Gamla godingar

Decemberkvällarna är mörka utav bara fan. Men någonstans i illusionen av en decemberkväll så finns det ett vitt tjockt snötäcke,gnistrande kyla och stjärnklar himmel. Detta beror säkert mest på att alla bilder och illustrationer med julmotiv,samt alla världens adventskalendrar och liknande attiraljer alltid är avbildade med snö och kälkar, tomtar och renar. I södra Sverige i verkliga livet existerar inte den bilden mer än kanske max en gång per tio år. I stället är tyvärr december en månad fylld av regn,rusk och plusgrader. Sannerligen inte många plusgrader men ändå tillräckligt många för att man ska bli irriterad på dom. Nej, jag tycker att Moder Natur kan se till att skicka ner 40 cm snö i slutet av november som sedan vackert ligger kvar och pryder december för att sedan, inte övergå till slask i januari utan ligga kvar tills efter alla barnens sportlov för att sedan försvinna på några dagar för att ge plats åt våren.
I verkligenheten är det så här:

November innebär regn ifrån alla möjliga vinklar, konstant mörker samt inte en ledig dag från jobbet förutom helgerna.

December, som faktiskt är min favoritmånad, innebär regn från alla möjliga vinklar, konstant mörker som förvisso lyses upp av alla trevliga juldekorationer, eventuellt kan några enstaka nätter med minusgrader förekomma för att göra det jävligt att ta sig till jobbet då min cykel inte gillar halkan nåt vidare. På julafton tittar man alldeles för ofta ut på en gräsmatta som är grönare än många är under hela året. Nyårsnatten har dock en tendens till att vara kall utav bara fan.

Januari är oftast iskall,men då känns det som det kvittar och man börjar tröttna på kylan innan den knappt kommit.

Februari brukar vara årets kallaste månad, men den är så kort så den kommer undan med det. Man tänker: jaja, februari har bara 28 dagar och sedan är det mars och då börjar våren...

...men se det gör den inte, för när mars börjar så brukar också den allra största mängden snö komma och sedan brukar alltid den obligatoriska -25 graders veckan infinna sig här. Jag har verkligen inget emot riktigt kallt klimat. Vi nordbor behöver det. Det är bara det att jag vill ha det i december och inte när våren ska bryta ut.

April och maj är förrädiska. Man vet aldrig om man ska vakna upp till 24 grader och solsken eller till en klassisk novemberdag.

Och sedan är det sommar igen.

Nä, jag har skrivit det för och skriver det igen. Jag gillar verkligen vintern, när det väl är vinter. Regn och slask finns nog ingen som tycker om.

Har hittat en del gamla godingar från 80-talet på youtube. Håll till godo.
The Phantom of the Opera. Sofia Källgren som här inte kan varit mer ån typ tjugo måste ha varit populär bland hanarna i konungariket vid denna tidpunkt...

Sankta Cecilia. Denna oerhört trallvänliga schlagerlåt som faktiskt kom tvåa 1984 bakom Herrey´s. Lotta Engberg och Göran Folkestad. Lotta Engberg hette Pedersen och Folkestad påminner om någon, men jag vet inte vem. Denna låt är så charmigt töntig att den blir bra. Om Lotta Engbergs kläder var det hetaste man kunde ha 1984 så är jag väldigt glad att tiderna förändrats. Parets koreografi borde läras ut till varje mellanstadieelev under gymnastiklektionen.

100 %. Mer Lotta Engberg. Här betydligt raffigare klädd och nu börjar man förstå varför Filip Hammar hävdar att hans så kallade frikort gäller henne. Triple & Touch med Lasse Kronér i spetsen dominerar. Och Triple & Touch var fyra i originaluppsättningen. Håkan Glänte är den fjärde. Han ses numera som kapellmästare i På Spåret. Alla grabbarna förutom Kronér är dessutom berikade med urläckra, tidsenliga hockeyfrillor.

Jimmy Dean. Gruppen hette Troll och jag minns denna låt mycket väl då Henke fick LP:n på någon födelsedag. Vi gdiggade denna låt samtidigt som vi byggde legoborgar och slogs om vem som skulle få vara den häftigaste legogubben. Jag tror den kom 1989, men det kan ha varit 1990 också.

Proud Mary. Inte med CCR men väl med Carola och Hasse Andersson. Versionen är enligt mig ganska pissig men hela videon vägs upp av att "Kvinnaböske" frågar Carola hur porrigt som helst om "dom inte ska busa lite ikväll".  Säga vad man vill om Carola, men sjunga kan hon.

