Usain Bolt

I kväll är det så kallad "frikväll" för mig. Frikväll innebär att det inte är någonting alls inplanerat i schemat. Torsdagskvällar har en tendens att att ofta bli frikvällar och är därför en oftast väldigt skön kväll. Jag kör fortfarande efter principen att man ska försöka klara av alla veckans mindre roliga aktiviteter i början av veckan för att på så sätt verkligen kunna ta det lungt och ha roligt på helgen. Hade därför tänkt att ta ett varv med min kopis dammsugaren denna afton men eftersom Johanna igår när jag tränade,sett till att lägenheten är kliniskt ren har jag obegränsat med fritid i kväll. Har dock lovat att ha lite mat färdig till henne efter hennes träning som i kväll börjar redan klockan 17.00.

I kväll spelar också Kalmar FF semifinal i Svenska Cupen borta mot Hammarby.  Jag tror dom tar det. När man inte kan lite på Sveriges "bästa" idrottare i Peking så får man lita på de som fortfarande är kvar i hemlandet så därför tror jag att Kalmar visar Hammarby var skåpet ska stå och på så vis kvalificera sig för ännu en cupfinal.
Jag antar att det har med KFF:s framgångar i cupen att göra men visst tusan har väl den blivit mer intressant de sista åren? Det tycker i alla fall jag. Jag har alltid skitit högaktningsfullt i den tävlingen tidigare men nu på senare tid har jag faktiskt varit riktigt intresserad. Som sagt så har det nog en hel del att göra med att jag håller stenhårt på Kalmar, men likväl. 4-2 till KFF i kväll.

Annars har veckan flutit på i ganska maklig takt. Jag är tillbaka på VikingLine efter ett par veckors inhopp på en annan monteringslina. Lasse Franzén och jag är därmed återförenade till enorm ömsesidig förtjusning vilket känns bra. Det är viktigt att man trivs på jobbet. Frisk däremot, fick även han göra ett inhopp på en annan lina men kommer antagligen inom kort att återfinnas där han hör hemma. På VikingLine.
Lasse Franzén, som har titeln "Sammankallande" i VikingBowlingen har beslutat att  nästa speldatum kommer att bli på torsdag i nästa vecka, klockan 16.00. Den tidiga timmen beroende på att Nöjeshuset hela augusti fortfarande har sommarschemat kvar vilket knappast gynnar oss i vårt tidskrävande spel. Om en vecka är denna mytomspunna tävling således igång.

Annars handlar ju det mesta i dessa dagar om OS

Usain Bolt. Vilken man... Han inte bara tog OS-guld och slog världrsrekord på 100 meter. Han gjorde det även på 200 meter vilket är ännu mer otroligt. Att det tidigare 100-metersrekordet skulle ryka snart hade i varje fall till och med jag räknat ut. Afasa Powell, Tyson Gay och Usain Bolt själv har länge varit och nosat i trakterna kring det nya världsrekordet som lyder på 9.69 sekunder. Men att Michael Johnsons klassiska 19.32 från OS i Atlanta 1996 skulle slås trodde jag aldrig. När Johnson själv slog rekordet kapade han det gamla världsrekordet, som innehölls av någon italienare om jag inte missminner mig helt, med ungefär fyra tiondelar vilket är ungefär som om någon skulle hoppa 2.50 i höjd känns det som.
När Usain Bolt ställde upp vid starten till loppet trodde jag inte att han skulle kunna rå på rekordet. Att han skulle vinna OS-guld även på 200 meter fattade jag, det fattade jag redan när han flaxade med armarna i 100-metersloppet. Men att han skulle kunna matcha Johnsons rekord trodde jag sannerligen inte. Nu gjorde han det. 19.30, halvåtta-rekordet som det redan kallas.Han slog det med två hundradelar av en sekund.  Två ynka små jävla hundradelar av en sekund...Tid som egentligen inte finns i den vanliga världen ,men tid som är som timmar i sprintlopp. Om Johnsons tidigare rekord jämfördes med 2.50 i höjd så tror jag att man kommer hoppa över nio meter i längdhopp innan någon (förutom Bolt själv)kommer att rå på Bolts tid från det för evigt klassiska 200-metersloppet. 
OS-friidrottens givna kung.
Han får nog dela på epitetet Spelens Kung tillsammans med Michael Phelps som förvisso slog 250 olika världsrekord känns det som, men av någon anledning känns det som att Bolts rekord smäller ofantligt mycket högre. Phelps rekord att i samma spel ta hem åtta guldmedaljer är dock helt fantastiskt. Det kommer aldrig att slås tror inte jag. Jag ser inte hur man, eller vem som skulle kunna göra det i så fall.Det lär inte bli jag i alla fall. Inte heller Lasse Franzén.

