidde Karlsson,Ante Gusten och Daniel Johansson. En väldigt fin kämparinasats av oss som borde ha renderat i poäng åtminstone. Lindås tryckte på och förde spelet men det var vi som hade de farligaste chanserna.Bland annat sköt jag själv ett skott i stolpen på LBK:s totalt frånvarande målvakt David Strand som efter matchen mer eller mindre kom fram till mig och sa att jag var den bästa fotbollsspelare han någonsin mött, typ så sa han om man läste lite mellan raderna vilket jag är bra på. Efter ett tag så gjorde dock Danne Johansson 1-0 och då trodde jag att det skulle bli tufft men i stället tände vi ännu mer och efter ytterligare några minuter så kunde Henrik "Lillen" Svensson peta in kvitteringen. I detta läge återstod bara någon minut och allt kändes bra. Men i matchens sista sekund tilldöms LBK en 10-meters-straff efter att en av våra spelare fått bollen på handen. Det säger jag ingenting om. Nutte tjafsar i denna vevan till sig ett rött kort och bes lämna planen. Han gör så och domaren blåser för att straffen ska slås och Fidde missar möjligheten, men då upptäcker domaren att Nutte inte har lämnat hallen(!!) bara planen och straffen döms om under rejäla protester och denna gång byter Lindås straffskytt och skickar fram Ricke som väldigt vackert sätter den och LBK tar därmed alla poäng av oss lite snöpligt. Riktigt virrig och märklig domarinsats i den matchen. Det hade inte Stefan Söderqvist (vilade den matchen)sjabblat bort det är jag helt övertygad om.

Match 5. Johansfors - Orrefors 1-1.
Sista matchen och endast teoretiska möjligheter återstod för att få spela i söndagens slutspel. Orrefors hade innan denna avlutande match inte tappat en enda poäng och imponerade stort. Dom börjar också bäst mot oss och skapar lite ströchanser och till slut orkar vi inte stå emot och släpper in ett mål som vi egentligen nog hade kunnat undvika om jag och Dennis hade pratat bättre med varandra. Men precis som i Lindåsmatchen tänder detta oss och vi lyckas ganska omgående forcera in 1-1 genom Andreas Klevtun. Efter detta tycker jag att vi skapar dom hetaste chanserna och borde nog ha avgjort på någon av chanserna. Jag själv missade återigen ett fint läge.

Tabell grupp 2
1) Orrefors IF ... 13p (+17)
2) Emmaboda IS 1 ... 10p (+6)
3) Lindås/Långasjö 2 ... 8p (0)
-----------------------------------------
4) Johansfors IF ... 5p (-2)
5) Bodabruk GoIF ... 2p (-9)
6) Lessebo GoIF ... 2p (-12)

Sammanfattnigsvis så gör vi en bra turnering där revanschlustan efter Nybro Open visade sig vara fin tändvätska i många av dagens matcher.
Vi gör bara en riktigt dålig match (mot EIS) men annars så kämpar vi på bra för varandra och går in bra i närkamper. Dagens tre stjärnor i JIF:
* * *  Axel Karlsson var vårt lags genomgående bästa spelare och utan honom hade vi inte tagit så många poäng som vi gjorde.

* * Henrik " Lillen" Svensson kämpade och slet som ett djur turneringen igenom och var vårt främsta offensiva vapen. Målskytt mot Lindås.

* Henrik Nordström var vår bästa back under dagen

Bubblare får väl vara Dennis som hamnade precis bakom mig i vår interna omröstning om vem som springer snyggast. Jag vinner alltid då jag har ett oerhört graciöst löpsteg...
 
Alla kämpade också väldigt bra idag. Bra jobb gubbs!

I övrigt så står mitt tips om att Vissefjärda och EIS 1 kommer mötas i final fast. EIS imponerade emellertid inte idag men har ett så pass bra lag att det ska mycket till om man slarvar bort det i morgon. Jag hoppas förstås mycket på LBK men jag tror att träningsvärken kan sätta en del käppar i hjulet för dom i morgon. Och sedan måste Hallgren-Olsson sluta filma så förbannat. Jag var i en situation med honom där han solklart skulle ha den frispark han blev tilldömd men varför slänga sig som en klubbad säl???

Lycka till i morgon allihop som fortfarande är med!
/~~/




Kommentarer
Postat av: HM

Om träningsvärken är för stor så kan LBK/LGOIF ha ett trumfkort att stoppa in.

2008-01-12 @ 19:09:56
Postat av: Ante

Jag kan inte fatta varför du inte blev uttagen från första början. Ett sådant sparkapital!

2008-01-12 @ 19:15:36
Postat av: Träningsverk?

Kan boda spelars sitta o dricka öl i sporthallen o gapa kvällen före match o sen spela på morgonen kan säkert Lbk orka spela trots lite träningsverk

2008-01-12 @ 19:51:25
Postat av: Ante

Träningsverk: Du har nog rätt där...

2008-01-12 @ 19:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0