Gissa spöket

I dag är det Halloween, jag måste erkänna att jag inte riktigt var emd på det förrän det stod två små spöken utanför dörren och frågade efter godis. Eftersom jag är en hälsosam man så finns inget godis på 49:an under veckorna eftersom frestelsen då hade blivt för stor för mitt ultrasvaga psyke. Barnen utanför dörren fick nöja sig med några bitar sockerfritt Extra och kommer med all sannolikhet att svsky mig för en lång tid framöver. Det minns man ju själv när man var liten och gick påskkärring och kom till ett hus där godis inte var ett alternativ att få i sin korg utan istället fick man några vindruvor eller på sin höj ett äpple. Man avskydde dom människorna.Ryktet gick dock jävligt fort runt kvarteret om vilka som inte hade godis att erbjuda och följdaktningsvis så blev dom husen nästan helt utan både påskkärringar och egengjorda teckningar. Det slog mig just nu att det kanske var poängen...
Jackpoten var emellertid dom som gav pengar. Oftast tioöringar som ingen ändå gillade men ibland faktiskt enkronor och någon ytterst enstaka gång kunde man få en femma i korgen. Fick man en femma så bytte man kläder och sjal med någon yngre påskkärring som inte vågade säga emot och sedan väntade man en halvtimme och efter det ringde man på igen i hopp om en ny femma. Jag minns inte om det funkade...

Mitt samvete började dock gnaga lite och jag åkte för någon timme sedan ner till Konsum för att införskaffa lite godis till barnen som vi trodde skulle ringa på men efter det att jag kom hem så har det inte varit en enda här. Ryktet spred väl sig att jag bara erbjöd äckliga sockerfria tuggummin.
Nu har vi snart ätit upp allt godis själva anyway...

När jag stod i kön,det var för övrigt den längsta kön någonsin typ, på Konsum så kände en alkoholiserad farbror sig aningen pratsjuk och när det var hans tur att betala så passade han på att samtala lite med kassörskan om livet i allmänhet och andra kunders varor i synnerhet, han blev stående där i säker tio minuter men tyckte att gensvaret var för dåligt och lomade bort för att "gissa spöket" strax innan det var min tur att betala.
Den alkoholiserade mannen hade för övrigt parkerat sin cykel inne i Konsum.


Ett flertal har varit på mig angående gårdagens uttalande om att jag skulle besitta en "kropp som en grekisk gud". Detta var alltså ironi. I själva verket så börjar jag se en begynnande ölmage och kan väl närmast liknas vid en daggmask som svalt ett äpple.

Jag visste inte att Halloween hade slagit igenom så stort i Sverige och måste erkänna att jag nog aldrig sett så mycket folk ute en onsdagskväll. Detta påpekade även den alkoholiserade mannen på Konsum. Kommersiellt jippo? Kanske det men ett bra och trevligt sådant i såfall!

Någon som vet vem "gissa-spöket" på Konsum var? Jag ville gärna gå dit och gissa men jag fick inte för Jojje. Medelåldern där var åtta så jag trodde jag skulle ha en bra chans att kamma hem första priset men jag fick som sagt inte chansen. Kanske nästa år...

Nu tror jag att jag ska gå in till grannen Fagerström och köra "trick or treat" tills det att han ger mig iallafall 500 spänn, sedan fortsätter jag till Medin.
/~~/


Kommentarer
Postat av: Ante

Jag hade gärna åkt skidor och kollat på NHL i USA men det är bara den lilla detaljen att vårt lottöppnande inte har genererat fullt så mycket pengar ännu plus att jag tror att övriga inte riktigt delar mitt intresse för hockey . Och för att vara petig så är endast två av åtta närmre 20 än 30...Det var ingen rolig tanke...

2007-11-01 @ 21:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0