Svenskarnas fiaskospel fortsätter. Tre ynka sketna silvermedaljer och ett brons... För helvete, vi hade ju en av de största trupperna av alla. Länder som Bahrain, Uzbekistan och Mongoliet ligger ljusår före oss i medaljligan och jag vågar lova att om man bakar i hop de tidigare nämnda tre natoiners trupper så är dom lik förbannat inte fler än vad som ryms i en folkabuss.
Bahrain, Uzbekistan och Mongoliet är heller kanske inte direkt kända för sina ypperliga träningsmöjligheter, sina bidrag från diverse olympiska kommitéer även om just arabstaten Bahrain ibland helt sonika köper över duktiga idrottare från till exempel Kenya för att på det sättet vinna guldmedaljer i OS. Rätt eller fel. Före oss i medaljligan ligger dom i alla fall.
Mongoliet köper knappast in några idrottare, dom precis som uzbekerna är helt enkelt bättre på idrott än vad vi svenskar är.


Tyckte förvisso synd om Susanna Kallur. Jag tycker hon är en förträfflig idrottare som har allt en förebild ska ha. Hon var värd mer än att ramla på första häcken. Men samma sak hände ju sedan amerikanskan, tillika spelens vackraste kvinna , Lolo Jones i finalen. Så uppenbarligen händer det även andra än oss svenskar.


Lolo Jones.
Bilden är tagen från Wikipedia.


Stefan Holm gjorde vad han kunde och får väl klassas som godkänd även om jag helt ärligt hade förväntat mig att Stefan skulle ta en medalj. Något som han själv också antagligen förväntat sig att döma på blicken han hade när han traskade av mattan för sista(??) gången i karriären.

Guldförväntningar hade jag tydligen i morse också när någon form av segling skulle avgöras där det svenska ekipaget med Fredrik Lööf i spetsen hade ett guldläge inför medaljseglingen. Det enda som inte fick hända var att engelsmännen kom före dom i mål, då skulle det bli brittiskt guld. Och hände det lik förbannat så fick man inte komma sist, då skulle man även tappa silvermedaljen.
Den svenska båten kom sist... Och jag blev inte ens förvånad.

Härom dagen blev någon annan svensk seglare bortmarkerad av någon annan engelsman...

Nu har i alla fall det gamla gardet tagit tag i saken. Jörgen Persson slog ut den gamle bordtennisvirtuosen Samsonov från Vitryssland. I vanliga fall brukar kombinationen Sverige-Vitryssland i OS-sammanhang sluta med megafiasko, men gamle Persson visade fina takter och spelar kvartsfinal. När vet jag inte. Nöj dig nu inte med detta Jörgen utan sikta uppåt! Han möter i alla fall en annan gamling, Zoran Primorac, som precis som Persson var med redan när bordtennisen uppfanns höll jag på att säga, när bordtennisen introducerades i olympiska sammanhang 1988 i Seoul.

I morgon är det så dags för Carolina Klüft. Hoppas innerligt att hon kan ta en medalj. Vid det här lagret vet alla att jag anser att hon redan nu borde ha haft ett OS-guld hemma i byrålådan, vilket hon förvisso har, men jag menar ett från årets spel. Det betyder emellertid inte att jag inte håller på henne i längdhopp.Jag kommer att sitta som klistrad i morgon eftermiddag och vråla som en galning vid bra hopp från Carro. Jag kaninte så mycket om de övriga i startfältet, och det tyder kanske på att det inte är tidernas mest namnkunniga hoppartjejer som ska hoppa final i morgon eftermiddag.
Klüft kan mycket väl ta en medalj, och det behöver vi ädelmetall-törstande svenskar.

Emma Green gick till final i höjdhoppet. På 1.93... Hon blir nog farlig... not.

Jag hoppas verkligen att inte Usain Bolt eller Michael Phelps är dopade... Det hade förstört hela magin med OS.

Nu ska jag förbereda mig inför Kalmars match som enligt KFF:s hemsida börjar 18.00 och enligt Sportbladet börjar 19.00.

/~~/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0