Teaser Japanese. Per Gessle och kompani har alltså hyrt in en japansk kvinna endast för att vid ett par tillfällen läsa några meningar som definitivt varken gör från eller till enligt mig. En grej hade väl varit om hon stannat kvar och dansat lite eller doat i bakgrunden, men icke. Gessle ser för övrigt ut som sju svåra år.

Nu tar vi dom. Kanske den mest kända sportlåt som någonsin gjort i Sverige och förmodligen även den bästa. Hockeykämparna (Håkan Södergern,Thomas Rundqvist, Anders Eldebrink, Jonas Bergkvist samt någon kille som jag antagligen borde känna till) är hur tuffa som helst. Skulle vilja se en sån video med Sundin,Forsberg,Lidström och de andra.

I was lucky. Synthargrabbarna som kallade sig för "So What" fick i alla fall stora delar av min klass i lågstadiet att önska sig en synth av farbror tomten i julklapp. Första bakslaget kom redan när man upptäckte att det inte alls hette "synth" utan snarare "keyboard" eller ännu mindre coola "elpiano". Jag fick dock en keyboard och började så sakteliga lära mig spela. Jag gick en ytterst oglamourös keyboardkurs hos virtuosen Torgny Berntsson. Dock hade få den talangen som västeråsgrabbarna i videon hade och därför fick man nöja sig men att spela på diverse olika musikuppvisningar inför föräldrar som i alla fall var glada att slippa höra ännu en blockflöjtskonsert.
Jag lade ganska tidigt ner min dröm om att bli en tuff syntare och blev senare trummis i bandet "The Leftovers" med för egen del väldigt varierande resultat.

Har varit och spelat fotboll ikväll. Inte med JIF som man kan tro och som kanske hade varit brukligt. Dock inte heller med något annat lag utan med kompisgänget Emmaboda FF som spelar i B-hallen på tisdagar.

Har även fixat flyttlådor precis som jag sa att jag skulle. Fick väldigt god hjälp av min mor dock. 

Nu får det vara bra för idag!

/~~/


Kommentarer
Postat av: AK

Ante efter kvällens uppvärmning-..här är nåt för EFF inför nästa seans...:-)

http://uk.youtube.com/watch?v=XAFZa-7pEwg

2008-12-02 @ 23:54:12
Postat av: Johan Weidner

Tjena Ante, vore bra och kul om ni slutar kalla det ni gør i sporthallen før Emmaboda FF då det redan finns ett utomrdentligt korpenlag med just det namnet... ff/Default.asp" rel="nofollow">http://www.svenskafans.com/grusplan/emmabodaff/Default.asp

Postat av: Johan Weidner

Blev lite fel, ff/" rel="nofollow">http://www.svenskafans.com/grusplan/emmabodaff/ ska det ju givetvis vara.

2008-12-03 @ 08:28:32
Postat av: AK

Johan: Vad då redan finns?

EFF har funnits i B-hallen o kallats för just detta sedan det startade 2006...

...men bekymrar sig däremot inte det minsta över att ett korplag i Malmö försökt sno det namnet...:-)

2008-12-03 @ 09:31:11
Postat av: Johan

AK: Okej, førlåt mig så mycket, hemskt dåligt av mig att inte veta att ni kørt någon grej i B-hallen sen 2006 och kallat det før EFF, æn en gång. Førlåt...

2008-12-03 @ 13:23:13
Postat av: Anonym

Danskjävel!

2008-12-03 @ 14:07:15
Postat av: Ante

AK och Johan Weidner: Kunde inte bry mig mindre i den frågan. Vad gör det om bägge grupperna kallar sig för EFF? Nu tycker jag att vi är glada i stället. Det är ju snart jul!

2008-12-03 @ 17:21:04
URL: http://yzerman.se
Postat av: Johan

Det gør ingenting så længe alla har kul med fotbollen! Ville bara informera sællskapet. Och du som ær namnløs, jag ær ingen "danskjævel", snarare "norrbagge".

2008-12-04 @ 09:47:08
Postat av: AK

Johan: Ojdå. Nä det kan du inte gärna vta. Det är ju bara en plojgrej vi haft här.

Men det var liksom en smiley på slutet i mitt förra inlägg, tänkte bara hugga lite när du skrev om att byta namn. Tanken var liksom att inlägget skulle tas med ett leende...:-)

2008-12-04 @ 20:07:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0