Kalops

Fredagseftermiddagar brukar i 48 fall av 52 betecknas som någonting odelat positivt. Dock inte under semestern. På semestern när fredagseftermiddagarna kommer så drabbas man av en liten våg av ångest eftersom man inser att man snart står ner på WWW och svär över att skyddsskivorna inte passar in i hålbilden på strålringarna.
Men man ska kanske inte klaga så mycket än. Tre veckor kvar och på söndag drar vi till Rhodos.

Igår var det Casablanca som vanligt på torsdagskvällarna. Som vanligt var det trevligt att träffa lite folk och dricka lite bärs. Den kombinationen tror jag nog att jag skulle kunna ägna hela min semester åt. Dricka öl och prata. Eller vänta nu, det är ju precis vad grabbarna i järnvägsparken gör året om...Hmmm.
Förfesten hölls i vår lägenhet och följande själar bockades av på gästlistan. Kalle Green,Cissi,Peter, Martin,Natalie, Niklas,Caroline,Jojje och jag. En som jag nästan helt säkert trodde skulle komma var Thomas Ravelli men han fick förmodligen någon form av förhinder.

Ikväll ska vi grilla nere i Lindås hos morsan och farsan. Det betyder att man får äta gott utan att behöva betala något eller behöva diska efter och heller inte handla innan.Jag inser just nu att vi borde äta hos diverse föräldrar oftare.

Har precis slötittat på VM-krönikan från de gågna fotbollsvärldsmästerskapen.Den är bra men den går absolut inte upp emot VM-94 krönikan som utan konkurrens är det bästa SVT Sport har producerat. Hedersomnämnande även till den reporter som intervjuade Vincent Lecavalier under något hockey-VM för några år sedan.

Igår var jag i Tingsryd och hälsade på min morfar.En man jag hyser den allra största respekt för. Han bjöd på kalops. Vi tog även en sväng till Mårdslyckesand som är den lokala campingplatsen, där jag inte varit på många år. Där upptäckte jag att min morfar har en talang utöver det vanliga. Han kan se på bilskyltar vilket land bilarna kommer ifrån innan det ens är möjligt att urskilja någon nationalitetsbetckning på plåtarna. Fråga mig inte hur han gjorde men han hade rätt varje gång.
Vi kom även in på ämnet kalla vintrar och morfar berättade hur han som boende i en by utanför Tingsryd vacker fick gå till skolan i ur och skur. Vintrarna i början på 40-talet ska tydligen har varit svinkalla med temperaturer under 40 minus och meterdjup snö men min morfar traskade ändå målmedvetet till skolan. I detta läget passade han på att uttrycka sin ilska på dagens lata ungdom som ska åka buss till skolan så fort man inte kan se skolhuset från sitt egna boende. Jag kände genast en känsla av olust när jag tänkte på den gången när vi lindåsungdomar skulle cykla till skolan i Emmaboda en iskall dag med ialla fall 25 minusgrader och vi tog det kontroversiella beslutet att ringa efter Eva-Lena Fransson som kom snällt tog ledigt från sitt jobb och körde oss till skolan istället. Jag valde efter noga övervägande att inte förtälja denna historia för morfar då Eva Lena skulle kunna hamna i trubbel nästa gång dom ses.
 /~~/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0